شنبه, ۱۶ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 6 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مراقبت های ویژه پس از ایمپلنت دندان

ایمپلنت یا همان کاشت دندان از جمله جراحی های مهم برای افرادی است که دندان های خود را به دلایل مختلفی از دست داده اند. موفقیت ایمپلنت علاوه بر اینکه نیاز به یک دندانپزشک خوب تهران داشته، تا حد زیادی به رعایت مراقبت های ویژه پس از جراحی نیز بستگی دارد. انجام مراقبت ها و رعایت نکات آن باعث می شود تا از بروز عوارضی همچون درد و ورم جلوگیری شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی مراقبت های ویژه بعد از کاشت دندان پرداخته تا با آگاهی از این امر در حفظ لبخند زیبا و جدید خود کوشا باشید.

ایمپلنت دندان و مراقبت های مهم پس از آن

ایمپلنت دندان از جمله امور دندانپزشکی مهم برای کاشت دندان است. عملکرد و دوام ایمپلنت ارتباط مستقیمی با مراقبت های پس از آن دارد. بی توجهی به این مراقبت ها و سهل انگاری در رعایت آنها باعث ورم و درد شده و در نهایت کیفیت ایمپلنت را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین ضمن مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی خوب تهران حتماً به نکات و توصیه هایی که در ادامه به شرح آنها می پردازیم عمل نمایید.

مراقبت های ایمپلنت درست بعد از جراحی آغاز می شوند

فرایند مراقبت از ایمپلنت دندان درست بعد از انجام جراحی شروع خواهد شد. بنابراین هنگام مراجعه به دندانپزشکی یک همراه داشته باشید تا در صورت لزوم اموری از جمله رانندگی را انجام دهد. همچنین از دست زدن به ناحیه جراحی و شستشوی بیش از حد دهان اجتناب کنید. دستورالعمل های دندانپزشک را به دقت مورد توجه قرار داده و به آنها عمل کنید.

کنترل خونریزی بعد از جراحی ایمپلنت

خونریزی بعد از اتمام جراحی ایمپلنت امری طبیعی بوده و ممکن است تا ۷۲ ساعت نیز ادامه پیدا کند. برای کنترل و کاهش خونریزی بهتر است گاز استریل قرار داده شده در دهان را به مدت یک ساعت نگه داشته و گاز بزنید. همچنین در منزل نیز هر ۵ الی ۱۰ ساعت این عمل را تکرار کنید. در مواردی که خونریزی شدید باشد می توانید از چای کیسه ای مرطوب نیز به جای گاز استریل استفاده کنید. اسید تانیک موجود در کیسه چای سیاه به انقباض رنگ های خونی کمک کرده و باعث لخته شدن خون می شود. از نوشیدن مایعات به وسیله نی، سیگار کشیدن و تف کردن مداوم خودداری کنید.

مسکن ها را طبق دستور پزشک برای کنترل درد مصرف کنید

درد از متداول ترین عوارض کاشت یا ایمپلنت دندان است که برای تسکین آن می توانید از تجویز دندانپزشک خوب تهران استفاده کنید. برخی مسکن ها از جملهAleve، OTC و ایبوپروفن ممکن است روند جوش خوردن استخوان را کند نمایند. بنابراین پزشک مسکن تیلنول را برای شما تجویز خواهد کرد که قبل از شروع درد بایستی آن را مصرف کنید.

عوارضی از جمله درد، بلعیدن سخت غذا و سفتی گلو ممکن است تا ۴ روز ادامه یابد. اما در صورت طولانی شدن این روند حتماً با دندانپزشک خود تماس گرفته تا مواردی از جمله عفونت و غیره مورد بررسی قرار گیرد.

کاهش کبودی و تورم

کبودی و تورم لثه ها و همچنین صورت از جمله عوارضی است که بعد از ایمپلنت دندان با آنها مواجه خواهید شد. این آثار بعد از دو سه روز از جراحی ایمپلنت ممکن است به اوج رسیده، اما بعد از آن کم کم برطرف خواهند شد. برای کاهش تورم لثه ها استفاده از کیسه یخ بر روی گونه ها موثر خواهد بود. همچنین در طی این مدت مصرف نمک را به حداقل برسانید، مایعات فراوان بنوشید و در هنگام خواب از چند بالش بیشتر استفاده کنید. بعد از ۲۴ ساعت نیز می توانید از کمپرس آبگرم برای تسکین ناحیه تورم و کبودی استفاده نمایید.

داشتن استراحت و خواب کافی

چنانچه شغل شما به فعالیت بدنی بالایی نیاز دارد بهتر است چند روزی مرخصی گرفته و برای مدت یک هفته استراحت کنید. خواب کافی و استراحت از مهم ترین مواردی است که روند بهبودی و جوش خوردن استخوان به ایمپلنت را افزایش می دهد. همچنین انجام ورزش و تمرینات ورزشی را به مدت حداقل یک هفته به تعویق بیندازید. ورزش باعث افزایش ضربان قلب و پمپاژ بیشتر خون می گردد که در این صورت ممکن است خونریزی بعد از جراحی ایمپلنت افزایش یابد. بعد از یک هفته نیز می توانید به ورزش های سبک و ملایم از جمله پیاده روی و شنا روی بیاورید. با توجه به نظر اغلب متخصصان ایمپلنت تا حدود یک ماه از انجام ورزش های سنگین مانند فوتبال، کاراته، والیبال، تکواندو و… خودداری کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان ها

حتی اگر به یک دندانپزشک خوب تهران مراجعه کنید اما بهداشت و تمیز کردن دهان و دندان ها را بعد از ایمپلنت جدی نگیرید امکان شکست آن وجود دارد. بنابراین از مسواک کردن دندان ها و تمیز کردن اطراف ایمپلنت غافل نشوید. البته از تماس مسواک با ناحیه ایمپلنت خودداری کنید. همچنین مسواک های مخصوص ایمپلنت در داروخانه ها موجود است که دارای برس های بسیار نرم بوده و شما می توانید از این مسواک ها برای بهداشت دندان های خود در طی این مدت استفاده کنید. خمیر دندان مورد مصرف نیز بهتر است فاقد فلوراید باشد. برای تمیز کردن دهان از تکه های غذا بهتر است دهان خود را به مدت یک هفته با استفاده از نمک و مقداری آب گرم بشویید. بعد از این مدت می توانید کلرهگزیدین برای شستشوی دهان استفاده کنید.

تغییراتی در رژیم غذایی

از خوردن مواد غذایی و خوراکی های سفت مانند سیب، آجیل و… خودداری کرده و تا حد امکان برای جویدن غذا از دندان های طبیعی خود استفاده کنید. غذاهای نرمی مانند سوپ، آش، پوره سیب زمینی، آبگوشت و مصرف دسرهایی مانند بستنی، ماست، اسموتی، پودینگ و… را در رژیم غذایی هفته اول بعد از ایمپلنت بگنجانید.

 همچنین تا یک هفته بعد از انجام ایمپلنت مواد غذایی و نوشیدنی های داغ مصرف نکنید. بعد از یک هفته می توانید غذاهایی از جمله برنج، ماکارونی، نان نرم، تخم مرغ و… را نیز شروع کنید. حتما از مواد غذایی مغذی و سرشار از املاح معدنی استفاده کنید تا روند بهبودی ناحیه جراحی تسریع یابد.

بعد از دو هفته امکان اضافه کردن غذاهای نسبتا سفت مانند سبزیجات خام و گوشت وجود دارد.

عدم مصرف دخانیات و الکل

از دیگر مراقبت های ویژه بعد از ایمپلنت دندان می توان به عدم مصرف دخانیات و الکل اشاره کرد. بر همین اساس تا مدت زمان دو ماه از مصرف هرگونه دخانیات از جمله کشیدن سیگار اجتناب کنید. نیکوتین علاوه بر عفونت، باعث می شود رگ های خونی منقبض شده و فرایند استخوان سازی دچار اختلال شود.

مراجعه منظم به دندانپزشک

با رعایت نکات و دستورالعمل های بعد از ایمپلنت مشکل خاصی برای شما به وجود نخواهد آمد اما بهتر است به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک با انجام معاینه و آزمایشات لازم مراحل بهبودی ایمپلنت و عدم بروز عفونت را بررسی و مورد ارزیابی قرار می دهد.

مراقبت های مهم ایمپلنت دندان بعد از ۴ الی ۸ ماه

مدت زمان نرمال برای جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت بین ۴ الی ۸ ماه طول خواهد کشید. چنانچه در طی این مدت آثار بهبودی لثه مشاهده شود دندانپزشک خوب تهران اقدام به نصب روکش سرامیکی بر روی دندان کرده تا نصب دندان های دائمی انجام شود. در طی این مدت نیز بایستی همواره بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و از نخ دندان، مسواک زدن منظم، شستشوی دهان با دهان شویه و رعایت رژیم غذایی مناسب غافل نشوید. عدم رعایت بهداشت باعث تجمع باکتری ها در میان دندان های کاشت شده می گردد. این امر نهایتاً بروز عفونت و تحلیل استخوان اطراف دندان کاشت شده را به دنبال خواهد داشت. بنابراین برای جلوگیری از شکست ایمپلنت حتماً به بهداشت و شستشوی دهان خود توجه کنید.

بررسی عوارض و آثار سوء عدم انجام مراقبت های ایمپلنت

چنانچه بیمار به هر دلیلی مراقبت ها و دستورالعمل های توصیه شده توسط دندانپزشک خوب تهران را جدی نگیرد با آثار سوء و عوارض متعددی مواجه خواهد شد. عفونت به عنوان مهم ترین عارضه ای است که در صورت عدم درمان، آسیب های جدی برای بیمار و ایمپلنت دندان او به همراه دارد. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد مزه و بوی بد در دهان
  • به وجود آمدن چرک و تشدید خونریزی در نواحی لثه
  • تورم شدید و قرمزی در نواحی ایمپلنت و لثه
  • بروز تب بالا و درد بسیار شدید
  • شل شدن ناحیه ایمپلنت

در صورت بروز هر یک از عوارض فوق بایستی سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید تا از تشدید بیشتر آنها جلوگیری شود.

سخن پایانی

امروزه خدمات دندانپزشکی در کشورمان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و افراد می توانند بسیاری از این خدمات از جمله ایمپلنت دندان را با کیفیت و ماندگاری بالایی دریافت کنند. شاید مشکلات و عوارض ایمپلنت دندان در ابتدا تردیدهایی را در خصوص انجام این جراحی به وجود آورد. اما با مراجعه به درمانگاه های دندانپزشکی مجهز و مدرن و انتخاب دندانپزشک خوب تهران و در کنار آن انجام مراقبت های بعد از ایمپلنت جای نگرانی برای این امر وجود ندارد. در این مقاله نکات و مراقبت های لازم بعد از جراحی ایمپلنت معرفی و مورد بررسی قرار گرفت. با انجام این موارد ساده و ابتدایی ایمپلنت دندان شما از دوام و عمر بالایی برخوردار خواهد شد.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TkCxwJWF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه