به گزارش فرصت امروز به نقل از پرشین خودرو، بازار خودرو پس از تدوام رکود در ماه های گذشته، حالا با رسیدن به آخرین ماه پاییز وارد ریزش قیمت ها شده است. بررسی سیگنال های بازار نشان می دهد که تمایل خریداران برای خرید خودرو مونتاژی، چینی و تولید داخل کاهش یافته است و حتی انصراف از طرح ها نیز از سوی متقاضیان افزایش قابل توجهی داشته است.
بازار خودرو در چند سال اخیر به یک بازار ملتهب با نوسان های بسیار تبدیل شده است. تقریبا هر اتفاقی از رویدادهای سیاسی گرفته تا تصمیم های اقتصادی قیمت خودرو در بازار آزاد را با تغییر مواجه کرده است هر چند بارها راهکارهای مختلفی نیز از سوی مسئولان اندیشیده شد اما پس از مدتی از یادها رفته است.
حالا پس از تاثیر التهابات مختلف و کش و قوس های فراوان قیمتی در بازار خودرو در سال جاری و تشدید رکود در ماه های اخیر، بررسی وضعیت بازار آزاد خودرو در نیمه آذرماه نشان می دهد که قیمت بیشتر خودروهای پرتیراژ پس از مدت ها ثبات، درصدی کاهش را تجربه کره است هر چند برخی خودروها نیز بدون تغییر قیمت، هفته را به پایان رساندند.
این شرایط در حالی است که خودرو در سال های اخیر تبدیل به کالای سرمایه ای شده و در این مدت به خصوص ۵ سال گذشته مسیر کاهش قیمت به جاده یک طرفه گرانی تبدیل شده است.
در این میان اما سوالی که مطرح می شود این است که در صورت واردات خودروهای کارکرده به کشور می توان انتظار تغییر جریان بازار و احتمال ریزش بیشتر قیمت و تقاضا را در بازار داشت؟
از وعده عرضه خودروهای کارکرده تا تاثیر سامانه فروش یکپارچه بر بازار تقاضا
فعالان بازار بارها پیش بینی کردند که در صورت واردات و عرضه خودروهای کارکرده و همچنین واردات خودروهای نو و افزایش تولید و عرضه خودروهای داخلی، بازار خودرو تا حدودی متعادل و از آن وضعیت «افزایش مستمر قیمت» خارج می شود.
پیش بینی ها در خصوص تاثیر جریان خودروهای کارکرده در حالی است که بیش از پنج ماه از صدور مجوز ورود خودروهای کارکرده از سوی مجلس می گذرد اما هنوز آیین نامه ای در این خصوص ابلاغ نشده است و کماکان به نظر می رسد تامین ارز و ارائه خدمات پس از فروش دو مانع بزرگ در این زمینه است.
واردات خودروهای نو نیز اگر چه اجرایی شده است اما سرانجامی بهتر از خودروهای کارکرده نداشته است و به رغم وعده های دولتمردان که قرار بود تا پایان بهار امسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود نه تنها این موضوع عملی نشد بلکه در ادامه با وجود گفته های وزیر صمت مبنی بر تعیین تکلیف ۳۰ هزار متقاضی خودروهای وارداتی تا آذرماه امسال، هنوز بسیاری از ثبت نام کنندگان خودروهای وارداتی در بلاتکلیفی به سر می برند.
البته وزیر امور اقتصادی و دارایی وعده افزایش سرعت ورود خودروهای خارجی با تامین ارز موردنیاز را در شش ماه دوم سال داده بود. به گفته وزیر صمت، ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات خودروهای نو تخصیص یافته است و ۲۰۰ میلیون دلار دیگر نیز در مرحله تخصیص قرار دارد. این در شرایطی است که در آیین نامه ورود خارجی ها، سقف منابع ارزی مورد نیاز معادل یک میلیارد یورو در نظر گرفته شده است. با این وجود به دنبال کندی واردات، وزیر صمت کماکان روند تامین ارز را سرعت گیر واردات معرفی می کند.
در خصوص تاثیر عرضه خودروسازان بر بازار نیز به نظر می رسد بر خلاف ادعای دولتمردان، افزایش تولید و رشد عرضه در اولویت های سیاست گذاری وزارت صمت برای خودروسازان نیست، جریانی که می تواند التهاب جدیدی در بازار خودرو را رقم بزند.
ابتدای هفته گذشته و پیش از باز شدن سامانه یکپارچه و عرضه تعدادی از خودروهای داخلی و وارداتی در این سامانه، اگر چه قیمت خودروهای داخلی در بازار تغییر زیادی نداشته اما خودروهای چینی با افزایش قیمت همراه بود. به دنبال بازگشایی سامانه یکپارچه در هفته گذشته و تغییرات در شرایط ثبت نام متقاضیان، قیمت خودروهای مونتاژی در بازار با کاهش روبرو شد و بازار خودروهای چینی نیز با افت تقاضا همراه شد.
در این ارتباط فعالان بازار خودرو معتقدند که تاثیر بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو زمانی بهتر ملموس می شود که این تصمیمات صرفا بر روی کاغذ اجرایی نشده و با دریافت پول از متقاضی، در زمان تعیین شده خودرویی نیز تحویل داده شود.
البته همزمان با این جریان موضوعاتی نظیر افزایش قیمت کارخانه ای خودروها به دنبال ارتقاء و افزوده شدن آپشن نیز سبب شده که آمار انصراف از طرح ها افزایش قابل توجهی داشته باشد.
همچنین بخش زیادی از مشتریان خودروسازان نیز قصد فروش حواله های خود را دارند چنانچه بررسی ها نشان می دهد که دلیل اصلی داغ شدن بازار حواله فروشی خودرو، «ناتوانی متقاضیان برای تکمیل وجه مورد نیاز» است. در واقع بسیاری از مشتریان با توجه به اینکه قیمت خودروی ثبت نامی به روز شده و بالاتر رفته است، توان تکمیل وجه را ندارند.
با این وجود و بر اساس اعلام وزارت صمت هم اکنون بیش از شش هزار دستگاه خودرو وارد گمرکات کشور شده است، این موضوع شاید یکی از دلایل اصلی عدم تمایل مشتریان به خرید خودروهای داخلی و مونتاژی باشد.
پیش از این رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تاکید کرده بود که اگر خودرو به صورت تیراژ بالا به متقاضیان و بازار تزریق می شد قطعا تاثیر مثبتی بر بازار خودرو می گذاشت.
به گفته وی از عوامل مؤثر بر افزایش یا کاهش قیمت خودروها در بازار، عرضه خودرو توسط خودروساز است و هرگاه خودرویی توسط خودروساز فاکتور شود، قیمت آن در بازار کاهش و هر گاه خودرویی توسط خودروساز فاکتور نشود، قیمت آن افزایش می یابد.
افت بهای یک تا ۱۰۰ میلیونی خودروهای داخلی و وارداتی
حالا با وجود عدم تغییر در عرضه خودروسازان و بعضا کاهش در این بخش، بازار خودروهای داخلی در هفته گذشته اغلب کاهشی بوده و بسیاری از خودروها افت بهای یک تا ۱۴ میلیون تومانی را تجربه کردند به طوری که تارا اتومات V۴ ال ایکس با ۱۴ میلیون تومان کاهش ۹۲۰ میلیون تومان، تارا اتومات با ۸ میلیون تومان کاهش ۷۷۱ میلیون تومان، پارس سال ELX با ۵ میلیون تومان کاهش ۵۷۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ با ۴ میلیون تومان کاهش ۵۴۴ میلیون تومان اعلام قیمت شدند.
همچنین در میان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۳۰ میلیون تومانی بودیم. به عنوان مثال فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید با ۳۰ میلیون تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم با ۲۰ میلیون تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان، هایما S۵ جدید با ۱۰ میلیون تومان کاهش یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان و ام وی ام X۲۲ پرو دنده ای با ۸ میلیون تومان کاهش ۷۷۰ میلیون تومان ارزش گذاری شد.
البته در میان خودروهای خارجی نیز هفته گذشته شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون تومانی برخی مدل ها بودیم و در گروه خودروهای لوکس نیز بعضا کاهش بهای ۱۰۰ میلیون تومانی در برخی از خودروها ثبت شده است.