دوشنبه, ۲۸ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Mon, 18 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از عصر خودرو، در حالی که یک سال از آزادسازی واردات خودرو می گذرد به نظر می رسد هنوز بحث های مربوط به نحوه واردات، نحوه قیمت گذاری، نحوه فروش و… بین دستگاه های متولی به نتیجه نرسیده است.

در این راستا اخیراً در مورد قیمت گذاری خودروهای وارداتی اختلاف زیادی بین سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان مرجع بررسی قیمت و شورای رقابت به عنوان مرجع تصویب کننده قیمت پیش آمده است.

چالش تعیین قیمت خودروهای وارداتی

اصل دعوا بین این دو نهاد از زمان بارگذاری قیمت علی الحساب 6 خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی با تأیید سازمان حمایت آغاز شد.

شورای رقابت در واکنش به این اقدام سازمان حمایت اعلام کرد که خبری از قیمت های علی الحساب نداشته و سازمان حمایت مجوزی برای انتشار این قیمت ها دریافت نکرده است.

در مقابل نیز سازمان حمایت تاکید کرد که بر اساس مصوبه 18 مهرماه کارگروه خودرو شورای رقابت اقدام به برآورد قیمت علی الحساب خودروهای وارداتی به منظور تنظیم بازار کرده است.

بحث تا جایی بین این دو نهاد بالا گرفته که برخی رسانه ها خبر از حذف شورای رقابت در فرایند قیمت گذاری خودرو و تبدیل این شورا به یک نهاد سیاست گذار و ناظر داده اند.

چرا قیمت علی الحساب اعلام شد؟

قیمت علی الحساب خودروهای وارداتی در حالی اعلام شد که دقیقاً در زمان ورود چانگان به کشور نیز همین اقدام صورت گرفت. در آن زمان نیز ابتدا قیمت علی الحساب اعلام و بعد قیمت قطعی از سوی شورای رقابت اعلام شد که به دلیل تفاوت این دو قیمت و البته تغییر تعرفه، در نهایت این موضوع منجر به اعتراض متقاضیان خرید این خودروی وارداتی شد.

در این رابطه می توان به قیمت خودروی زوتی اشاره کرد که در فهرست علی الحساب ها 770 میلیون قیمت خورد اما در مصوبه شورای رقابت 826 میلیون و 509 هزار و 853 تعیین شده است که یعنی تقریباً 56 میلیون تومان بالاتر از قیمت علی الحساب است.

بنابراین با توجه به اینکه بر اساس مصوبه 543 شورای رقابت باید خودروها با قیمتی قطعی به فروش برسد، به نظر می رسد وزارت صمت یا به منظور سبک کردن حجم انتقادات از تعلل در واردات و عرضه خودرو و یا کمک به واردکنندگان هر بار اقدام به انتشار قیمت های علی الحساب بدون درخواست از شورای رقابت می کند آن هم در حالی که می داند به این قیمت ها نهایتاً هزینه ای بین 25 تا 30 درصد به دلیل مالیات، عوارض، تعرفه و… افزوده می شود.

متقاضیان، گوشت دم توپ

اقتصاد ایران سالهاست درگیر ناهماهنگی و بروکراسی های پیچیده است که این موضوع خود را حتی در موارد جزئی مانند همین تعیین و اعلام قیمت خودرو ها نشان می دهد.

ضرباهنگ ناهماهنگی ها به قدری بالاست که اعلام قیمت خودروهایی که بعد از 5 سال ممنوعیت وارد کشور شده اند تبدیل به یک گعده برای جر و بحث بین دستگاه های متولی شده است.

تمام این وضعیت در حالی است که 30 هزار متقاضی از اسفند پارسال منتظر دریافت خودرو هستند و بازار خودرو و مابقی متقاضیان بالقوه نیز بیش از یک سال است که انتظار عرضه خودروی وارداتی را می کشند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZfvPP1Zv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایر
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه