به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، استانداردهای ۸۵ گانه در بسیاری از خودروهای داخلی اجرایی شده و قرار است خودروهایی که توانایی پاس کردن این استانداردها را ندارند یا نصب این استانداردها در این خودروها صرفه اقتصادی نداشته باشد، از رده خارج شوند. اما اجرای این استانداردها چه تاثیری بر صنعت و بازار خودرو داشته است؟
در همین زمینه سیدمحمدمهدی شکورزاده، فعال صنعت قطعه به بیان نظرات خود پرداخت.
وضعیت استاندارد خودروهای داخلی را چگونه می بینید؟
الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای اجباری در شرایطی که صنعت خودرو کشور به واسطه تحریم ها به شدت تحت فشار است و خودروسازان و قطعه سازان نیز به لحاظ تامین نقدینگی در مضیقه هستند، شرایط دشواری را برای خودروسازان داخلی ایجاد کرده است. عدم نظارت کافی سازمان ملی استاندارد بر استانداردهای خودروهای وارداتی در حالی که شرایط سختگیرانه ای را برای استانداردهای خودروهای داخلی در نظر گرفته، ظلم به صنعت خودرو داخلی است.
سازمان ملی استاندارد در این خصوص چگونه باید عمل کند؟
اگرچه خودروسازان در مسیر پیاده سازی استانداردهای اجباری قرار گرفته و گام های موثری در این زمینه برداشته اند اما طبیعتا سازمان ملی استاندارد با توجه به شرایط بحرانی صنعت خودرو باید در این زمینه منعطف عمل کرده و ملاحظاتی را برای اجرای استانداردهای اجباری مدنظر قرار دهد. البته به نظر می رسد نه تنها سازمان ملی استاندارد بلکه سایر ارگان ها نیز با الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای اجباری، اهدافی را در سر پرورانده و به دنبال ایجاد موانعی برای رشد تولیدات داخل هستند. این در حالی است که در شرایط و زمان مناسب تری می توان خودروسازان را ملزم به رعایت این استانداردها کرد.
آیا اجرای این استانداردها تاثیر منفی بر تولید و صنعت خودرو داشته است؟
رعایت استانداردهای اجباری منجر به افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار خواهد شد. متاسفانه خودروسازان به سبب اتخاذ سیاست های اشتباه ازسوی دولت و اجبار در رعایت استانداردها ناچار به حذف برخی محصولات اقتصادی خود که قابلیت ارتقای استانداردها را ندارند، شده و عملا با پیاده سازی استانداردها خودروهای گران در اختیار مصرف کننده قرار خواهند گرفت.