بی تفاوتی و بی اهمیتی به انتقادات و مطالبات درست و به جا رفته رفته شرایط را برای مردم دشوار خواهد کرد. اما آنچه مسلم است هرچند مردم از این شرایط خسته شده اند ولی همچنان به بهبود شرایط امید دارند.
به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به قیمت عرضه خودروهای وارداتی افزود: «در سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت خودرو ۱۵هزار دلاری را ۴۰هزاردلار کرده ایم، از کدام مصرف کننده حمایت می کنید؟»
دلیل گران تمام شدن خودروهای وارداتی چیست؟
روی یک خودرو وارداتی دو بار مالیات بر ارزش افزوده ۹درصدی، اعمال می شود. یک بار وقتی خودرو وارد می شود، ۹درصد پرداخت می شود.
بعد قیمت گذاری می شود و ۷۰۰ میلیون تومان را تبدیل به ۲ میلیارد تومان می کنیم بعد روی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هم دوباره یک ۹ درصد دیگر مالیات می گیریم. این موضوع دست کیست، اختیارش با کدام نهاداست؟
وظیفه نظارت بر قیمت، و عملکرد شرکت های عرضه کننده خودروهای خارجی با کدام نهاد است؟
شوراها و سازمان های متعددی را درست کرده ایم و نام آن ها را هم سازمان حمایت از مصرف کننده گذاشته ایم.
آن وقت در سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت خودرو ۱۵ هزار دلاری را ۴۰ هزار دلار کرده ایم. از کدام مصرف کننده حمایت می کنید؟ باید این ها را حل کنیم وگرنه راهکار تا دل تان بخواهد هست.
دلایل عدم شفافیت در صنعت و بازار خودرو را چه می دانید؟
به نظر می رسد اعتراض و انتقاد به گرانی ها با تعرفه های تعریف شده به مثابه یک بازی روانی باشد. تمام ارکان حکمرانی اقتصادی کشور مستقیم و غیرمستقیم در این موضوع دخیل هستند.
گلایه مندان برای جلوگیری از بروز این شرایط زمان زیادی را در اختیار داشتند، اما راهکار ورود خودروهای دست دوم مانع از اتخاذ تدابیر دیگر شد چون به هرحال وضعیت تعرفه ها از خردادماه سال جاری مشخص و قصد دولت از واردات هم از مدت ها پیش معلوم شده بود.