به گزارش فرصت امروز به نقل از فرارو، خودرو های وارداتی بعد از هفت خوانی که از گمرک تا سامانه یکپارچه پشت سر گذاشتند، حالا در بازار آزاد تا دو برابر عدد و رقم های نمایندگی قیمت گذاری می شوند.
هیوندای النترا وارداتی مدل ۲۰۲۳ که از آپشن های پیش پاافتاده ای مثل کروز کنترل و مانیتور محروم است، در نمایندگی شرکت واردکننده معادل دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون فروخته شده، اما در بازار آزاد برای همین مدل دست کم سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون قیمت تعیین کردند و ارقام پیشنهادی بقیه فروشنده ها تا چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون بالا رفته است. جمع مدل های وارداتی که تحویلشان به متقاضیان سامانه یکپارچه کلید خورده، تا الان دو رقمی شده و بررسی های فرارو نشان می دهد فعلا قیمت پیشنهادی فروشنده ها ۱۳ تا ۹۳ درصد بالاتر از چیزی است که خودشان برای آن ها دست به جیب شدند.
جتا VS7؛ سه میلیارد و ۹۵۰ میلیون
جتا VS۷ یکی از گران ترین خودرو های وارداتی در این مقطع به حساب می آید. قیمت جتا VS۷ که بار اول تحت عنوان قیمت قطعی فروش در مبادی ورودی اعلام شد، دو میلیارد و ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که نهایتا با اضافه شدن هزینه های جانبی، از طرف ماموت خودرو ناقابل دو میلیون و ۵۳۵ میلیون تومان تحویل متقاضیان داده شد.
قیمت جتا VS۷ حالا براساس معدود آگهی هایی که وجود دارد، چیزی بین سه میلیارد و ۹۵۰ تا چهار میلیارد و پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تعیین می شود. یعنی چیزی بین ۲۳۰ تا ۳۳۰ درصد بیشتر از چیزی که جتا VS۷ ارزش دارد. جتا VS۷ که از پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوشارژ کمک می گیرد، در بازار جهانی ۲۳ هزار دلار یعنی نهایتا یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون می ارزد.
قیمت جتا VS۷ از طرف دیگر الان در بازار آزاد هم حداقل ۵۰ درصد بیشتر از چیزی تعیین می شود که به عنوان قیمت فروش قطعی از نمایندگی ماموت خودرو به دست خریدار رسیده است.
جتا VS5؛ حداقل دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون
قیمت جتا VS۵ در بازار آزاد حداقل دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام می شود. آنطرف یکسری از فروشنده های خوش خیال ارقام پیشنهادی خودشان را تا سه میلیارد و ۸۲۰ میلیون بالا برده اند. همان رقم دو میلیارد و ۴۰۰ میلیونی که فعلا کف قیمت جتا VS۵ در بازار آزاد است، نسبت به قیمت جتا VS۵ در کارخانه ۲۸۰ میلیون (۱۳ درصد) بیشتر است.
جتا VS۵ که درمقایسه با VS۷ کوچکتر است و از آپشن های کمتری برخوردار است، توسط ماموت خودرو با قیمت دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون به فروش رسید. همین جتا VS۵ در بازار جهانی حدود ۲۰ هزار دلار قیمت دارد که به پول خودمان حول و حوش یک میلیارد می شود.
چانگان CS35 پلاس تیپ ۲؛ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون
چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ کنار مدل های تیپ ۳ نخستین خودرو های وارداتی در این برهه لقب گرفتند و از یک طرف دیگر جزو ارزان ترین گزینه ها به حساب می آیند. سایپا، چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ را با احتساب همه هزینه های جانبی معادل یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون فروخت و حالا فروشنده های چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ در بازار آزاد برای همین خودرو به طور متوسط یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون درخواست می کنند.
قیمت چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ به این ترتیب در بازار آزاد ۴۰ درصد بیشتر از نمایندگی های سایپا تعیین شده و در خود چین نزدیک ۱۰۰ هزار یوآن یا به عبارتی قریب ۱۵ هزار دلار است؛ کمتر از ۸۰۰ میلیون!
چانگان CS35 پلاس تیپ ۳؛ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون
چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ درمقایسه با تیپ ۲ فهرست امکانات رفاهی پروپیمان تری دارد و به عنوان مثال به سقف سانروف مجهز است. قیمت چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ در بازار آزاد به خاطر همین چندتا آپشن یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون یعنی ۱۵۰ میلیون بیشتر از تیپ ۲ اعلام می شود.
چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ توسط خود سایپا با قیمت یک میلیارد و ۲۷۴ میلیون به بازار آزاد رسید و حالا فروشنده ها روی سود تقریبا ۴۰ درصد از خریدوفروش چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ حساب باز کردند.
هیوندای کرتا؛ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون
هیوندای کرتا یکی دیگر از وارداتی های گرانقیمتی است که کرمان خودرو با قیمت نهایی دو میلیارد و ۲۲۰ میلیون به دست متقاضیان رسانده است.
قیمت هیوندای کرتا به عنوان شاسی بلندی که از موتور ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی کمک می گیرد، گفته می شود ۱۸ هزار دلار (کمتر از یک میلیارد) برای واردکننده هزینه داشته است. بعد از دوبرابر شدن این رقم موقع فروش در نمایندگی کرمان خودرو، حالا هیوندای کرتا توسط فروشنده ها در بازار آزاد تا پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون آگهی شدند و در همان آگهی ها به غیرمنصفانه بودن ارقام گیشنهادی هم اشاره شده است. کف قیمت هیوندای کرتا در آگهی های آنلاین سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.
هیوندای النترا؛ سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون
هیوندای النترا توسط کرمان خودرو بااحتساب هزینه های جانبی دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون به فروش رسید. به محض رسیدن هیوندای النترا مدل ۲۰۲۳ به بازار آزاد، فروشنده ها حداقل سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون و نهایتا چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون برای آن تعیین کردند.
قیمت هیوندای النترا مدل ۲۰۲۳ در بازار آزاد با این اوصاف دست کم ۶۵ درصد بیشتر از نمایندگی کرمان خودرو تعیین شده است. همین هیوندای النترا مدل ۲۰۲۳ که از آپشن هایی مثل کروز کنترل، مانیتور، دوربین عقب، سنسور های عقب و جلو ... محروم است، با قیمت تقریبی ۱۸ هزار دلار (کمتر از یک میلیارد) به ایران رسیده.
کیا سونت؛ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون
قیمت کیا سونت در بازار آزاد فعلا دست کم سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. لابلای آگهی ها با ارقام بالای چهار میلیارد هم روبرو می شویم، اما همان رقم ۳.۵ میلیاردی نشان می دهد قیمت کیا سونت در بازار آزاد ۶۰ درصد بالاتر از نمایندگی است.
قیمت کیا سونت در نمایندگی کوشاخودرو دو میلیارد و ۱۶۶ میلیون اعلام شد و کسی که قصد خرید کیا سونت از بازار آزاد را دارد، باید حداقل ۶۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب هزینه کند. کیا سونت وارداتی ذاتا کمتر از ۸۰۰ میلیون ارزش دارد، اما بعد از هفت خوانی که پشت سر گذاشته، این عدد در بازار آزاد تقریبا ۴.۵ برابر شده است.
هیوندای اکسنت؛ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون
هیوندای اکسنت تحت عنوان قیمت فروش قطعی در مبادی ورودی، حدود یک میلیارد و ۴۹۲ میلیون تومان به سامانه یکپارچه فروش خودرو های وارداتی راه پیدا کرد. نهایتا خریداران هیوندای اکسنت یک میلیارد و ۸۶۵ میلیون تومان بابت این محصول به حساب کرمان خودرو واریز کردند، اما در بازار آزاد برای هیوندای اکسنت وارداتی مدل ۲۰۲۳ تا سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون قیمت گذاشتند.
هیوندای اکسنت وارداتی در بازار جهانی یک مدل اقتصادی و ۱۵ هزار دلاری (کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان) به حساب می آید که البته فعلا در بازار آزاد خودمان با ۴.۵ برابر این رقم سروکار داریم.
تویوتا کرولا؛ سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون
تویوتا کرولا ۱.۲ لیتر در بازار آزاد بین سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تا حول و حوش چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون آگهی می شود. مدلی که خریدانش از سامانه یکپارچه فروش خودرو های وارداتی برای آن دو میلیارد و ۱۵ میلیون هزینه کردند و حالا درازای این پول انتظار سود ۹۰ درصدی دارند.
تویوتا کرولا ۱.۲ لیتر که فقط ۱۱۶ اسب بخار نیرو تولید می کند و مدت زمان انتظار برای تبدیل سرعت صفر به ۱۰۰ آن در بهترین حالت به ۱۳ ثانیه می رسد، بیشتر از ۱۸ هزار دلار یعنی تقریبا ۹۵۰ میلیون ارزش ندارد.