به گزارش فرصت امروز به نقل از دیجیاتو، مدتی پیش شورای رقابت خود را از مسئولیت قیمت گذاری خودرو کنار کشید و این وظیفه را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و وزارت صمت سپرد. بااین حال، این شورا در ساخت فرمول جدید قیمت خودرو دخیل بوده است. شورای رقابت فرمول خود را در دستورالعمل ابلاغی به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گنجانده است. این فرمول باعث تغییر قیمت خودروها در کارخانه خواهد شد که البته درنهایت شاهد افزایش بهای خودرو خواهیم بود.
فرمول جدید قیمت گذاری خودرو از روش بهای تمام شده به علاوه سود پیروی می کند. براین اساس، خودروسازان می توانند قیمت محصولات خود را از ترکیب بهای تمام شده ساخت محصول به همراه 2.5 درصد سود تعیین کنند. اعلام این فرمول باعث می شود تا بهانه های خودروسازان مبنی بر سودآور نبودن تولید برای همیشه تمام شود، چرا که آن ها به ازای تولید هر خودرو 2.5 درصد سود می کنند. این فرمول در جلسه مشترک وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان به دست آمده و مورد تأیید شورای رقابت نیز قرار گرفته است.
مثالی از فرمول جدید تعیین قیمت خودرو
به طور مثال، اگر هزینه تمام شده تولید یک خودرو 400 میلیون تومان باشد، کارخانه مجاز است تا آن را 410 میلیون تومان قیمت گذاری کند. البته این قیمت تنها مربوط به بهای خودرو است که در اختیار کارخانه قرار می گیرد. اضافه شدن سایر پرداخت های قانونی نظیر بیمه، مالیات و هزینه های شماره گذاری حدود 15 درصد دیگر به بهای خودروی فرضی ما اضافه می کند تا قیمت آن به حدود 471 میلیون تومان برسد.
استفاده از این فرمول جدید، باعث افزایش قیمت خودرو در کارخانه خواهد شد. البته دراِزای افزایش قیمت، عرضه خودروها نیز افزایش خواهد یافت. البته دستورالعمل جدید خودرو همچنان محدودیت هایی را برای فروش خودرو ایجاد کرده است. این محدودیت ها باعث می شوند تا اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه برقرار بماند؛ هرچند ممکن است این اختلاف کاهش یابد.