به گزارش فرصت امروز به نقل از همشهری، شورای رقابت اعلام کرد که با هدف تسریع عرضه خودروهای وارداتی به مصرف کنندگان، بعد از این به جای شورای رقابت، سازمان حمایت قیمت نهایی خودروهای وارداتی را اعلام و ابلاغ خواهد کرد. تعیین قیمت خودرو اعم از داخلی، خارجی و وارداتی پیش از این نیز در سازمان حمایت انجام می شد اما بررسی و ابلاغ نهایی قیمت توسط شورای رقابت صورت می گرفت.
تاخیر در قیمت گذاری عامل تاخیر در عرضه
مهرماه سال ۱۴۰۱ بعد از نهایی شدن و ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای صفر، اعلام شد که اولین خودروهای وارداتی تا آذرماه وارد کشور می شوند، اما این اتفاق نه فقط در آذرماه بلکه در دی ماه و اسفندماه نیز که وعده های داده شده برای عرضه خودروها خارجی بودند، نیفتاد تا سرانجام بین ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای صفر تا عرضه اولین خارجی های بازار خودرو یازده ماه فاصله بیفتد. با رونمایی از نخستین خودروهای وارداتی در ششم شهریور امسال، و در حالی که شمارش معکوس برای عرضه این خودروها آغاز شده بود اعلام شد این ماشین ها پشت سد قیمت گذاری مانده اند.
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت و مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت اواخر شهریور امسال در گفت وگو با همشهری دلیل تاخیر در عرضه خودروهای وارداتی را تاخیر شورای رقابت در تعیین قیمت این محصولات عنوان کرد، اما سپهر دادجوی توکلی، سخنگو و مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تکذیب این موضوع، به همشهری گفت که پرونده هیچ خودروی خارجی برای قیمتگذاری روی میز شورای رقابت نیست.
مسیر طولانی قیمت گذاری کوتاه شد
بر اساس مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت، رویه قیمتگذاری خودرو، چه تولید داخلی، چه مونتاژی و وارداتی تاکنون به این شکل است که قیمت تمام شده خودرو بر اساس صورت های مالی ارائه شده از سوی خودروساز یا واردکننده در سازمان حمایت محاسبه و سود عادله توسط هیاتِ تثبیت قیمت این سازمان مشخص می شود، سپس این قیمت برای بررسی به کارگروه خودرو شورای رقابت ارسال می شود و پس از بررسی در این کارگروه و رای گیری در صحن شورا، به عنوان قیمت نهایی خودرو توسط شورای رقابت ابلاغ می شود.
یک ماه پیش، وقتی رئیس سازمان توسعه تجارت تاخیر شورای رقابت را دلیل طولانی شدن زمان عرضه خودروهای وارداتی دانست، روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد که سازمان حمایت هنوز قیمتی را برای بررسی به شورای رقابت ارسال نکرده است.
گفتنی است سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در حالی ۲۳ مهر برای عرضه ۶ خودرو خارجی باز شد که تمامی این محصولات با قیمت علی الحساب عرضه شدند و در نهایت هم شورای رقابت تا امروز تنها قیمت نهایی زوتی را اعلام کرده است. حال به نظر می رسد طولانی شدن روند قیمتگذاری، دست اندرکاران را به این نتیجه رسانده که مسیر قیمتگذاری را برای خودروهای خارجی کوتاه تر کنند.
فقط قیمت گذاری وارداتی ها با سازمان حمایت است
مدیر روابط عمومی شورای رقابت در توضیح تغییرات ایجاد شده در مسیر قیمتگذاری خودروهای خارجی به همشهری گفت: بر اساس مصوبه ۵۴۳، سه بازار خودرو داریم؛ تولیدی، مونتاژی و وارداتی. در بازار خودرو تولیدی و مونتاژی از آنجایی که همچنان به شاخص های رقابت پذیری و پردازش قیمت هایی که سازمان حمایت طبق فرمول کاست پلاس محاسبه می کند، نیاز داریم، کمافی السابق قیمتگذاری بر اساس رویه سابق انجام می شود.
سپهر دادجوی توکلی ادامه داد: اما در خودروهای وارداتی از آنجایی که به شاخص های رقابت پذیری، پردازش قیمت، گریدبندی و رتبه بندی های مشمول خودروهای داخلی و مونتاژی نیازی نیست، شورای رقابت تصمیم گرفت به منظور تسهیل و تسریع در فرایند واردات، قیمتگذاری و ابلاغ قیمت را به سازمان حمایت واگذار کند و شورای رقابت بر این فرایند نظارت داشته باشد.
نظارت شورای رقابت بر فرایند واردات
مدیر روابط عمومی شورای رقابت در پاسخ به این پرسش که نظارت شورای رقابت در این فرایند به چه صورت خواهد بود، گفت: تمام فرایند واردات توسط شورای رقابت رصد می کند و کارگروه خودرو در تعامل با معاونت حمل و نقل وزارت صمت نوع و شیوه عرضه خودروهای خارجی را پیگیری می کند.
وی اضافه کرد: هیچ تغییری در مصوبه ۵۴۳ داده نشده و شورای رقابت کمافی السابق مسئول کامل بازار خودرو است، این شورا صرفا در یکی از بخش های بازار به خاطر تسهیل در فرایندها از یکی از متولیان خود خواسته که راسا ابلاغ قیمت کند.
فقط قیمت چانگان و زوتی نهایی شد
به گفته توکلی، چانگان و زوتی آخرین خودروهای خارجی و هایما X۷ ، آخرین خودرو مونتاژی بودند که توسط شورای رقابت ابلاغ قیمت شدند و قیمت دیگر خودروهای خارجی عرضه شده در سامانه یکپارچه اعم از عرضه اول و دوم، توسط سازمان حمایت نهایی و ابلاغ خواهد شد.