جمعه, ۱۵ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 5 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از آفتاب نیوز، همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: ما سال گذشته خودرو را برای مدت کوتاهی نزدیک هفت درصد تولیدات خودروساز ها را در بورس عرضه کردیم. قیمت ها چطور بود پارسال؟

وی افزود: در یک مورد در خودروی شاهین حتی ما به اندازه عرضه چهارهزار دستگاه، تقاضا نداشتیم. خودرو ۳۳۴ میلیون تومان قیمت خورد، امروز آن قیمت چقدر است؟ ۶۰۵ میلیون تومان یعنی تمام خودرو هایی که پارسال بدون رقابت و مشکل داشتند در بورس کالا برای یک مدت کوتاهی معامله می شدند امروز بین تقریباً ۶۰ تا ۱۲۹ درصد قیمتشان رفته بالا، چرا؟

دارابی گفت: برای این که ما اجازه ندادیم نظام شفاف بورس کالا جانشین دلالی شود. فقط نزدیک هفت درصد خودرو های ما وارد بازار بورس کالا شد؛ ۶۸ هزار دستگاه عرضه شد. آن ۶۸ هزار دستگاه ۴۱ هزار میلیارد تومان به صورت شفاف به جای این که راهی دلالی و بازار سیاه شود، توزیع شد. چه کسانی سهم بردند؟ نزدیک ۱۶ هزار میلیارد تومان را خودروساز ها بردند. نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان را مصرف کننده ها با قیمت ارزانتر در بورس کالا خریدند نسبت به بیرون و نزدیک به ۱۴۰۰ میلیارد تومان دولت توانست مالیات بگیرد، چیزی که الآن نمی تواند بگیرد.

افزایش  ۶۰ تا ۱30 درصدی قیمت خودرو در بازار

وی افزود: ما می آییم در یک اقتصادی که می خواهیم رشد کند، می خواهیم اشتغال ایجاد کنیم، می خواهیم مردم رفاه داشته باشند، یک سیستم دلالی ناشفاف را می گذاریم وسط، می گوییم از این سیستم ناشفاف تبعیت کنید و آن وقت اجازه می دهیم پول به جای این که بیاید داخل کارخانه، برود به جیب مردم  خو برود سراغ دولت، اینجا هدر برود و برود به جیب دلال ها.

کارشناس بورس گفت: اگر امسال تا این شش ماه اول امسال همان روند پارسال در بورس کالا انجام می شد، فکر می کنید چقدر شغل ایجاد می شد؟ خودروساز ما دارد زیان ناخالص می دهد، یعنی حتی خودرویی که می فروشد، بهای مواد اولیه و دستمزدش نیست. ما از این انتظار داریم که شبکه قطعه سازی خوب داشته باشد، برود تحقیق و توسعه کند؟ اگر اجازه می دادیم نه تنها ظرفیت قطعه سازی ما امروز پر شده بود، نه تنها خودروسازی مثل ایران خودروی ما که پارسال در همان مدت کوتاه ۵۸ هزار دستگاه عرضه کرد. ۱۰ هزار میلیارد تومان از زیانش کمتر شد. ۱۰ هزار میلیارد تومانی که به جیب دلال ها می رفت. اگر می ماند برآورد خود ما این است که نزدیک ۱۳ هزار نفر در صنعت خودرو بیشتر سر کار می بردیم، اما نکردیم.

بازار خودرو چطور متلاطم شد

چندی پیش ادعایی مطرح شد مبنی بر اینکه خودروسازان می توانند مازاد تولید خود را با نرخی کمتر از ۵ درصد حاشیه بازار بفروشند، باوجود رد این ادعا از سوی دستیار ویژه معاول اول رئیس جمهور، اما به گفته فعالان بازار، با طرح این ادعا بازار آرام خودرو دچار نوسان شد و روند صعودی گرفت.

سعید مؤتمنی با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار داشت: در روز های گذشته بازار آرام خودرو به هم ریخته و قیمت انواع خودرو در بازار افزایش قابل توجهی داشته است، این افزایش قیمت خودرو در حالی رخ داد که در ۶ ماه گذشته در برخی محصولات خودروسازان داخلی، هیچگونه افزایش قیمتی در بازار تجربه نشده بود. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران بیان داشت: با طرح مسأله عرضه مازاد تولید خودروسازان با نرخی کمتر از ۵ درصد حاشیه بازار، بلافاصله قیمت برخی خودرو های داخلی بین ۵ تا ۱۵ درصد افزایش یافت و قیمت خودرو های مونتاژی نیز افزایش قابل توجهی یافته است، به عنوان مثال قیمت کوئیک ساده از ۳۵۰ میلیون تومان به حدود ۳۹۰ میلیون تومان و قیمت دنا اتوماتیک نیز از ۸۱۰ میلیون تومان به بیش از ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین قیمت خودرو های مونتاژی مانند لاماری از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان و هایما از یک میلیارد ۴۳۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. 

موتمنی تأکید کرد: انتشار خبر عرضه ۱۲۰ هزار خودرو با قیمتی ۵ درصد زیر نرخ بازار، بلافاصله موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شد، اخبار مثبت و منفی تاثیر خود را برای روی کالا های سرمایه ای می گذارد، حتی باوجود آنکه این مصوبه تکذیب شد، شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم. 

وی اضافه کرد: البته ما تجربه عرضه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار در سال ۹۷ را داشتیم، در آن زمان نیز این شیوه عرضه موجب افزایش قیمت خودرو بود و اجرای آن به جای مهار قیمت ها موجب جهش قیمت در بازار خودرو شد. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: بازار پیش از این به دلیل رشد بی رویه قیمت ها در عرضه کم خودروسازان راکد بود، اما با این خبر باز افزایش قیمت را تجربه کرد و در عین حال کماکان راکد مطلق است و خرید و فروش بسیار محدودی در بازار انجام می شود.

مؤتمنی با انتقاداز اینکه خودروسازان عرضه را کاهش داده اند، اظهار داشت: در بازار انحصاری، کاهش عرضه، به افزایش تقاضا و شکل گیری بازار دلالی می انجامد، اگر شرایط بازار رقابتی نباشد نمی توان به خودروساز اجازه داد تا قیمت ها را افزایش دهد، قطعا آزاد سازی قیمت خودرو در شرایطی امکان پذیر است که خودرو به اندازه نیاز متقاضی تولید و وارد شود.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rCwBsoKF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه