به گزارش فرصت امروز به نقل از جهان صنعت نیوز، بازار خودرو طی چند ماه گذشته روند با ثبات را تجربه کرده است؛ به گونه ای که قیمت خودرو به ویژه قیمت خودروهای مونتاژی و خارجی با کاهش همراه بوده است.
آنگونه که داده های مرکز آمار نیز نشان می دهد میانگین قیمت خودرو از اردیبهشت تا پایان آبان کاهش حدود ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.
چرا قیمت خودرو کاهش یافت؟
این کاهش قیمت خودرو در ماه های گذشته را می توان از دو منظر تحلیل کرد. اولین عامل موثر ثبات نسبی بازار ارز و قیمت دلار بوده است. با توجه به اینکه قیمت خودرو و قیمت دلار وابستگی شدید نسبت به هم دارند، ثبات نسبی قیمت دلار و کاهش انتظارات تورمی در ماه های گذشته منجر به کاهش قیمت خودرو شده است.
موضوع دوم به بحث واردات خودرو به ویژه خودروهای کارکرده باز می گردد؛ طی چند ماه گذشته واردات خودرو کارکرده به شدت از سوی برخی نمایندگان پیگیری شد و حتی آیین نامه اجرایی آن نیز در هیات دولت به تصویب رسید. همین موضوع باعث ریزش شدیدتر قیمت خودروهای مونتاژی و خارجی در بازار شد.
به عنوان مثال قیمت جک S5 که در اوایل تابستان در محدود یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان قرار داشت، این روزها در محدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معامله می شود که حاکی از کاهش بیش از ۲۰ درصدی است. قیمت تیگو ۸ پرو نیز در این بازه زمانی کاهش ۱۵ درصدی را تجربه کرده است. KMC T8 نیز در چند ماه گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.
سیگنال افزایش دوباره قیمت خودرو
با وجود کاهش قیمت خودرو طی چند ماه گذشته، به نظر می رسد که شاید دوباره شاهد افزایش قیمت ها باشیم. این موضوع ناشی از اظهارات ضد و نقیض دولتمردان در خصوص آینده واردات خودرو به ویژه خودروهای کارکرده است.
داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرده که تخصیص ارز برای واردات خودرو به مصلحت کشور نیست. در نقطه مقابل عباس علی آبادی، وزیر صمت بر واردات خودرو تا زمان تعادل بخشی به بازار تاکید کرده است. با این وجود نگاهی به آمار واردات خودرو نشان می دهد که شاید اظهارات رئیس سازمان برنامه با واقعیت منطبق تر باشد.
در حالی که قرار بود تا بهار امسال حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود اما رقم تحقق یافته حدود ۷ هزار دستگاه بوده است.
بنابراین به نظر می رسد که با وجود تاکید وزیر سمت بر واردات خودرو، همچنان تخصیص ارز چالش اصلی واردات خودرو است و احتمالا در روند واردات خودرو به ویژه برای خودروهای کارکرده تغییر محسوسی شکل نخواهد گرفت. در صورتی که این سناریو به واقعیت تبدیل شود، افزایش دوباره قیمت خودرو چندان دور از انتظار نیست.
التهاب بازار خودرو با واردات خوابید
آلبرت بغزیان در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این رابطه اظهار داشت: بحث واردات ۲۰۰ هزار خوردرو مختص خودرو های کارکرده بود، نه صفر! به همین دلیل بازار خودرو از حالت التهاب خارج شد. البته تحقق احتمالی واردات ۲۰۰ هزاری می توانست به خیلی از نیاز ها جواب بدهد. به ویژه اینکه قرار بود ماشین هایی مثل تویوتا وارد شوند.
تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: به هر حال نکته مسلم این است که قرار نبود، خودروی کارکرده چینی وارد شود. البته خودروی چینی به اندازه کافی در ایران مونتاژ می شود که این در تبلیغات و تحویل های دو_سه ماه مشخص می شود. با این توضیح که الان ماشین های بالای ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون در محدوده یک میلیارد و ششصد میلیون معامله می شود. خارج شدن بازار از التهاب، این نتیجه را موجب شد که خودرو دیگر به عنوان کالایی سرمایه ای و به عنوان پس انداز تلقی نشود که این شرایط فضای بازار خودرو را مطلوب کرده بود.
عکس یادگاری با خودروهای وارداتی!
بغزیان ادامه داد: اما مدتی است که فقط از واردات خوردرو می گویند و ۴ تا عکس می اندازند و تمام! در حالی که مشاهدات نشان می دهد، خبری از وارد کردن خودروی خارجی کارکرده نیست. در واقع شرط اصلی واردات خودرو «تامین ارز» توسط بانک مرکزی بود که این بانک رسماً اعلام کرد، ترجیحش این است که ارز را برای خرید دارو اختصاص بدهد، نه برای خودرو. همین موجب شد تا اتفاق خاصی در بحث واردات خوردرو نیفتد. به طوریکه دو سه روز اینطور نوشته بودند که واردات خودرو به کل منتفی شده که این بلاتکلیفی بازار خودرو را می رساند. با این توضیح که بدترین چیز در این است که گروهی موافق و گروهی مخالف واردات باشند. یعنی بانک مرکزی در حالی از تامین ارز برای خودرو ممناعت به عمل بیاورد که دولت موافقتش را با این طرح البته بدون انتقال ارز رسماً اعلام کرده است که این نتیجه ای جز پولشویی نخواهد داشت.
او افزود: به نظر من مزیتی که بحث واردات خودرو داشت، حالا اتفاق بیفتد یا نیفتد این است که خودرو های ۴۰ میلیاردی ۲۰ میلیارد شوند و آن هایی که به هرحال از ما بهترانند و ماشین شان نباید چینی یا ایرانی باشد، با این اتفاق رو در رو شوند که خودرو های شان قیمت نجومی نداشته باشد. درباره رده های پایین تر هم حتی اگر وارداتی نباشد، در کشور به اندازه کافی در خودرو های زیر ۲ میلیارد تولید و مونتاژ داریم و مشکلی پیش نمی آید.
پیش بینی قیمت خودرو یا رفتن به فضا؟!
بغزیان در پایان گفت: درباره اینکه بازار خودرو در سه ماه پایانی سال چه شرایطی را تجربه خواهد کرد، باید سیاست گذاران و تصمیم گیران نظر بدهند. با این حال، اما می توانم بگویم، شرایط ماه های پایانی سال مثل این ماند که کسی قصد رفتن به فضا را دارد و نمی داند آنجا چه خبر است. اما نکته معلوم این است که بحث واردات خودرو باعث تکرار داستان چوپان دروغگو تکرار شود که صرفاً می خواستند با طرح واردات، بازار خودرو را بخوابانند.