طی روز های گذشته افزایش نرخ برخی از خودرو توسط شرکت ها رقم خورد؛ درحالی که شورای رقابت بار ها مخالفت خود را با افزایش قیمت خودرو ها اعلام کرده بود. حال این پرسش وجود دارد که شرکت های خودروساز چگونه می توانند خلاف نظر شورا اقدام به افزایش قیمت کنند؟
به گزارش فرصت امروز به نقل از فرارو، از بهمن ماه سال گذشته برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو، تعیین نرخ محصولات از شرکت های خودروسازی سلب و بر عهده شورای رقابت گذاشته شد. بر همین اساس، خودروسازان داخلی، مونتاژکاران و حتی واردکنندگان خودرو برای فروش محصولات خود، باید از نرخ های تعیین شده توسط شورای رقابت تبعیت کنند.
اما افزایش قیمت هایی که از هفته گذشته توسط شرکت ها صورت گرفته فرض کناره گیری شورا از قیمت گذاری خودرو را تقویت می کند.
شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کناره گیری کرد؟
هرچند خودروسازان و برخی افراد از قیمت گذاری شورا گله مندند؛ اما مسئله کناره گیری شورای رقابت از صنعت خودرو بار ها از سوی اعضای آن و به ویژه سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت تکذیب شده است.
کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت اخیراً کناره گیری شورا از قیمت گذاری مستقیم خودرو و صرفاً سیاست گذاری و نظارت را به این شورا پیشنهاد کرد؛ اما در جلسه روز شنبه ۲۹ مهر، اعضای شورای رقابت درنهایت به ادامه روند فعلی رأی دادند و با کنارگذاشتن پروسه فعلی قیمت گذاری مخالفت کردند. کماکان استدلال شورا، چنین است که بازار خودرو از وضعیت انحصاری خارج نشده و مادامی که انحصار در بازار وجود داشته باشد، شورا در این صنعت حضور داشته و از افزایش قیمت خودرو جلوگیری خواهد کرد.
راز افزایش قیمت خودرو به رغم مخالفت شورای رقابت
طی هفته گذشته شورای رقابت قیمت هشت محصول جدید ایران خودرو را اعلام کرد؛ درحالی که این هشت خودرو با عنوان «ارتقایافته یا آپشنال» از محصولات قبلی جدا شده بودند و درعمل همان محصولات قبلی این شرکت محسوب می شوند.
همچنین در جدیدترین خبر، شرکت سایپا دو خودروی جدید کوییک R تیپ S و ساینا S را اعلام کرد. قیمت این محصولات به شرح زیر است.
این افزایش قیمت خودرو هایی که توسط شرکت ها در حال اعمال است، صرفاً برای پاس کردن استاندارد های ۸۵ گانه بوده و گویا، آپشن خاص دیگری ندارد. اما سوال اصلی اینجاست که این افزایش قیمت خودرو های جدید به منزله توقف تولید خودرو های پیشین است؟
قیمت خودرو های ثبت نامی تغییر می کند؟
طبق اطلاعات به دست آمده، شرکت های خودروساز تعهدات تکمیل وجه شده توسط مشتریان را تغییر نداده و همان محصولات قبلی را تحویل خواهند داد؛ اما تعهداتی که تکمیل وجه نشده اند یا خودرو هایی که مازاد تولید کارخانه به شمار می روند، بستگی به سازمان استاندارد دارد که به خودروسازان، اجازه تولید و تحویل خودرو های فاقد استاندارد را تا پایان سال بدهد یا خیر.
سازمان استاندارد تا این لحظه نسبت به این مسئله پاسخ گو نبود و مسئولان این سازمان از اظهار نظر امتناع کردند؛ فقط محمدرضا درگاهی، معاون نظارت بر اجرای سازمان استاندارد، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: قرار است تا پایان سال هر خودرویی که توانست استاندارد های ۸۵ گانه را پاس کند، شماره گذاری خواهد شد.
هرچند استاندارد های ۸۵ گانه تأثیر خود را روی افزایش قیمت خودرو گذاشته است؛ اما امید است که هرچه سریع تر، خودرو های فاقد استاندارد از خط تولید کنار رفته و محصولات جدید با استاندارد های ایمنی بالاتر تولید شوند.
احتکار به دلیل افزایش قیمت خودرو صحت دارد؟
از هفته های گذشته، بسیاری از خبرگزاری ها دو خودروساز بزرگ کشور را متهم به احتکار خودرو کردند. در این میان، محصول تارا ماه گذشته ایراد کوچکی داشته که برطرف شد و درحال حاضر به مشتریان تحویل می شود؛ همچنین هایما S۵ یکی از محصولات ایران خودرو بوده که حدود ۲۵۰۰ دستگاه از آن، تحویل مشتریان نشده و موضوع احتکار برای آن مطرح شد؛ اما بعداً مشخص شد که این خودرو ها قادر به دریافت مجوز استاندارد نشده بودند و جهت انجام برخی تغییرات، دوباره به خط تولید بازگشتند.
هرچند اتهام احتکار جهت افزایش قیمت خودرو برای این شرکت های خودروسازی، موضوع جدیدی نبوده و قبلاً نیز تکرار شده بود؛ اما این بار مشخص شد که احتکاری در کار نیست. از سوی دیگر نکته مورد توجه این است که تمامی محصولات تولید شده توسط ایران خودرو و سایپا در مراحل اول و دوم سامانه یکپارچه به فروش رفته و این شرکت ها درحال حاضر مشغول تحویل تعهدات قبلی خود هستند؛ بنابراین دلیلی ندارد که این شرکت ها خودرو هایی که مشتری مشخص داشته و تکمیل وجه شده اند را در انبار نگه دارند و مجبور به پرداخت جریمه دیرکرد به مشتریان شوند.