به گزارش فرصت امروز به نقل از رسالت نیوز، لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، البرز، آبیک و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: خوشبختانه واردات خودروهای نو برای مردم قابل لمس شده است و می تواند اثرات این روند را احساس کنند.
اگرچه در شرایط حال حاضر تعداد خودروهای وارداتی بسیار نیست اما امری مهم و قابل توجه می باشد. آنچه که اکنون اهمیت فراوانی دارد، قیمت نهایی خودروهای وار داتی می باشد. براین اساس مطالبه مان از تیم قیمت گذاری، نرخ عادلانه می باشد. وی با تأکید بر لزوم تعرفه گذاری درست و اعمال قیمت حقیقی برای خودروهای وارداتی افزود: تیم قیمت گذاری نباید قیمت کاذب اعمال کند تا سود کلان عاید واردکنندگان شود. آنچه که همواره در فرآیند واردات خودرو اهمیت داشته، قیمت حقیقی و عادلانه بوده است.
تلاش این است که تعرفه گذاری اعمال شود و خودرو باقیمت مناسب به دست مردم برسد. سیاهکلی درخصوص تبعات افزایش قیمت خودروهای وارداتی تصریح کرد: اگر قیمت خودروهای وارداتی افزایش یابد، تولید داخلی تأثیرخواهد پذیرفت و نارضایتی برای مردم ایجاد خواهد شد. براین اساس ضرورت دارد تا در زمینه قیمت گذاری و عرضه بازار رقابتی را رقم بزنیم. عدم رقابتی شدن بازار تمامی دستاوردهای تا به امروز را بی اثر خواهد کرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ایجاد بازار رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی همچنین خاطرنشان کرد: اگر بازار رقابتی ایجاد نشود، اعتماد مردم از دست خواهد رفت.
فراموش نکنیم که طی ماه های گذشته و به سبب کاهشی شدن قیمت ها، مردم به مسئولان کشور اعتماد کردند و به خریدهای کاذب دامن نزدند. او متذکر شد: از دست رفتن اعتماد مردم در شرایط حال حاضر می تواند بازار را به دوران پیش از کاهشی شدن قیمت ها برگرداند و شرایط را نامطلوب کند. مهم ترین مطالبه مان این است که قیمت های حال حاضر را حقیقی و متناسب باقدرت خرید مردم اعمال سازند. نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک با اشاره به تأخیردولت در فرآیند ابلاغ آیین نامه خودروهای کارکرده یادآور شد: همچنان در انتظار واردات خودروهای کارکرده می باشیم و ضرورت دارد تا دولت در اسرع وقت بخشنامه آن را ابلاغ کند.
متأسفانه تاکنون بخشنامه خودروهای وارداتی کارکرده از سوی دولت ابلاغ نشده و دلیل این امر نیز مبرهن نیست. او بابیان اینکه واردات خودروهای کارکرده با منشأ ارز خارجی انجام می شود، همچنین ادامه داد: فرآیند واردات خودروی کارکرده همچون خودروهای نو پیچیده نیست و دشواری کمتری دارد. خودروهای نو می بایست ثبت سفارش شوند و ارز آن از محل بانک مرکزی تأمین گردد درصورتی که فرآیند واردات خودروهای کارکرده چنین نیست و ارز با منشأ خارجی دارد. او در پایان این گفت وگو در تشریح اثرات وار دات خو دروهای کارکرده بر بازار بیان داشت: چنانچه واردات خودروهای کارکرده کمتر از پنج سال انجام شود، بازار خودرو تأثیر بسیاری خواهد پذیرفت چراکه عرضه به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. به جرئت می گوییم که به موجب ورود خودروهای کارکرده بازار مافیای خودرو تعطیل خواهد شد و می بایست به دنبال شغل دیگری برای خود باشند.