شنبه, ۱۶ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 6 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

برای درمان استرس چیکار کنیم؟

6 ماه پیش ( 1402/9/28 )
 

قطعا شما بارها واژه استرس را توسط اطرافیان خود شنیده اید. امروزه باتوجه به تغییر رویه زندگی، این عامل درونی در بین عموم رایج شده و در حال تهدید آرامش روحی و بدنی آن هاست. به بیان دیگر استرس، پاسخ طبیعی بدن به شرایط سخت و غیرقابل تحملی است که فرد را آزار می دهد و اگر از حد طبیعی بگذرد، تأثیرات مخربی بر روح و روان او خواهد گذاشت؛ به همین دلیل درمان استرس بسیار اهمیت دارد.

افراد در پاسخ به استرس، واکنش های متفاوتی نشان می دهند که البته نوع پاسخ، رابطه تنگاتنگی با شخصیت فردی، اجتماعی، عادات و آموزه های آن ها دارد. جالب است بدانید که در کنار این اثرات منفی، گاهی استرس مفید است؛ زیرا باعث غلبه بر احساس ترس و عواقب حاصل از آن خواهد شد. در ادامه با بررسی اهمیت کنترل استرس، راه های درمان و همچنین معرفی یک گروه روانشناس خوب در تهران، با ما همراه باشید.

درمان استرس

اهمیت کنترل و مدیریت استرس

افراد در طول زندگی به اجبار هم که شده ملزم به یادگیری هستند که یکی از مهم ترین یادگیری ها، توانایی کنترل و مدیریت استرس است؛ زیرا در غیر این صورت سلامتی فرد شدیدا به خطر افتاده و در پی آن بیماری های بسیاری به وجود خواهد آمد. یکی از بدی های عدم کنترل استرس این است که فرد مبتلا به آن، از پس هیچ کاری برنمی آید و چنانچه ادامه دار شود، حتی توان راه رفتن از او ستانده خواهد شد.

در این حالت بحث مدیریت و درمان استرس به میان می آید؛ به طوری که با عملی ساختن آن، فرد می تواند به زندگی خود ادامه دهد. یکی از بهترین راه ها کمک گرفتن از یک روانشناس خوب در تهران مانند گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان است تا با بررسی علت، بهترین راه های درمان را پیش پای شما بگذارند. در ادامه با معرفی راه های مقابله و درمان استرس با ما همراه باشید.

تجسم فعال

منظور از تجسم فعال، استراحت موقت ذهن است که باتوجه به علایق و خصوصیت فردی متفاوت است. گاهی افراد مبتلا به استرس، با نشستن لب ساحل، صدای امواج، بوی دریا یا گرمای شن های ساحل بهتر می شوند. همچنین تجسم فعال ممکن است برای برخی، گوش دادن به صحبت های یک شخص باشد که با سخنانش آرامش را به وجود آن ها هدیه می کند. برای درمان استرس، این اقدام را در تنهایی تمرین کنید. چشمان خود را ببندید و صحنه دلپذیری را با تمام جزییات در ذهن خود تصور کنید؛ به طوری که انگار در آن مکان حضور دارید و پس از گذشت دقایقی به زمان حال بازگردید.

مدیتیشن

فرد مبتلا به استرس با مدیتیشن در مدت زمان کوتاهی از شر استرس خلاص می شود. او باید برای رهایی از اتفاقات گذشته با دقت به آن چه می بیند، می شنود، می چشد، لمس می کند و استشمام می کند، توجه کند؛ زیرا وقتی تمرکز او در لحظه باشد، از نگرانی او کاسته می شود و این روش، تأثیر به سزایی در درمان استرس خواهد داشت.

تمرکز تنفسی

عامل بعدی که سبب درمان استرس و کنترل آن می شود، تمرکز روی تنفس یا تغییر حالت نفس کشیدن است. با استفاده از این تکنیک، هیچکس متوجه نمی شود که فرد در حال انجام آن است؛ به همین دلیل در جلسات یا کلیه مکان هایی که استرس زا هستند، کمک شایانی به درمان استرس خواهد کرد.

پیاده روی کنید

یکی دیگر از روش های مؤثر در درمان استرس، پیاده روی است که به سرعت اثر خود را نشان می دهد؛ زیرا با پیاده روی و وارد شدن به یک مکان متفاوت، ضمن اینکه از مزیت های ورزش کردن بهره مند می شوید، شاهد رفع خستگی روحی و جسمی خود خواهید بود.

روانشناس خوب در تهران

دوستان خود را در آغوش بگیرید

تماس فیزیکی و آغوش در درمان استرس بسیار مؤثر است؛ زیرا این کار سبب ترشح هورمون اکسیتوسین می شود و حس نشاط، شادی و رضایت را در فرد بیمار ایجاد می کند. چنانچه این عمل در طول روز چندبار تکرار شود، وجود میزان زیاد این هورمون در بدن وی، سبب درمان استرس او خواهد شد. پس برای این کار معطل نکنید و نزدیکان و دوستان خود را به آغوش خود دعوت کنید.

رایحه درمانی کنید

اهمیت رایحه های مختلف در درمان استرس، انکارناپذیر است. درواقع این اقدام، احساس نیروبخشی را به فرد وارد می کند و با تأثیر بر امواج مغزی، ترشح هورمون استرس را کاهش می دهد؛ بنابراین در کنار افشانه، اسپری و خوشبوکننده های بدن، رایحه درمانی را فراموش نکنید.

خوشبین باشید

اصلاح باورهای غلط و خوشبین بودن در هنگام مواجهه با عوامل استرس زا، مهم ترین قدم برای رفع نگرانی است؛ زیرا این عامل باعث ایجاد حس آشوب و تلاطم در وجود فرد می شود و اعتمادبه نفس او را کاهش می دهد. جهت درمان استرس به توانایی های خود اعتماد کنید و کمتر تحت تأثیر مسائل اطراف خود قرار بگیرید.

 

به مشکلات، ساده نگاه کنید

هرگز در شرایط استرس زا و سخت، مشکلات را برای خود بزرگ نکنید؛ زیرا در این حالت کلیه فاکتورهای استرس تقویت می شوند و نتیجه آن نگاه سخت گیرانه و منفی فرد، به موقعیت هایی است که درون آن قرار دارند. پس با کنترل افکار منفی، جهت درمان استرس، مشکلات را ساده تر از آنچه که هستند، بدانید.

به استرس حمله کنید

یک روش ابداعی توسط گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان جهت درمان فوری، آموزش حمله به استرس و عوامل ناشی از آن است. حمله به استرس و نگرانی دو معنای متفاوت دارد که عبارت اند از:

  • فرد خود را با هر سختی که شده در شرایط استرس زا قرار می دهد و با رفتار صحیح هنگام مواجهه با مشکلات، تجربه کسب می کند که چه راهی بهتر است. در این حالت سبب تقویت ذهن و جسم خود می شود.
  • فرد در ذهن خود به طور مصنوعی اسبابی را برای جنگ با استرس فراهم کرده و به آن ها حمله می کند. اسباب جنگی در واقع توانایی ها، موقعیت های کسب شده و برتری هایی است که فرد در خود داشته است که امروزه برای رفع این مشکل به او امیدواری می دهند.

شکرگذار باشید

شکرگزاری باعث می شود حس زیباتری نسبت به زندگی داشته باشیم؛ زیرا ما را به یاد داشته های خود می اندازد. افراد کم و بیش در طول روز برای اقدامات مختلف احساس خوبی دارند که این حال خوب، می تواند به خاطر یک روز آفتابی یا به این دلیل که سالم به محل کار خود رسیده اید، باشد. شکرگزاری بابت نعمت هایی که در اختیار دارید، تمام آنچه را که برای مقابله و درمان استرس به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهد تا بتوانید با قدرت و انرژی بیشتری با اضطراب مواجه شوید.

پس این اقدام را به عادتی روزانه تبدیل کنید. به چیزهایی که باید شکرگزار آن ها باشید، فکر کنید و گاه آن ها را در دفتر شکرگزاری لیست کنید. تحقیقات نشان داده است که افراد قدردان و شاکر از سلامت روان بهتر، استرس کمتر و زندگی باکیفیت تری برخوردارند.

برنامه روزمره را اولویت بندی کنید

فهرست کارهای روزانه خود را هر روز ارزیابی کنید و طبق یک برنامه مشخص که همخوانی زیادی با شرایط شما دارد، آن را بچینید. به طور مثال اگر بخواهید ۲۰ ساعت کار روزانه خود را ظرف ۱۶ساعت انجام دهید، قطعا مضطرب می شوید، درحالی که به طور کلی کاهش حجم کاری با یک برنامه منظم، به شما کمک می کند تا روزتان را با حس بهتری سپری کنید.

از حمایت عاطفی بهره بگیرید

داشتن روابط اجتماعی سالم با انسان های شاد و دوستان نزدیک در درمان استرس، نقش اساسی دارد. دامنه دوستان خود را گسترده کنید و به سازمانی ملحق شوید که مداوم در فعالیت گروهی شرکت می کنند. در این حالت فرصت یک جا نشستن و در فکر فرو رفتن از شما گرفته می شود و با انرژی مثبت از اطرافیان خود، شاهد کم شدن تدریجی استرس در وجودتان هستید.

رژیم غذایی و کنترل استرس

برنامه غذایی نامناسب که سرشار از کربوهیدرات باشد، مانند چیپس، کیک، کلوچه و ده ها خوراکی دیگر، سبب به وجود آمدن استرس و اضطراب در وجود افراد خواهد شد. عادت های غذایی سالم، در بلندمدت به غلبه و درمان استرس، کمک شایانی می کند.

درمان استرس و اضطراب

استرس و نگرانی، بخش جدانشدنی از زندگی امروزه هستند؛ به طوری که گاهی علی رغم تأکیدات بسیار، امکان رهایی از آن ها برای افراد سخت و ناممکن است. برای درمان استرس به کمک گرفتن از دیگران تکیه کنید. در چنین حالتی علاوه بر کسب آرامش از دوستان نزدیک و افراد معتمد، حضور برخی پزشکان مجرب و کارآزموده برای رهایی از این مشکل و لذت دوباره از دقیقه های زیبای زندگی ضروری است.

در این راستا می توانید از یک روانشناس خوب در تهران، مانند گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان، همچنین مربی رشد و توسعه فردی، کمک بگیرید تا بتوانید امور دنیایی و معنوی خود را آن گونه که مطلوب است، پیش ببرید.

 

اصلاح سبک زندگی برای رهایی از استرس

شاید قرار مصاحبه شغلی دارید یا رفتار برخی در محیط کار، شما را حسابی به هم ریخته است؛ بنابراین لازم است راهکارهای سریع و در دسترس برای کاهش استرس را بدانید تا بتوانید آن را مدیریت و در لحظه، فروکش کنید. استرس یکی از عارضه هایی است که در صورت ادامه دار شدن، زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد؛ به طوری که قادر به انجام کوچک ترین کارهای روزمره خود نخواهد بود.

این عارضه که نتیجه ثانویه سبک زندگی های امروزی است، باید از راه های مختلف مدیریت و درمان شود. روش های خانگی درمان استرس، کمک گرفتن از روانشناسان و متخصصان برتر مانند گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان و از همه مهم تر، اصلاح سبک زندگی سبب کنترل استرس می شود. در این مقاله سعی بر آن بود کلیه راه های درمان استرس و نگرانی، همچنین نحوه کنترل آن را بررسی و ارائه کنیم تا در صورت مواجه شدن با این مشکل از این مطالب بهره بگیرید.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/JsTIGu8W
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
محدثه خجسته :
1 ماه پیش
ممنون از اطلاعات مفید و بسیار کاربردی که ارایه دادید
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه