یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نکات قبل از MRI با توجه به نوع درخواست پزشک معالج و آزمایشی که تجویز شده، متفاوت است. به عنوان مثال، با توجه به اینکه MRI از طریق آهنربای قوی و امواج رادیویی عکس برداری می کند، هیچ جسم فلزی را نباید همراه خود داشته باشید یا اینکه در برخی موارد لازم است چند روز قبل از مراجعه رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید.

توجه به این نکات باعث جلوگیری از اتلاف وقت شده و آمادگی و آرامش بیشتری را از لحاظ روحی برای شما ایجاد خواهد کرد. در این مطلب نکات مهمی که قبل از انجام ام آر آی باید بدانید را با توجه به نوع MRI که درخواست شده، بررسی می کنیم.

نکات عمومی قبل از MRI

در ابتدا به نکات عمومی و مهمی که قبل از انجام هرگونه MRI باید بدانید اشاره کرده سپس نکات لازم برای انجام انواع ام آر آی با تزریق و بدون تزیرق را بررسی می کنیم. موارد عمومی به صورت زیر است:

  • ۴ ساعت قبل از انجام MRI باید ناشتا باشید.
  • در طول زمان ناشتایی جویدن آدامس، مصرف دخانیات یا نوشیدن آب مجاز نیست.
  • در طول زمان ناشتایی می توانید داروهای ضروری خود به جز قرص متفورمین را با کمی آب مصرف کنید.
  • قبل از انجام MRI مدارک پزشکی خود را به پرسنل مربوط ارائه دهید.
  • درصورتی که به هر نوع دارو یا ماده غذایی حساسیت دارید، موقع دریافت نوبت آن را اطلاع دهید.
  • اگر در بدن شما چیزی وجود دارد که به آهنربا جذب می شود، نمی توانید MRI انجام دهید. چراکه ممکن است با میدان مغناطیسی دستگاه تداخل داشته باشد.

نکات قبل از MRI بدون تزریق

این روش کاملاً به شرایط بیمار بستگی دارد. برای مثال پروسیجر MRI مغز برای مبتلایان به ام اس با افراد مبتلا به تشنج متفاوت است. بنابر این، از مراجعه کننده خواسته می شود که قبل از انجام آن پرسش نامه مربوط را تکمیل کند. اما به طور کلی بیمار باید فاقد کلیه لوازم ممنوع در اتاق MRI باشد. ازجمله:

  • انواع جواهرات فلزی مثل انگشتر، گردنبند یا گوشواره
  • خودکار و عینک
  • کارت های اعتباری و کارت های دارای داده های مغناطیسی
  • کار دندانپزشکی متحرک
  • گلوله یا قطعات ترکش
  • سنجاق سر
  • لباس دارای اقلام فلزی مثل دکمه یا زیپ

علاوه بر موارد فوق، داشتن وسایل کمک پزشکی و ایمپلنت مثل موارد زیر ممنوع است:

  • سمعک و کاشت حلزون
  • پمپ انسولین
  • محرک های ستون فقرات کاشته شده
  • دفیبریلاتور قلبی کاشته شده
  • کلیپ های آنوریسم
  • اندام یا مفاصل مصنوعی
  • دستگاه IUD و برخی دستگاه های رحمی
  • پورت های IV کاشته شده

نکات قبل از MRI با تزریق

درصورتی که MRI با تزریق تجویز شده باشد، علاوه بر مواردی که در ام آر آی بدون تزریق رعایت می شود، بررسی کراتین در افراد مسن و کسانی که دارای مشکلات کلیوی هستند، ضروری است. برای انجام آزمایش کراتین به دستور پزشک و ناشتایی نیاز نیست. درصورتی که نتیجه این آزمایش برای خانم ها بالای ۱.۳ و برای آقایان بیشتر از ۱.۴ باشد، نمی توانند MRI را انجام دهند.

نکات قبل از ام آر ماموگرافی

ام آر آی ماموگرافی روش برای بررسی بافت پستان توسط دستگاه MRI است که برای سنجش مشکلاتی مثل وسعت انتشار تومورها، میزان پیشرفت سرطان و نشت پروتزهای سیلیکونی و همچنین بررسی آناتومی، فیزیولوژی و بیوشیمی پستان ها انجام می شود. در مورد نکات قبل از MRI در این روش به جز موارد عمومی باید به اهمیت تاریخ پریودی اشاره کرد. چراکه این تصویربرداری باید در روزهای ۷ تا ۱۴ قاعدگی انجام شود.

نکات قبل از ام آر آی آنژیوگرافی (MR ANGIOGRAPHY)

این خدمت برای بررسی سیستم عروقی بدن با دستگاه MRI انجام می شود. در صورتی که هدف بررسی سیستم عروقی مغز باشد، به تزریق داروی حاجب نیاز نیست به جز در مواردی که پزشک خواسته باشد. اما برای بررسی سیستم عروقی در موارد دیگر باید تزریق صورت گیرد. قبل از انجام این MRI سطح کراتین باید توسط پرسنل MRI بررسی شود.

نکات قبل از ام آر انتروگرافی (MR ENTEROGRAPHY)

این تصویربرداری معمولاً برای بررسی مشکلات مربوط به روده های باریک درخواست می شود و کاملا غیرتهاجمی بوده و هیچ عوارضی ندارد. نکات قبل از MRI برای انجام این خدمت به صورت زیر است:

  • باید آمادگی روده ای داشته باشید. یعنی از ۲ روز قبل از انجام ام آر آی غذاهای آبکی مصرف کرده باشید. همچنین باید از 2 روز قبل، 3 شیشه بزرگ آب معدنی حاوی پودر پیدروالکس استفاده کرده باشید. این کار به پاک شدن روده های شما و بهبود کیفیت تصاویر کمک می کند.
  • ۲۰ دقیقه قبل از انجام MRI باید شروع به خوردن محلول پیدروالکس کنید.
  • تزریق آمپول هیوسین به صورت آرام برای کاهش حرکات روده ضروری است.

نکات قبل از MRI مجاری صفراوی (MRCP)

از این تصویربرداری برای بررسی مجاری صفراوی و پانکراس استفاده می شود. بهتر است قبل از انجام آن برای حذف سیگنال های مزاحم، رانی آناناس بدون پالپ مصرف کنید. همچنین باید مدارک مرتبط با این بیماری مثل سی تی اسکن را همراه خود داشته باشید. اگر در روزهای اخیر ERCP انجام داده باشید، باید آن را به کارشناس مربوط اطلاع دهید.

نکات قبل از MRI مجاری ادراری (MRU)

این MRI برای بررسی مجاری ادراری به 2 صورت با تزریق و بدون تزریق انجام می شود. درصورتی که نیاز به تزریق باشد، داروهای حاجب و آنژیوکت را باید تهیه کنید. همچنین هرگونه مدرک مرتبط با این بیماری را همراه خود داشته باشید.

معتبرترین مراکز و بیمارستان های MRI

برای آشنایی با معتبرترین مراکز و بیمارستان های ام آر آی می توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید. در این سامانه امکان نوبت دهی و مشاوره آنلاین یا تلفنی با برترین پزشکان در سراسر ایران وجود دارد. بنابر این، می توانید با استفاده از این وب سایت، برای دریافت نوبت از بهترین مرکز MRI نزدیک محل سکونت خود اقدام کنید.

نکاتی که قبل از MRI باید رعایت کرد

جمع بندی

MRI یک روش غیرتهاجمی برای تصویربرداری با استفاده از میدان مغناطیسی است که برای بررسی اعضای بدن و روند بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای اینکه در وقت خود صرفه جویی کرده و با آرامش و اطمینان خاطر به مرکز تصویرداری مراجعه کنید، لازم است از نکات قبل از MRI اطلاع داشته باشید.

معمولا برای انجام MRI، همراه نداشتن وسایل فلزی و ناشتایی به مدت 4 ساعت کافی است. اما در برخی از انواع ام آر آی ازجمله ام آر انتروگرافی یا ام آر ماموگرافی باید نکات دیگری مثل رژیم غذایی و زمان مراجعه را رعایت کنید.

برای آشنایی و اخذ نوبت از معتبرترین مراکز و بیمارستان های MRI می توانید به وب سایت دکترتو مراجعه کنید. در این سامانه امکان نوبت دهی و مشاوره آنلاین و تلفنی با برترین پزشکان ایرانی برای شما فراهم شده است.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/egg3j5xR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه