جمعه, ۱۵ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 5 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

آموزش ساخت برد

5 ماه پیش ( 1402/10/29 )
 

برد های الکترونیکی نقش شریان اصلی را در صنعت الکترونیک ایفا می کنند و در این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار اند . برد الکترونیکی در تمامی محصولات الکترونیکی کاربرد دارد و وظیفه ی انتقال اطلاعات و انجام پردازش ها را بر عهده دارد . در اصل تمام اجزای محصولات الکترونیکی را برد الکترونیکی به هم متصل می کند و به آن ها فرمان انجام وظابف خود را می دهد . در ادامه می خواهیم آموزش ساخت برد را مرور کنیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا با آموزش ساخت برد الکترونیکی آشنا شوید و بدانید برای تولید برد الکترونیکی چه مراحلی را باید طی کنید همچنین شرکت معتبر آوند الکترونیک که در زمینه برد های الکترونیکی فعالیت می کند را به شما معرفی می کنیم.

در آموزش ساخت برد الکترو نیکی چه مواردی را می آموزیم ؟

در آموزش ساخت برد های الکترونیکی ما با برد های الکترونیکی آشنا می شویم و اجزای این برد ها را می شناسیم و تمام مراحلی که برای ساخت برد های الکترونیکی طی می شود را بررسی می کنیم . با خواندن این مقاله می توانید ایده هایی که برای طرا دارید را امتحان کنید و برای ساخت آن ها اقدام کنید . سعی می کنیم تا جای ممکن در این مقاله روش هایی را برای شما بیان کنیم که بتوانید برخی از مراحل ساخت برد را خودتان انجام دهید .

آموزش ساخت برد

اجزای برد های الکترونیکی

برای آنکه به سراغ آموزش تولید برد های الکترونیکی برویم باید با برد های الکترونیکی و اجزای آن آشنا شویم . برد های الکترونیکی از ۲ بخش اصلی تشکیل شده اند به نام برد مدار چاپی و قطعات الکترونیکی که در ادامه به بررسی نقش هرکدام از این اجزا در برد الکترونیکی می پردازیم .

برد مدار چاپی

برای درک آموزش ساخت برد باید برد مدار چاپی را بشناسید . برد مدار چاپی همان پد سبز رنگی است که در برد های الکترونیکی وجود دارد و وظیفه ی اصلی آن انتقال جریان الکتریکی به قطعات الکترونیکی است . انتقال جریان الکتریکی بین قطعات الکترونیکی باید با در نظر گرفتن اولویت هایی باشد که طراح برد در نظر می گیرد . وظیفه ی دیگر برد مدار چاپی یا همان PCB نگهداری قطعات در نقاط مشخص است که این کار با لحیم شدن قطعات به برد امکان پذیر می شود .

قطعات الکترونیکی

قسمت دیگر برد های الکترونیکی را قطعات الکترونیکی تشکیل می دهند . قطعات الکترونیکی تنوع بالایی دارند و با توجه به انتطار عملکردی ای که از برد خود دارید ، توسط طراحی برد انتخاب می شوند . در اصل قطعات الکترونیکی با تغییراتی که در جریان الکتریکی ایجاد می کنند باعث ایجاد عملکردی می شوند که از برد الکترونیکی انتظار داریم .

از ایده ی اولیه تا طراحی برد الکترونیکی

همه ی برد های الکترونیکی از یک ایده استارت خوده اند و این ایده بررسی شده است و برای ساخت آن اقدام شده است . مرحله ی اول آنوزش ساخت برد ایده پردازی و طراحی برد است . هنگامی که شما برای انجام کاری به محصولی الکترونیکی احتیاج دارید در اصل ایده ی ساخت برد را نیز در سر دارید . این ایده ها را باید با یک طراح برد الکترونیکی یا یک شرکت طراحی تجهیزات الکترونیکی مطرح کنید تا متخصصان این حوزه با دانشی که دارند ایده های شما را بررسی کنند و اقدام به طراحی کنند .

طراحی برد های الکترونیکی فرآیندی تخصصی است و باید توسط متخصصان و کارشناسان طراحی برد الکترونیکی انجام شود . برای انجام طراحی برد الکترونیکی باید به نرم افزار های طراحی برد الکترونیکی تسلط داشته باشید و همچنین با قوانین و دانش الکترونیک آشنا باشید و استاندارد های این حوزه را بشناسید . از آنجایی که معمولا بیشتر افرادی که ایده های ساخت تجهیزات الکترونیکی را دارند این دانش ها را ندارند بهتر است این قسمت را به کارشناسان مجرب بسپارید .

تیم طراحی تجهیزات الکترونیکی آوند الکترونیک یکی از تیم های با سابقه ی این حوزه است که سابقه ی طراحی و تولید تعداد زیادی از پروژه های الکترونیکی ، می تواند طراحی و مشاوره تخصصی در زمینه ی تولید تجهیزات الکترونیک و برد های الکترونیکی به شما می دهد . برای ارتباط با تیم آوند الکترونیک می توانید روی لینک بالا کلیک کنید یا با جستجوی نام اوند الکترونیک به سایت این شرکت مراجعه کنید . یکی از خدماتی که آوند الکترونیک به شما ارائه می دهد بررسی فایل برد است . این بررسی باعث می شود تا مطمئن شوید که فایل برد مشکلی ندارد و در اصل امکان تولید برد را بررسی می کند تا برد بدون وجود مشکلی ساخته شود .

تولید PCB برد و تامین قطعات الکترونیکی

تولید PCB برد و تامین قطعات الکترونیکی

مرحله ی بعدی ای که در آموزش ساخت برد الکترونیکی به آن می پردازیم تولید برد مدار چاپی و تامین قطعات الکترونیکی ای است که برای تولید برد به آن ها نیاز داریم . این ۲ مورد به صورت موازی در یک زمان انجام می شوند برای همین آن ها را در یک مرحله قرار دادیم . در ادامه به بررسی هرکدام از این مراحل به صورت جداگانه می پردازیم .

تولید برد مدار چاپی

تولید برد های مدار چاپی یکی از حساس ترین مراحل تولید برد است و برای شناخت بهتر آموزش ساخت برد الکترونیکی باید آن را بشناسید . تولید برد های مدار چاپی را نمی توانید خودتان انجام دهید چون نیازمند دانش تخصصی و دستگاه های به روزی است . تنها چند شرکت محدود در ایران توانایی تولید برد های مدار چاپی را دارند . برای تولید برد های مدار چاپی ابتدا باید از فایل طراحی شده ی برد الکترونیکی خروجی مخصوصی برای تولید برد بگیرید و این خروجی را به شرکت های تولید PCB ارائه دهید . در کنار فایل برد باید توضیحات تکمیلی ای که طراح برد به شما تحویل می دهد را به شرکت تولید کننده تحویل دهید تا تمامی نکاتی مهم در ساخت PCB رعایت شود .

تامین قطعات الکترونیکی

تامین قطعات الکترونیکی نیز از مراحل مهمی است که در پروسه ی آموزش ساخت برد باید به آن بپردازیم . قطعات الکترونیکی می توانند در بازار وجود داشته باشند یا نیاز باشد برای تهیه ی آن ها ، قطعات را به یک وارد کننده ی قطعات سفارش دهید . کیفیت قطعات تاثیر مستقیمی در کیفیت ، عملکرد و طول عمر برد الکترونیکی شما دارد پس در انتخاب قطعات الکترونیکی دقت لازم را داشته باشید . برای تهیه قطعات الکترونیکی مطمئن شوید قطعاتی که تهیه می کنید اورجینال هستند و کیفیت مناسبی دارند .

مونتاژ برد الکترونیکی

در مرحله ی بعدی آموش ساخت برد الکترونیکی به سراغ مونتاژ برد الکترونیکی می رویم . مونتاژ برد الکترونیکی نیازمند مهارت و تخصص خاصی است و بهتر است برای مونتاژ تعداد زیادی از برد های الکترونیکی به سراغ شرکت های مونتاژ کننده ای بروید که تمام فرآیند مونتاژ را به صورت اتوماتیک انجام می دهند . برد های الکترونیکی ای که مونتاژ می شوند یا به صورت SMD مونتاژ می شوند یا DIP که در ادامه به نحوه ی مونتاژ هر کدام از این روش ها را به شما توضیح می دهیم .

مونتاژ برد های SMD

در فرآیند مونتاژ برد های SMD ، قطعات الکترونیکی روی سطح برد مونتاژ می شوند . این نوع مونتاژ نسبت به مونتاژ به روش DIP جدید تر محسوب می شود اما دارای حساسیت بالا تری است . در مونتاژ برد SMD ابتدا باید محل قرار گیری قطعات را به خمیر قلع آغشته کنید . این کار را به وسیله ی شابلون های مونتاژ انجام می دهند که برای هر برد الکترونیکی متفاوت است و مطابق با فایل طراحی شده ی برد ساخته می شود . پس از آغشته شدن برد مدار چاپی به خمیر قلع قطعات را با دقت بسیار بالایی روی محلی که باید قرار می دهند . جایگذاری قطعات الکترونیکی می تواند به صورت دستی باشد یا به صورت اتوماتیک انجام شود .

در مونتاژ دستی برای جایگذاری قطعات الکترونیکی از پنس های ظریفی استفاده می شود که به قطعات آسیبی وارد نشود . و در مونتاژ اتوماتیک از دستگاه پیشرفته ای به نام pik and place برای جایگذاری قطعات استفاده می شود . پس از جایگذاری قطعات الکترونیکی باید از خمیر قلع زیر قطعات ذوب شود تا اتصال بین برد و قطعه برقرار شود . دو مونتاژ دستی این کار را به وسیله ی هیتر های هوای گرم انجام می دهند . در مونتاژ برد الکترونیکی به صورت اتوماتیک برای اتصال قطعات از دستگاهی به نام oven reflow استفاده می شود .

چه در مونتاژ دستی و چه در مونتاژ اتوماتیک اتصال قطعات با گرما دادن به برد و ذوب شدن خمیر قلع زیر قطعات اتفاق می افتد . دمایی که به برد وارد می شود باید مطابق با جنس قطعات ، جنس PCB و آلیاژ خمیر قلع بستگی دارد . با تنظیم کردن دما بدون توجه به این موارد ممکن است برد الکترونیکی شما آسیب های جدی ببیند و عملکرد خود را از دست بدهد . با اتمام لحیم کاری برد SMD ، مونتاژ این برد ها به اتمام می رسد .

مونتاژ برد های DIP

مونتاژ برد های DIP

روش دیگر مونتاژ برد های الکترونیکی که در این قسمت آموزش ساخت برد با هم یاد می گیریم مونتاژ برد DIP است . این برد ها با فناوری نصب حفره ای مونتاژ می شوند ، نام این تکنولوژی مونتاژ THT نام دارد . در این روش مونتاژ که معمولا برای برد هایی کاربرد دارد که جریان های بالا به آن وارد می شود . قطعات دارای پایه های بلند هستند . این پایه های بلند از حفره های برد عبور می کنند و در سمت دیگر برد ، پایه های بیرون زده را لحیم می کنند . این مرحله از آموزش ساخت برد را با دقت یاد بگیرید زیرا مونتاژ برد DIP را خودتان می توانید بدون مهارت خیلی خاصی و تنها با یک هویه و سیم لحیم انجام دهید .

در مونتاژ دستی برد DIP ابتدا باید پایه قطعات را مطابق با مارکاژ برد (قسمت های مشخص شده روی برد) و توجه به قطب مثبت و منقی قطعات در حفره های برد قرار دهید . پس از جایگذاری قطعات الکترونیکی یک بار محل قرار گیری آن ها را بررسی کنید و از صحت جایگذاری اطمینان حاصل کنید . برد را پشت و رو کنید و مواظب باشید قطعات الکترونیکی جایگذاری شده از برد خارج نشوند . هویه را به برق متصل کنید و منتظر بمانید تا دمای آن افزایش پیدا کند . سپس سیم لحیم را به پایه ی قطعات نزدیک کنید و با هویه آن را ذوب کنید تا اتصال قطعات و برد برقرار شود . پس از لحیم کاری بهتر است اضافه ی پایه قطعات را با سیم چین کوتاه کنید .

مونتاژ اتوماتیک برد DIP را شرکت های معتیر مونتاژ برد انجام می دهند و پروسه ی جایگذاری قطعات در این شرکت ها توسط دستگاه های به روز دنیا انجام می شود . لحیم کاری های برد DIP را در مونتاژ اتوماتیک به وسیله ی تکنولوژی لحیم کاری موجی انجام می دهند که سرعت و کیفیت بالایی دارد .

بررسی برد های الکترونیکی پس از مونتاژ

قسمت آخر آموزش ساخت برد الکترونیکی مرحله ی بررسی برد هاست . بررسی برد های الکترونیکی به این علت انجام می شود تا از عملکرد صحیح برد و رعایت اصول استاندارد در آن مطمئن شویم . در ابتدا بررسی برد مطابق استاندارد ها صورت می گیرد و در صورت سلامت برد از این نظر ، برد را از نظر عملکردی بررسی می کنند . عملکرد برد های الکترونیکی را شما خودتان می توانید به وسیله ی مولتی متر های دیجیتال بررسی کنید . برای آنکه خودتان عملکرد برد را بررسی کنید باید بدانید هر کدام از قطعات الکترونیکی به کار رفته در برد چه وظیفه ای دارند . این بررسی در شرکت های مونتاژ کننده با اسیلوسکوپ انجام می شود .

فراگیری آموزش ساخت برد الکترونیک ؛ عاملی برای مدیریت پروژه های تولید برد الکترونیکی

شما با فرا گرفتن آموزش ساخت برد الکترونیکی می توانید ایده هایی که در زمینه ی تولید تجهیزات الکترونیک دارید را به واقعیت تبدیل کنید . دانستن آموزش ساخت برد به شما کمک می کند که یک دید کلی نسیت به تمام اقداماتی که باید در این مسیر انجام دهید داشته باشید . آوند الکترونیک یکی از شرکت های معتیر در زمینه ی تولید برد های الکترونیکی است و با داشتن سابقه ی طولانی در این زمینه می تواند صفر تا صد پروژه های الکترونیکی شما را با رعایت تمامی استاندارد های بین المللی انجام دهد . برای ارتباط با این شرکت کافیست روی لینک بالا کلیک کنید یا نام آوند الکترونیک را در گوگل جستجو کنید .

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5ZIQMzBR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه