روند تحولات تاثیرگذار بر بازار خودرو، به ویژه تاخیر در واردات خودروهای صفر و کارکرده، تا امروز به گونه ای پیش رفته که از میانه تابستان به این سو نزول قیمت متوقف شده و قیمت های امروز انواع خودروها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، همچنان بالاتر است.
به گزارش فرصت امروز به نقل از همشهری، روند رشد قیمت خودرو از نیمه دوم سال گذشته و همزمان با اما و اگرهای عملی شدن طرح واردات خودرو، کم کم شتاب گرفت و در فروردین امسال قیمت خودرو در بازار آزاد به اوج خود رسید.
رصد تغییرات یک ساله قیمت کف بازار خودرو نشان می دهد نیمه دوم فروردین امسال رکوردی تاریخی در قیمت انواع خودروها از تولیدات داخلی گرفته تا مونتاژی و وارداتی رقم خورد و اعداد و ارقام عجیبی به ثبت رسید. اما از اوایل اردیبهشت ماه با آغاز واگذاری خودروهای ثبت نامی در سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی، آرام آرام حرکت نزولی قیمت ها آغاز شد.
با این حال روند تحولات تاثیرگذار بر بازار خودرو، به ویژه واردات خودروهای صفر و کارکرده، تا امروز به گونه ای پیش رفته که از میانه تابستان به این سو نزول قیمت متوقف شده و قیمت های امروز انواع خودروها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، همچنان بالاتر است.
میانگین رشد یکساله قیمت خودرو در بازه زمانی اول آذر ۱۴۰۱ تا اول آذر ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد بوده است اما از نکته جالب توجه در این زمینه این است که رشد قیمت در خودروهای پرتقاضای ارزان قیمت بیش از ۵۰ درصد بوده است. به عنوان مثال در این بازه زمانی پراید ۱۳۱، پراید ۱۱۱ و تیبا به ترتیب ۶۸، ۵۷ و ۵۴ درصد افزایش قیمت داشتند اما محصولات ایران خودرو و خودروهای مونتاژی درصدرشد کمتری را کمتری را تجربه کردند.
دلیل این موضوع را می توان در پرتقاضا بودن و قیمت مناسب تر خانواده پراید دانست. محصولات سایپا در فاصله اردیبهشت تا مرداد امسال که دوره پرشتاب نزول قیمت خودرو در بازار بود، کمترین کاهش قیمت را تجربه کردند. بیشترین درصد کاهش قیمت در این دوره نیز متعلق به خودروهای مونتاژی بود که به جریان افتادن بحث واردات خودرو قیمت آنها را در بازار تا حوالی قیمت کارخانه کاهش داد.