به گزارش فرصت امروز به نقل از مهر، عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت و گویی با صدا و سیما اظهار کرد: خودروسازان بزرگ قطعات را گران تر از نرخ واقعی خریداری می کنند و ما هر چقدر هم قیمت خودروهای داخلی را بالا ببریم باز هم ۸۵ درصد از قیمت به زنجیره تأمین قطعات اختصاص می یابد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت افزود: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است، اما در خودروهای داخلی این سهم به ۸۵ درصد می رسد.
وی ادامه داد: این گرانفروشی قطعات، ریشه های متفاوتی دارد. نخست اینکه رابطه قطعه ساز و خودروساز درست تعریف نشده و گاهی قطعه سازان با نفوذ در هیأت مدیره خودروسازی باعث تعارض منافع می شوند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: از طرفی رابطه قطعه ساز و خودروساز در دنیا بر اساس مقیاس اقتصادی تولید است و خودروسازان دنیا، در هر بن سازه با قطعه سازی کار می کند که به مقیاس اقتصادی تولید دست یافته باشد.
توکلی افزود: هم اکنون خودروسازان داخلی در هر بن سازه، با بیش از صد قطعه ساز مختلف کار می کنند و هر کدام از آن ها شمارگان (تیراژ) محدودی از یک قطعه را تولید می کنند، در چنین سیاستی به مقیاس اقتصادی تولید نمی رسیم و قیمت قطعه بالا می رود.
وی گفت: هر یک از خودروسازان بزرگ داخلی، سایت های مختلف تولیدی برای یک بن سازه مشترک دارند؛ به طور نمونه خودروهای تیبا، ساینا و کوییک با بن سازه مشترک در زیر مجموعه های مختلف شرکت سایپا تولید و قطعات آن ها از چندین تأمین کننده متفاوت خریداری می شود؛ همه این محصولات را می توان در یک مجموعه واحد تولید و از تعداد محدودی تأمین کننده برای تولید قطعات آن ها استفاده کرد تا قطعات در مقیاس تولید انبوه با هزینه کمتری تولید و حمل شود.