به گزارش فرصت امروز به نقل از ایران آنلاین، آن طور که رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است بیش از ۸ هزار دستگاه خودرو وارد بنادر کشور شده و این در حالی است که تاکنون بیش از ۸هزارو ۴۰۰ دستگاه خودرو از برندهای مختلف در سامانه یکپارچه خودرو عرضه شده است.
جلوگیری از انحصار خودروسازان
زمانی که فاطمی امین در ساختمان سمیه مستقر بود، وعده داد که بر اساس مذاکراتی که در جریان است، واردات خودرو آزاد می شود. اسفندماه سال 1400، این صحبت عنوان شد اما هیچ کس امیدی به رفع ممنوعیت واردات خودرو نداشت و نگاه بر این بود که دولت سیزدهم به جهت کمبود منابع ارزی که دولت دوازدهم از آن صحبت می کرد، نمی تواند ارز خودروهای وارداتی را تأمین کند و عملاً وارداتی اتفاق نخواهد افتاد. اما افزایش صادرات غیر نفتی، بهبود مذاکرات و گفت و گوهای برون مرزی و همچنین پیوستن ایران به موافقتنامه های دو جانبه و چند جانبه و همچنین پیمان های بین المللی سبب شد که وضعیت ارزی کشور با وجود سخت ترین تحریم ها، بهبود پیدا کند و عملاً سیاست گذاران به این نتیجه رسیدند که واردات خودرو می تواند عملیاتی شود. لذا سران سه قوه مهر آزادسازی واردات خودرو را زدند. هدف سیاست گذار از واردات خودرو، جلوگیری از انحصار خودروسازان، افزایش رقابت خودروسازان داخلی و تنظیم بازار خودرو بود. حال که بیش از یک سال از موافقت سیاست گذاران با واردات خودرو، می گذرد، به وضوح قابل مشاهده است که بازار خودروهای خارجی در قیاس با گذشته، بسیار آرام تر شده است و دیگر خریداران خودروهای خارجی با جهش قیمت روبه رو نمی شوند.
سرانجام 8 فرمان خودرویی
البته این را هم باید عنوان کرد که 13 اسفندماه سال 1400، رئیس جمهور در 8 فرمان خودرویی خود بر واردات خودرو تأکید داشت و از وزارت صمت خواسته بود که دراین خصوص برنامه ریزی کند. براساس هدفگذاری صورت گرفته، قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو و تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. 21 اردیبهشت ماه سال 1401 وزیر سابق صمت از تصویب کلیات آیین نامه واردات خودرو در هیأت وزیران خبر داد و بعد از آن فرصت برای شرکت های خودروساز، مونتاژکاران و سایر شرکت ها فراهم شد تا واردات خودرو عملی شود. واردات خودرو به دلیل کمبود منابع ارزی از خرداد سال 97 و پس از نقض توافق هسته ای و برجام توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا، ممنوع و همین امر سبب شد که قیمت خودروهای خارجی با سرعت جهش پیدا کند.
روند افزایش قیمت خودرو
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره واردات خودروهای خارجی و ورود آنها به بازار به ایران اقتصادی، گفت: خبر رفع ممنوعیت واردات خودرو و واردات نخستین سری از خودروها به کشور باعث شد که قیمت خودروهای خارجی در بازار ریزشی شود. زمانی که واردات خودرو با تأخیر مواجه شد، تا حدودی قیمت خودروهای خارجی افزایش پیدا می کرد اما این امر طولانی مدت نبود چراکه نرخ ارز طی این مدت شرایط و وضعیت خوبی را طی کرده است.
او افزود: اگر قیمت ارز افزایشی بود و سیاست های ارزی کشور ناکارآمد، قطعاً اکنون قیمت خودروهای خارجی به دلیل کندی واردات خودرو، مجدداً افزایش قابل توجهی پیدا می کرد.
مؤتمنی اظهارداشت: در حال حاضر بازار خودروهای خارجی به نرخ ارز وابسته شده است؛ هر میزان که نرخ ارز افزایش پیدا کند قیمت خودروهای وارداتی هم گران خواهد شد. لذا حداقل در شش ماه اخیر خودروهای خارجی مانند خودروهای داخلی حداقل نوسان قیمت را داشته اند و بعضاً مشاهده شده که افزایش قیمت خودروهای خارجی مقطعی بوده و مجدداً قیمت ها برگشته است.
بزودی تعیین تکلیف متقاضیان
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به اینکه از اواخر سال گذشته حدود 34 هزار نفر در سامانه مرتبط با فروش خودروی وارداتی ثبت نام کرده بودند، پس از مدتی تعدادی از این متقاضیان انصراف دادند ، گفت: ۳هزارو ۵۰۰ نفر از متقاضیان در این مدت از دریافت خودروی خارجی انصراف داده اند و مبالغ واریزی نیز به حساب آنها عودت داده شده است.
به گفته او، هم اکنون حدود 22 هزار نفر در سامانه فروش خودروی وارداتی همچنان به عنوان متقاضی خرید این خودروها حضور دارند. حدود ۷هزارو ۵۰۰ متقاضی نیز به صورت قطعی خودروی وارداتی خود را از طریق سامانه انتخاب کرده اند.
ضیغمی افزود: تاکنون بیش از ۸هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو از برندهای مختلف در سامانه مذکورعرضه شده است. این درحالی است که در مجموع بیش از ۸هزار دستگاه خودرو وارد بنادر کشور شده است. همچنین باید تأکید کرد که از این تعداد حدود ۴هزارو ۵۰۰ دستگاه خودرو نیز از گمرکات مختلف ترخیص شده است.
این مقام مسئول در واکنش به برخی حواشی در خصوص عدم تأمین خودرو از سوی برخی واردکنندگان با وجود دریافت مجوز گفت: ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز از مراحل اصلی پروسه واردات خودرو محسوب می شود اما تا زمان عدم ورود خودرو به کشور عرضه ای روی سامانه فروش صورت نمی گیرد. براین اساس تمامی عرضه ها متناسب با خودروهای موجود در بنادر و گمرکات است. این درحالی است که به تازگی در بخشی از این فرایند تسهیلاتی ارائه شده که خودروهای مرتبط با برندهای معتبر که در مسیر دریایی ورود به کشور هستند نیز در سامانه فروش عرضه شود. رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به برخی ابهامات در خصوص طولانی شدن مرحله شماره گذاری تأکید کرد، دراین مرحله موضوعاتی مثل ارائه مجوز اسقاط، مجوز محیط زیست در حوزه رده انرژی و در نهایت بازدید فیزیکی بایستی طی شود. برخی واردکنندگان معتقدند این مرحله حداقل به یک ماه زمان نیاز دارد. این درحالی است که برای برخی واردکنندگان این مرحله ظرف مدت دو هفته نیز به اتمام رسیده است.
او با اشاره به اینکه حدود یک هزار دستگاه خودرو عمدتاً متعلق به یکی از شرکت های اصلی واردکننده خودرو تا هفته گذشته پلاک شده است ، گفت: حدود نیمی از خودروهای ترخیص شده از گمرکات، شماره گذاری و اصطلاحاً پلاک شده است.
ضیغمی همچنین با اشاره به اینکه هنوز مهلت قانونی اولیه تحویل خودرو به متقاضیان به پایان نرسیده است گفت: در خصوص نحوه و شرایط نهایی تحویل این خودروها به افرادی که تکمیل وجه کرده اند اطلاع رسانی خواهد شد.
دراین میان گمرک ایران اعلام کرده است: آمار واردات قطعی انواع خودروی سواری در 9 ماهه سال جاری ذیل ردیف تعرفه 8703 به تعداد ۴هزار و ۳۸۶ دستگاه و به ارزش 86 میلیون و 478 هزار دلار بوده است. این درحالی است که در 9 ماهه سال گذشته تعداد 247 دستگاه خودروی سواری به ارزش 7 میلیون و 513 هزار دلار وارد کشور شده بود. بنابراین گزارش در حالی تعداد واردات خودرو طی 8 ماهه امسال 3488 خودرو بوده است که این رقم در آذر ماه با افزایش حدود 900 عددی به ۴هزار و ۳۸۶ خودرو رسید. متوسط واردات خودرو در 8 ماهه امسال 436 خودرو بوده که این رقم با رشد 100 درصدی در آذرماه مواجه شده است. به نظر می رسد، موانع واردات خودرو به مرور در حال کاهش و واردات سرعت گرفته است که این امر در کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد مؤثر خواهد بود.