یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

چطور میوه خشک کنیم تا سیاه نشود؟

نکاتی که در این مقاله آورده شده است به شما کمک میکند تا میوه خشک با کمترین تیرگی و کمترین دور ریز را تولید کنید. همچنین با خواندن این مقاله می توانید مدت زمان نگهداری میوه خشک را نیز افزایش دهید. اما قبل از آن بهتر است بدانیم که چرا میوه های مانند سیب و موز بعد از برش سریع تیره می شوند؟

دلایل تیره شدن میوه بعد از برش؟

اکثر میوه ها به دلیل رطوبت بالا و یا قرار گرفتن در مقابل جریان هوا تیره و یا قهوه های رنگ می شوند. هنگام برش سیب و یا دیگر میوه ها آنزیم های موجود در آن به بالاترین قسمت میوه آماده و در اثر واکنش با اکسیژن موجود در هوا باعث سیاه شدن میوه می شوند. همچنین رطوبت بالا نیز باعث تغییر زنگ و فاسد شدن میوه ها می گردد.

اما چگونه میتوان از این اتفاق جلوگیری کرد و میوه خشک خوشرنگ و خوش طعمی تولید کرد؟

برای این کار همیشه باید میوه سالم و رسیده برای خشک کردن انتخاب کنید. بعد از برش میوه به قطعات مساوی به سرعت آن را در محلول های که در ادامه معرفی و توضیح داده خواهد شد قرار دهید. این محلول ها باعث ایجاد یک لایه محافظ روی میوه های برش شده و از اکسیداسیون جلوگیری میکنند.

4 روش های جلوگیری از قهوه ای و یا تیره شدن میوه

بسته به نوع، طعم و ضخامت برش میتواند از روش های گوناگونی برای خشک کردن انواع میوه استفاده کرد. که در ادامه با چهار روش متداول که هم در خانه و هم در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد آشنا خواهید شد.

اسید اسکوربیک یا ویتامین C

اسید اسکوربیک یا همان ویتامین سی خالص یک آنتی اکسیدان است که از تیره شدن میوه ها جلوگیری می کند و باعث افزایش تخریب باکتری ها در هنگام خشک می شود که به صورت پودر یا به شکل قرص می توان از خواربار فروشی ها و یا داروخانه ها تهیه کرد راهکاری مطمئن برای جلوگیری از سیاه و یا تغییر رنگ میوه هنگام خشک کردن کردن می باشد.

شما میتوانید با مخلوط کردن 1 قاشق چای خوری از این پودر در 2 فنجان آب محلول خود را برای غوطه ور کردن میوه های برش داده شده آمده کنید.

اسید اسکوربیک یا ویتامین C

به این نکته توجه داشته باشید که به هر میزان که ضخامت میوه بیشتر باشد زمان ماندگاری میوه هم باید بیشتر باشد. برای مثال اگر سیب را 8 قسمت کرده باشید بهتر است هر اسلایس میوه به مدت 5 الی 8 دقیقه داخل مایع تهیه شده باقی بماند.

پس از بیرون آوردن میوه از داخل مایع ابتدا آن را خشک کردن و سپس آن را داخل دستگاه میوه خشک کن خانگی، فر، ماکروفر و یا به روش سنتی مقابل آفتاب قرار دهید.

استفاده از آب لیمو و پرتقال برای خشک کردن میوه خوش رنگ

یکی دیگر از مایعی که باعث جلوگیری از اکسید شدن میوه اسلایس شده میشود، آب لیمو، پرتقال، گریپ فروت و آناناس می باشد. آب این میوه ها به دلیل داشتن خاصیتی مانند اسید اسکوربیک از میوه در برابر سیاه شدن هنگام برخورد با اکسیژن جلوگیری میکند.

شما میتوانید 3 قاشق از آب این میوه ها را با 1 لیتر آب مخلوط نماید و سپس میوه ها را درون آن غوطه ور کنید.

استفاده از آب لیمو و پرتقال برای خشک کردن میوه خوش رنگ

یه این نکته توجه داشته باشید که حتما مایع را مزه کره تا بیش از حد ترش نباشد چون باعث تغییر طعم میوه خشک شده نیز خواهد شد. البته می توانید در تهیه میوه های خشک ترش مزه از این مایع بهره ببرید.

محلول آب جوش و عسل برای تهیه میوه خشک

همانطور که از آب لیمو و پرتقال میتوانید در تهیه چیپس میوه ها ترش استفاده کنید از مخلوط عسل با آب جوش و یا شکر با آب جوش نیز میتوانید در تهیه میوه های خشک شیرین مانند هلو، انبه، موز و … استفاده نمائید.

به این نکته توجه داشته باشید که برای کسب درآمد از بسته بندی خشکبار در منزل و یا کارگاه بهتر است که از مخلوط آب و عسل استفاده کنید چون به مرور زمان و خشک شدن امکان دارد محلول شکر و آب دوباره شکل شکری به خود بگیرد و باعث نارضایتی خریداران گردد.

همانند مراحل قبلی بعد از تهیه مایع و خنک شدن آن می توانید میوه خرد شده را داخل آن غوطه ور کنید. به یاد داشته باشید که حتما مایع تهیه شده را تست کنید تا از شیرین بودن آن به میزان قابل قبول اطمینان حاصل کنید

پودر متابی سولفیت اسید

اما روشی که بیشترین استفاده را در صنعت میوه خشک کنی دارد استفاده از پودر متابی سولفیت اسید است. این پودر سفید را با توجه به دستور عملی که روی بسته بندی وجود دارد باید با آب مخلوط کنید و سپس میوه ها درون آن بریزید و به مدت زمان 3 الی 10 دقیقه با توجه به ضخامت و نوع میوه نگهداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که به هر میزان پودر استفاده شده بیشتر باشد میوه سفید تر خواهد شد و رنگ طبیعی خود را از دست خواهد داد.

نتیجه گیری

تغذیه سالم بخش مهمی از مراقبت از بدن می باشد به همین منظور تامین مواد معدنی و ویتامینه بسیاری هستن به صورت روزانه توصیه می شود.

میوه خشک تازه و خوشرنگ یک گزینه عالی برای جذب ویتامین و مواد عالی می باشد که میتوان به صورت میان وعده مورد استفاده قرار داد.

برای تهیه میوه خشک با رنگ طبیعی به صورتی که هنگام بسته بندی و عرضه به بازار هیچ تغییر رنگی نداشته باشد از روش های مختلفی مانند استفاده از مخلوط آب و عسل، پودر متابی سولفیت اسید، پودر و یا قرص اسید اسکوربیک و یا از آی میوه های مانند لیمو ترش استفاده میشود. که امروز پودر متابی بیشترین استفاده را در صنعت میوه خشک کنی دارد.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bf9ldBxh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه