به گزارش فرصت امروز به نقل از صاحب خبران، سخنگوی دولت اعلام کرد با پیشنهاد وزارت صمت برای ساماندهی تعرفه های قطعات منفصله انواع خودروها با هدف حمایت حداکثری از تولید داخل در حوزه خودروسازی موافقت شده است. هرچند این طرح قرار است از خودروهای با حجم پیشرانه پایین تر و قیمت اقتصادی تر حمایت کند، اما اجرای آن باعث افزایش چشمگیر قیمت خودرو خواهد شد. در این بخش جزئیات افزایش قیمت خودرو در بازار ایران را بررسی خواهیم کرد.
جزئیات افزایش شدید قیمت خودرو در بازار ایران
تعرفه واردات خودروهای مونتاژی یا همان قطعات منفصله به عنوان تعرفه ای شناخته می شود که مونتاژکاران برای واردات قطعاتی که داخلی سازی نشده، باید پرداخت کنند. البته در گذشته نیز مونتاژکاران باید چنین تعرفه ای را می پرداختند؛ اما اکنون دولت به دنبال افزایش آن است که روی قیمت خودروهای مونتاژی تاثیر زیادی خواهد گذاشت.
در واقع خودروهایی که درصد داخلی سازی آنها 20 تا 50 درصد است، به عنوان خودرو مونتاژی محسوب می شوند که برای واردات قطعات آنها 4 تا 16 سود بازرگانی در نظر گرفته شده است، اما در مصوبه جدید خودروهای مونتاژی طبق حجم پیشرانه در دو گروه زیر 1500 سی سی و گروه 1500 تا 2000 سی سی قرار می گیرند. در دسته اول سود بازرگانی بین 4 تا 28 درصد است، اما برای دسته دوم سود بازرگانی بین 4 تا 71 درصد خواهد بود. در واقع سود بازرگانی برای خودروهای بالای 1500 سی سی از 16 درصد به 71 درصد رسیده است.
افزایش تعرفه واردات خودروهای مونتاژی (قطعات منفصله) باعث خواهد شد تا مونتاژکاران تولید خودروهای بالای 1500 سی سی را متوقف کنند؛ چرا که مشتریان برای چنین خودروهایی هزینه بالایی را نخواهند پرداخت. همچنین حداقل افزایش برای خودروهای تا 1500 سی سی حدود 12 درصد سود بازرگانی (بدون سایر هزینه ها مربوطه) و برای خودروهای 1500 تا 2000 سی سی نیز 55 درصد خواهد بود که در چنین شرایطی تولید خودروهای بالای 1500 سی سی متوقف خواهد شد.
لازم به ذکر است بسیاری از خودروهای تولیدی در این گروه جای دارند و به همین دلیل قیمت نهایی آنها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین افزایش تعرفه ها و در نتیجه افزایش قیمت خودروها باعث خواهد شد تا مونتاژکاران تولید خودروهایی که برای آنها مشتری وجود ندارد را متوقف کنند؛ چرا که افزایش قیمت ها با توان خرید مشتریان سازگار نیست.