به گزارش فرصت امروز به نقل از رسالت، روح الله عباسپور، نماینده مردم بوئین زهرا و آوج و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به تشریح افزایش ۸۰ درصدی تولید خودرو از سوی بخش خصوصی پرداخت و در پاسخ به اینکه آیا می توان به افزایش سهم بخش خصوصی از میزان کل تولید خودرو در سال جاری امیدوار بود، گفت: در گام نخست ضرورت دارد تا تبیین شود که دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در زمره خصوصی سازی ها قرار می گیرند یا خیر. علی رغم اینکه این دو شرکت بزرگ خودروسازی در زمره بخش خصوصی می باشند و مدیریت دولتی دارند اما افزایش تولیدشان بر سهم تولید کل اثرگذار خواهد بود و سهم بخش خصوصی را از میزان کل تولید خودرو افزایش خواهد داد.
وی افزود: اگر دو شرکت بزرگ خودروسازی را از بخش خصوصی حذف و میزان تولید این دو بخش را نادیده بگیریم، خواهیم دید که بخش خصوصی در حوزه تولید خودرو موفق عمل نکرده و در شرایط حال حاضر سهم چشمگیری ندارد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تولید خودرو می تواند بازار رقابتی ایجاد کند، تصریح کرد: چنانچه این مهم از سوی بخش خصوصی توسعه یابد و تقویت شود، شاهد ایجاد بازار رقابتی و افزایش کیفیت خودروهای داخلی خواهیم بود. در این راستا ضرورت دارد تا بخش خصوصی نیز به درستی وارد عرصه خودروسازی شود و ظرفیت های قابل توجهی را در بخش تولید خودرو ایجاد کند.
نماینده مردم بوئین زهرا و آوج با تأکید بر ضرورت حضور بخش خصوصی در تولید خودرو به منظور شکل گیری ایجاد بازار رقابتی همچنین خاطرنشان کرد: به موجب شکل گیری بازار رقابتی شاهد تغییرات حوزه قیمت خودرو خواهیم بود. افزون بر این، ایجاد یک فضای رقابتی می تواند کیفیت خودروهای داخلی را افزایش دهد.
او با اشاره به اثرات کیفیت بالای خودرو در بازار تقاضا متذکر شد: در شرایط رقابتی، گروهی حرف اول را خواهد زد که بیشترین کیفیت ساخت را مطابق استانداردهای موجود دارا باشد.
وی در پایان این گفت وگو همچنین یادآور شد: حضور بخش خصوصی در تولید خودرو و ایجاد بازار رقابتی می تواند موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت شود. این امر را می توان یکی از راهکارهای جدی در کاهش قیمت خودرو و افزایش تولید دانست چراکه به موجب افزایش عرضه، تقاضا نیز به تعادل خواهد رسید.