در حالی که دو هفته بیشتر از افزایش قیمت کارخانه ۸ محصول ایران خودرو نمی گذرد روز گذشته دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز قیمت تعدادی از محصولات خود را افزایش داد تا در شرایط رکود بازار و کمبود عرضه، خریدار و فروشنده همچنان چشم به تحولات آینده و نوسانات احتمالی بازار بدوزند.
به گزارش فرصت امروز به نقل از همشهری، دو هفته پیش در تاریخ ۲۶ مهرماه، شورای رقابت قیمت کارخانه ۸ محصول ایران خودرو را که گفته می شد محصولات جدید این خودروساز هستند افزایش داد اما پس از انتشار نام محصولات مورد نظر، مشخص شد این خودروها همان تولیدات قبلی این کارخانه هستند که آپشن هایی به آنها اضافه شده و یا رفع ایراد شده اند.
افزایش قیمت این محصولات در حالی بود که پیش از این شورای رقابت با مصوبه ۱۶خرداد امسال خود برای افزودن استانداردهای اجباری و اختیاری، قیمت ۲۸ محصول ایران خودرو را نسبت به مصوبه فروردین همین شورا افزایش داده و از ابتدای تیر قیمت های مصوب جدید ملاک قرار گرفته بود.
بر این اساس و با در نظر گرفتن تغییرات قبلی، خودروهای مذکور از ابتدای سال بین ۸۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان رشد قیمت داشتند و دنا پلاس حدود ۸۰ میلیون تومان، سورن حدود ۱۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ حدود ۸۰ میلیون تومان، رانا پلاس حدود ۹۰ میلیون تومان، تارا دستی حدود ۱۶۰ میلیون تومان و تارا اتوماتیک نیز نزدیک به ۱۷۰ میلیون تومان گران شدند.
با ابلاغ مصوبه جدید، قیمت تعدادی از محصولات ایران خودرو در بازار نیز بعضا تا یک درصد بالا رفت که البته این افزایش قیمت مقطعی بود و رکود بازار و کاهش نرخ دلار باعث شد آگهی دهندگان قیمت ها را کاهش دهند.
افزایش قیمت محصولات سایپا
بعد از تحولات قیمتی محصولات ایران خودرو حالا نوبت به سایپا رسیده است که قیمت محصولات خودرا برای چندمین بار طی امسال افزایش دهد.
شرکت سایپا روز گذشته لیست قیمت ۱۴ محصول خود را اعلام کرد که با بررسی سوابق افزایش قیمت کارخانه این خودروها مشخص می شود قیمت برخی خودروها از مردادماه امسال تاکنون به طور میانگین هر ماه دو تا سه بار افزایش داشته است.
به عنوان مثال سایناS از جمله خودروهایی است که در لیست افزایش قیمت سایپا به چشم می خورد و برای چندمین بار است که در شش ماه گذشته افزایش قیمت دارد.
قیمت این محصول مردادماه امسال ۲۴۸ میلیون تومان بود که این قیمت در شهریور ۶ میلیون تومان، در ماه مهرماه حدود ۴۷ میلیون تومان و در ماه آبان ماه ۲۹ میلیون تومان افزایش داشت و حالا به ۲۷۹ میلیون تومان و با درنظر گرفتن سایر هزینه ها به ۳۳۰ میلیون تومان رسیده است.
محصولات مشابه، قیمت های متفاوت
نکته قابل توجه در افزایش قیمت کارخانه خودروها این است که محصولات عرضه شده بدون تغییر اساسی و تنها با تغییراتی جزئی به نام خودروهای جدید قیمت می خورند و عرضه می شوند.
به عنوان مثال، ساینا دنده ای EX، ساینا S دنده ای بنزینی، ساینا S اتوماتیک، ساینا S دنده ای، ساینا S دنده ای گازسوز، ساینا S دنده ای بنزینی DA محصولات مشابهی هستند که هر کدام قیمت متفاوتی دارند ولی به بهانه آپشن ها شاهد افزایش قیمت هر کدام از این مدل ها در کارخانه و بازار هستیم.
خبری از محصولات جدید نیست
کارشناسان معتقدند خودروسازان هر سه ماه یک بار با استفاده از شگردی تازه و به بهانه اضافه کردن آپشن های جدید یا تغییر پسوند و پیشوند نام خودرو، قیمت را افزایش می دهند و آپشن های عنوان شده فاقد کارآیی و تنها بهانه ای برای افزایش چندین میلیون تومانی قیمت هاست، کما این که در بازار خودرو خبری از محصولات جدید نیست.
به گفته فعالان بازار، به رغم افزایش چندباره قیمت کارخانه و معرفی محصول جدید، عرضه تولیدات داخلی به بازار نه تنها افزایش نداشته بلکه با کاهش همراه بوده و توقف روند نزول قیمت در بازار را به دنبال داشته است.
کاهش عرضه جلوی کاهش قیمت را گرفت
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به تداوم رکود حاکم بر بازار خودرو، به همشهری گفت: روند کاهش قیمت خودرو در بازار از اردیبهشت امسال آغاز شد و تا مردادماه افت قیمت نسبتا خوبی را در همه انواع خودروها شاهد بودیم اما این روند نزولی از مرداد متوقف شد.
سعید موتمنی افزود: از مرداد تا شهریور جز در خودروهای وارداتی، تغییر چندانی در بازار رخ نداد اما مهرماه شاهد افزایش ۲ تا ۳ درصدی قیمت ها بودیم که دلیل اصلی آن مدیریت بازار از سوی خودروسازان بوده است.
به گفته وی، عرضه خودرو از ابتدای امسال به شدت کاهش یافته و این عرضه قطره چکانی در شرایطی که خودروهای وارداتی نیز هنوز به بازار نرسیده اند، جلوی کاهش بیشتر قیمت ها را گرفته است.
موتمنی تاثیر افزایش قیمت کارخانه بر قیمت های بازار را مقطعی دانست و افزود: بازار خودرو همچنان در رکود سنگین به سر می برد و طی یک ماه اخیر نرخ ارز تنها عامل تاثیرگذار بر قیمت ها بوده است.