به گزارش فرصت امروز به نقل از جهان صنعت نیوز، چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد که تعرفه واردات قطعات منفصله برای خودروهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی با داخلی سازی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد از ۲۰ به ۳۲ درصد افزایش یابد، این در حالی است که بخش عمده خودروهای تولید داخل در این کلاس قرار می گیرند. میزان تعرفه واردات خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی از ۲۰ به ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت. براساس این مصوبه پیشنهادی، فقط تعرفه قطعات منفصله بدون لحاظ کردن سایر هزینه ها، باعث افزایش ۵۵ درصدی در مبادی ورودی کشور خواهد شد.
این در حالی است که این افزایش قیمت به طور طبیعی، تولید خودروهایی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲ هزار سی سی را فاقد توجیه اقتصادی خواهد کرد و تولیدشان متوقف خواهد شد.
اگرچه دولت قصد دارد با افزایش تعرفه قطعات منفصله، خودروسازان را به تعمیق داخلی سازی تشویق کند، اما از یک جهت باعث کاهش تولید و از جهت دیگر نه تنها در سال آتی بلکه در صورت ابلاغ، بازار خودرو در ماه های آخر سال را با جهش قیمت ها همراه خواهد کرد، به گونه ای که با اعمال چنین تعرفه ای، قیمت بسیاری از خودروها به دو برابر قیمت جهانی می رسد.
کارشناسان معتقدند که دولت دچار کسر منابع درآمدی شده و کسب درآمد از مسیر تعرفه ها را حق طبیعی خود می داند. افزایش تعرفه اگرچه به طور مستقیم بر قیمت خودروها اثرگذار نخواهد بود، اما با توجه به نوسان نرخ ارز، قیمت خودرو خواه ناخواه تحت تاثیر قرار می گیرد.
با توجه به وضعیت محدود و قطره چکانی واردات خودرو که با کش و قوس های فراوان به واردات کمتر از ۱۰ هزار دستگاه منجر شده و همچنین افزایش تعرفه های مذکور، به نظر می رسد باید در انتظار افزایش قیمت خودرو باشیم.
افزایش تعرفه، رشد قیمت خودرو را به دنبال دارد
موضوع مهم آنکه بیش از هفت ماه از ثبات و آرامش در بازار خودرو می گذرد و با نوسانات ریز و درشت دلار، خریداران به بازار خودرو هجوم نمی آورند. در چنین وضعیتی، دلالان از بازار خودرو خارج شده اند و تنها خریداران واقعی در آن حضور دارند، اما گویا دولت چندان هم با رکود و آرامش بازار خودرو موافق نیست.
در این ارتباط احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: طبیعی است که وقتی تعرفه در هر بخشی چه واردات خودروی کامل یا قطعات صورت گیرد، در نهایت منجر به افزایش قیمت خواهد شد. به اعتقاد من این افزایش تعرفه نباید رخ دهد، زیرا اتهام انحصار قوی تر می شود و کار برای خودروسازان چه در بخش تولید و چه در بخش مونتاژ سخت تر می شود.
نعمت بخش تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات ارزی هم داریم و بنابراین اگر مشکلات تامین ارز حل شود مشکلات تولید نیز کمتر می شود، بر همین اساس در حال رایزنی با وزیر صمت برای حل این مشکل هستیم و امیدواریم چالش ها کمتر شود. دولت توجه کند که تعرفه ابزاری برای برقراری توازن میان اقتصاد مبدا و مقصد است، بنابراین نباید توازن از بین برود.
تولید خودرو کاهش پیدا می کند
یکی از کارشناسان بازار خودرو نیز گفت: تاکنون تولید خودروهای مونتاژی، روند خوبی را طی کرده، اما با موضوع افزایش نرخ تعرفه قطعات، قطعا قیمت ها بالا می رود و تغییراتی ایجاد خواهد شد.
او با بیان اینکه چارچوب مناسبی در خودرو وجود ندارد و به همین دلیل هم نتوانسته ایم در این صنعت رقابتی حرکت کنیم، تاکید کرد که خودروهای داخلی ما هنوز به سطح تیراژ مناسبی نرسیده اند و از همین روی هم تولیدکنندگان در مدار صرفه اقتصادی نیستند.
این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: این مسائل در نهایت منجر می شود که شرکت های مونتاژکار درخواست افزایش قیمت دهند، چراکه افزایش تعرفه واردات قطعات خودروها، قطعا بر قیمت آنها اثرگذار است.
به گفته وی، زمانی که تعرفه واردات قطعات افزایش یابد، هزینه تمام شده تولید خودرو نیز بالا خواهد رفت و این در حالی است که تولید خودروهای مونتاژی طی هشت ماه اخیر، به طور متوسط حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده و در صورت اخذ تصمیمات غیرکارشناسی ممکن است این روند رشد تولید متوقف یا دچار نوساناتی شود.