دوشنبه, ۱۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 8 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

۱۰ اصل طلایی هنگام خرید تابلو برق

۱۰ نکته کلیدی هنگام خرید تابلو برق

تابلو برق یک جعبه الکتریکی است که به منظور توزیع و کنترل جریان برق در ساختمان های مسکونی، کارخانه های صنعتی و غیره استفاده می شود. به طور کلی تابلو برق ترکیبی از قطعات الکتریکی مختلف است که از طریق سیم ها به هم وصل شده و کار برق رسانی به تجهیزات الکتریکی را انجام می دهد. در واقع تابلو برق محفظه ای ایمن است که جهت سازماندهی انشعابات طراحی شده است و از تجهیزات مختلف موجود در تابلو در برابر باران، برف و سایر آسیب های محیطی محافظت می کند. در تابلو برق تعدادی کلید جهت قطع و وصل کردن جریان برق وجود دارد که با استفاده از آن ها در مواقع ضروری می توان جریان برق را قطع کرد. با استفاده از این تابلو می توان جریان برق را به صورت مساوی در مدار توزیع کرد. از دیگر کاربردهای مهم تابلو برق می توان به جلوگیری از انتقال شوک های الکتریکی به کاربران و تجهیزات و جلوگیری از نشتی جریان اشاره کرد.

۱۰ اصل طلایی هنگام خرید تابلو برق

تابلوهای برق انواع مختلفی دارند و متناسب با نیاز خود باید از مدل مناسبی استفاده کنید. اگر تصمیم به خرید تابلو برق دارید خوب است به چند نکته کلیدی در این مورد توجه کنید.

  1. بر اساس نیاز خود نوع تابلو برق را مشخص کنید: بسته به محیطی که تابلو برق قرار است در آن استفاده شود، باید تابلو مناسبی را انتخاب کنید. تابلوهای برق در انواع فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی موجود هستند. نوع فشار ضعیف برای ساختمان های تجاری و مسکونی و کارخانه های کوچک مناسب هستند. تابلو برق فشار قوی در کارخانه ها و مراکز صنعتی بزرگ استفاده می شوند و عملکرد آن ها در ولتاژهای بالاتر خواهد بود.

 

  1. جنس تابلو اعم از استیل، آلومینیوم، فولاد و .... را انتخاب کنید: تابلوهای برق از جنس مواد مختلفی ساخته می شوند تا متناسب با محیطی که قرار است از آن ها استفاده شود، مقاومت و دوام داشته باشند. تابلوهای فولادی در برابر رطوبت، آب و هوای شرجی، زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارند؛ بنابراین مناسب محیط های پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی هستند. تابلو آلومینیومی سبک و مقاوم بوده و در عین حال انعطاف پذیری بالایی دارد.

 

همچنین تابلو برق آلومینیومی در برابر خوردگی مقاوم بوده و به دلیل قیمت پایینی که دارد، جز مدل های محبوب به شمار می آید. تابلو برق استیل به دلیل اینکه بدنه آن به راحتی قابل شستشو می باشد و در برابر رطوبت مقاوم است، مناسب صنایع غذایی و کارخانه فرآورده های لبنیاتی است. یکی از پرکاربردترین مدل تابلوهای برق، تابلو برق بانک خازنی است که به منظور کنترل توان راكتیو استفاده می شود. در واقع این نوع تابلو برق، باعث اصلاح ضریب قدرت و جلوگیری از افت ولتاژ می شود.

 

  1. با توجه به واحد صنعتی یا ساختمانی خود، میزان جریان و ولتاژ مورد نیاز را تعیین کنید: تابلوهای برق در سه دسته فشار ضعیف با ولتاژ ۴۰۰ ولت، فشار متوسط با ولتاژی بین ۱۰۰۰ الی ۳۶۰۰۰ ولت و فشار قوی که در ولتاژهای بالاتر از ۳۶۰۰۰ قرار می گیرند. بنابراین بسته به وسعت مرکز صنعتی و میزان ولتاژ آن باید از تابلو برق صنعتی مناسبی استفاده کنید.

تابلو برق را متناسب با وسعت فضای خود انتخاب کنید

  1. به استاندارد عدم نفوذ آب یا ذرات به داخل تابلو برق دقت کنید: استاندارد IP که برای تجهیزات الکتریکی تعریف شده است شامل یک عدد دو رقمی است که عدد اول میزان نفوذ گرد و غبار و عدد دوم میزان نفوذ رطوبت را نشان می دهد. برای محیط های مرطوب و محیط هایی با آلودگی بالا توجه به این استاندارد اهمیت زیادی دارد چرا که رطوبت و آلودگی می تواند باعث خرابی تجهیزات مربوط به تابلو برق و حتی اتصالی شود.

 

  1. دقت کنید که حتما استاندارد تامین حفاظت دستگاه در تابلو استفاده شده باشد: به همان رقم اولی که در مقابل IP نوشته می شود، اشاره دارد. که رقمی بین ۰ تا ۶ بوده و بسته به این رقم میزان حفاظت را برابر تماس اجزای مختلف بدن با تابلو برق نشان می دهد. عدد ۶ که بالاترین مقدار است به معنای حفاظت کامل است به طوری که حتی گرد و غبار هم قابلیت نفوذ ندارد.

 

  1. به نوع کشویی، فیکس یا ماژولار بودن بدنه تابلو برق دقت کنید: تابلوهای برق در انواع فیکس، ماژولار و کشویی تولید شده که هرکدام مزایای خاصی دارند. تابلو ماژولار قابل تقسیم به قطعات کوچکتر است بنابراین هزینه نگهداری و تعمرات آن کمتر است. همچنین به راحتی می توان ماژول های معیوب را جایگزین کرده و کار جابجایی آن نیز راحت تر خواهد بود. این مدل تابلو بسیار انعطاف پذیر بوده و پاسخگوی نیازهای مختلف است. در مکان هایی که محدودیت فضا وجود دارد از تابلو برق کشویی استفاده می شود. در محیط هایی با شرایط سخت و نیازمند حفاظت بالا از این مدل تابلو استفاده می شود. بهترین تابلو برق برای صنایعی چون پتروشیمی، صنایع فلزی، کارخانجات و نیروگاه ها تابلو کشویی است. تابلوی ثابت نیز به تابلویی گفته می شود که تمام اجزای تشکیل دهنده آن ثابت هستند. این مدل یکی از پرکاربردترین انواع تابلوهای برق در صنایع مختلف است.

تابلو برق کشویی، بهترین گزینه برای محیط هایی که محدودیت فضا یا نیاز به حفاظت بالا دارند

  1. محل نصب (داخلی یا فضای باز) تابلو را بر اساس نیاز تعیین کنید: تابلوهای برق بیرونی نسبت به تابلو درونی از ضخامت بیشتری برخوردار بوده و در برابر شرایط جوی مقاومت بالایی دارد. هزینه نصب تابلو بیرونی نسبت به تابلو درونی کمتر است. از مهم ترین مزایای تابلوهای برق درونی این است که امنیت بالاتری داشته و فضای کمتری اشغال می کنند. همچنین نگهداری از تابلو درونی آسان تر بوده و دوام بیشتری دارند. بسته به محیط و بودجه ای که در اختیار دارید باید از مدل مناسبی استفاده کنید.

 

  1. از شرکت ها و برندهای معتبر اقدام به خرید تابلو برق کنید: با توجه به اینکه تابلوهای برق وظیفه تقسیم جریان و محافظت از تجهیزات الکتریکی را دارند، توجه به کیفیت و استاندارد بودن تابلو که در گرو انتخاب تابلو از برند معتبر است، اهمیت دارد.

 

  1. خدمات پس از فروش تابلو را جویا شوید: دارا بودن خدمات پس از فروش از جمله گارانتی و ضمانت از جمله مهم ترین مواردی است که در خرید تابلو برق باید مورد توجه قرار گیرد. چراکه در صورت هرگونه خرابی می توان از شرکت تولید کننده برای تعمیر و یا تعویض قطعات تابلو بدون صرف هزینه اضافی کمک گرفت.

 

  1. حتما دقت داشته باشید که تابلو برق دارای دفترچه راهنما و کاتالوگ باشد: به منظور بهره برداری صحيح از تابلو برق و نگهداری مناسب از جهت افزایش طول عمر و دوام تابلو، باید شرایط موجود در دفترچه راهنمای آن را مطالعه کرد.

هزینه خرید تابلو برق

عوامل متعددی بر تعیین قیمت نهایی تابلوهای برق تاثیر دارند که از مهم ترین آن ها می توان به ابعاد تابلو برق، نوع تابلو برق، جنس بدنه تابلو ،کیفیت قطعات و برند تولید کننده تابلو اشاره کرد. برای مثال تابلوهایی با جنس فلزهای مقاوم و ضد زنگ اگر فشار قوی باشند، نسبت به مدل هایی با بدنه پلاستیکی و فشار ضعیف قیمت بالاتری دارند.

 

خرید تابلو برق

 

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق

تابلوهای برق از اجزای مختلفی تشکیل می شوند که هرکدام وظیفه خاصی برعهده داشته و تمام این اجزا با کارکرد صحيح خود سعی در پیشبرد هدف اصلی دارند.

  • سکسیونر: یکی از تجهیزات مهم در هر تابلو برق فشار قوی است که کار آن جداسازی قطعات و ابزارهای ولتاژدار از شبکه است.
  • کنتاکتور: نوعی کلید اتوماتیک است که با اعمال ولتاژ، کنتاکت های آن تغییر وضعیت می دهند و به منظور کنترل کردن و فرمان دادن به مدار استفاده می شود.
  • ترانس جریان: مکمل آمپرمتر هستند و به اندازه گیری میزان جریان کمک می کنند تا جریان به طور صحیح بر روی درب تابلو برق نشان داده شود.
  • رله: عملکردی شبیه به کنتاکتور داشته و دو وظیفه اصلی آن در تابلو برق ایجاد ایزوله الکتریکی بین کنترل و بار و افزایش توان خروجی است .
  • بی متال: قطعه ای است که در صورت ایجاد اضافه بار، مدار را قطع می کند و به منظور محافظت از موتور در تابلوهای برق نصب می شود.
  • کلیدها: انواع مختلفی کلید در تابلو برق استفاده می شود که مهم ترین وظایف آن ها قطع و وصل بخش های مختلف مدار، کنترل و حفاطت است.

خرید تابلو برق

فروشگاه نیرو ترانس عرضه کننده انواع تابلو برق های صنعتی و انواع تجهیزات آن با قیمت مناسب است؛ شما می توانید برای خرید انواع تابلو برق و تمامی اجزای تشکیل دهنده آن به نشانی nirou-trans.ir مراجعه و یا با شماره تماس 02133934449 تماس حاصل فرمایید.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NOqsgOcF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه