به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصاد 24، دوره کوتاه کاهش قیمت خودرو در بازار سرانجام به پایان رسید. در هفته های اخیر شاهد رشد نرخ خودرو های داخلی در بازار هستیم و فعالان بازار معتقدند که بوی آزادسازی قیمت خودرو به مشام می رسد، احتمالی که در روز های گذشته با پاس کاری قیمت گذاری میان وزارت صمت و شورای رقابت و خودروسازان قدرت گرفته است. به دنبال این احتمالات نگرانی ها از افزایش قیمت خودرو بالا گرفته است.
طبق آخرین تصمیمات نهاد های مرتبط با این صنعت از این پس قرار است سازمان حمایت که زیر نظر وزرات صمت است مسئول تعیین قیمت خودرو باشد، فرمولی که اگرچه ظاهرا هنوز هم دستوری است، اما گفته می شود به نفع تولید کنندگانی تمام خواهد شد که در سال های اخیر با زیان های کلانی مشغول تولید بودند.
گرانی و افزایش قیمت، آینده محتوم سیاست جدید در مورد قیمت گذاری خودروست که به گفته «مسیح فرزانه» کارشناس خودرو در بلند مدت به نفع مصرف کنندگان تمام خواهد شد، اما شرایط دیگری نیز دارد که محقق شدن آن دور از انتظار به نظر می رسد.
پیش بینی قیمت خودرو در سال 1403
طبق پیش بینی مسیح فرزانه از آنجایی که در ۵۰ روز گذشته افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشتیم، یک فرضیه محتمل این است که اگر عرضه ۱۲۰ هزار خودروی داخلی ۵ درصد زیر قیمت بازار اتفاق بیفتد، صرفا می تواند رشد قیمت را در کوتاه مدت کُند یا متوقف کند، ولی به هر حال نیاز و تشنگی بازار به خودرو های وارداتی و تولیدی آنقدر زیاد است که قیمت ها به محض اتمام عرضه این ۱۲۰ هزار دستگاه افزایش می یابد.
به گفته وی افزایش قیمت در حوزه داخلی دلیل دیگری هم دارد، مبنی بر اینکه ما وقتی به سال ۱۴۰۳ ورود کنیم، چون افزایش تعرفه CKD ها را داشتیم، بدون شک از اردیبهشت ماه یا نهایتا خرداد ماه باید مجددا منتظر یک پیک افزایش قیمت خودرو باشیم. در حوزه واردات هم آخرین قولی که دولت داده بود ۲۰۰ هزار دستگاه در خرداد ۱۴۰۲ بود، اما الان حدود ۴ هزار دستگاه که عملا یک پنجاهم وعده دولت است، اتفاق افتاده است. در نتیجه با بررسی قیمت این خودرو می توان دریافت خودروی ۱۵ هزار دلاری نزدیک ۴۵ تا ۵۰ هزار دلار تمام می شود. این واردات محدود عملا رانت زا خواهد شد.