طبق آمار ارائه شده توسط وزارت صمت، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه بالغ بر ۸۸۲ هزار دستگاه خودرو تولید شده که نشان از رشد ۱۸ درصدی تولید خودروها نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد؛ این در حالی است که تولید سواری ها ۲۰ درصد در مقایسه آماری رشد داشته است؛ بر این اساس به اعتقاد مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، جریان تولید و عرضه خودرو در وضعیت مناسبی قرار دارد به گونه ای که برنامه های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو به ثمر نشسته است.
به گزارش فرصت امروز به نقل از ایسنا، طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی هشت ماهه سال جاری، در مجموع ٨٨٢ هزار و ۴٧١ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به ٧۴٩ هزار و ١۵٧ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، رشد ١٨ درصدی را ثبت کرده است.
از این میزان، حدود ۷۴۲ هزار دستگاه متعلق به خودروهای سواری است که بصورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که در مقایسه با ۶۲۱ هزار دستگاه تولید کامل مدت مشابه پارسال، رشد ۲۰ درصدی را نشان می دهد.
براساس آنچه عبدالله توکلی لاهیجانی - مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت - ضمن انتشار گزارش عملکرد صنایع خودرو، طی هشت ماهه امسال، تاکید کرده است: با این حجم تولید خودروها و رشد تولید نسبت به سال گذشته، شاهد به ثمر نشستن برنامه های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم؛ بگونه ای که جریان تولید و عرضه خودرو وضعیت مناسبی دارد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین با عملی شدن واردات خودرو به سمت رقابتی شدن بازار خودروی کشور پیش رفته ایم؛ بنابراین دو عارضه مزمنی که در بازار خودروی کشور در طی سال های ١٣۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود و کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودروهای ناقص و همچنین تلاطم بازار خودرو رسید بود اما خوشبختانه با برنامه های اجرا شده، وضعیت مدیریت شد و به جایی رسیدیم که امسال نیز در تولید داخل، همانند سال گذشته رشد تولید خودروی کامل را شاهد هستیم.
کاهش ٢٨ درصدی قیمت خودروهای داخلی در بازار
این مقام مسئول در وزارت صمت، تصریح کرد: از سوی دیگر با حذف تلاطم های بازار خودرو، کاهش قیمت ها دربازار خودرو نیز رقم خورد؛ بطوریکه متوسط قیمت بازار خودروهای تولید داخل از ابتدای سال، حدود ٢٨ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴٨ درصد ریزش داشته است؛ همچنین پیش بینی می شود با افزایش تولید داخل و عرضه و همچنین تداوم جریان واردات خودرو، عملا بازار به سمت رقابتی شدن پیش رفته و خودرو به عنوان یک کالای مصرفی گزینه خوبی برای سرمایه گذاری تلقی نشود.
توکلی لاهیجانی ادامه داد: پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان می دهد که با خارج شدن خودرو از کالای سرمایه ای در غالب خودروها با ریزش تقاضای متقاضیان مواجه بوده ایم بگونه ای که در برخی از خودروسازان کمتر از ١٠ درصد متقاضیان سامانه اقدام به تکمیل وجه و نهایی کردن قراردادهع کرده اند. در بیش از ٨٠ درصد انواع خودروها میزان تحقق متقاضیان سامانه کمتر از ۵٠ درصد بوده است بنابراین از این پس شاهد شکل گیری عرضه بر مبنای فروش اقساطی خودروها نیز خواهیم بود.
وی تصریح کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با گذر و غلبه بر مسائل کوتاه مدت و روزمره صنعت خودرو بر اجرای طرح های تحولی و زیربنایی متمرکز شده است؛ به ویژه با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت استفاده از پنجره فرصت فناوری های نوین در صنعت خودرو نظیر برقی سازی و اتصال پذیری می تواند زمینه ساز تحولی در صنعت خودروی کشور باشد. از سوی دیگر تغییر قواعد صنعت خودروی کشور با آسیب شناسی صنعت خودروی کشور در سالیان گذشته و از طریق تدوین آیین نامه های مرتبط با قانون ساماندهی صنعت خودرو آغاز شده است که هم اکنون در کمیسیون های تخصصی دولت در حال جمع بندی است؛ بنابراین مجموعه اقدامات انجام شده در صنعت خودرو در دولت سیزدهم و طرح های پیش رو نشان از چشم انداز روشنی برای این صنعت مهم و تاثیرگذار خواهد بود و اجرای طرح های تحولی این صنعت می تواند توسعه پایدار این صنعت را در پی داشته باشد.
وی معتقد است که ارائه تصویری روشن مبتنی براعداد و ارقام می تواند نقش مهمی در ارتقای یک صنعت و اصلاح کاستی های آن داشته باشد؛ از این رو دفتر صنایع خودرو بصورت منظم از سال گذشته گزارشی تحلیلی همراه با نمودارهای متنوع از تولید و سایر مختصات صنعت خودروی کشور را تحت عنوان آمارنامه صنعت خودرو منتشر می کند؛ انتشار این گزارش با جزئیات کامل می تواند تصویری روشن از وضعیت صنعت خودروی کشور در حوزه تولید و زمینه ساز جلب مشارکت نخبگان برای ایجاد تحول در صنعت خودروی کشور باشد.