دوشنبه, ۱۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 8 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

معاملات الگوریتمی در بورس ایران

امروزه استفاده از معاملات الگوریتمی به سرمایه گذاران کمک می کند تا با کمک کامپیوتر و هوش مصنوعی به انجام معامله بپردازند. این معامله می تواند به صورت خودکار یا نیمه خودکار بر اساس الگوریتمی که برای آن نوشته شده توسط کامپیوتر انجام شود.

الگورتیم به مجموعه دستورالعمل هایی گفته می شود که می توانند یک فرآیند ساده را انجام دهند یا حتی به حدی پیچیده باشند که برای استفاده در معاملات مختلف مانند بازار سرمایه از آنها استفاده کرد.

امروزه استفاده از معاملات خودکار یا الگوریتمی در بازار سرمایه ایران نیز به یکی از روش های محبوب تبدیل شده است. برای آشنایی بیشتر با این نوع معاملات و مزایایی که دارند تا انتهای متن با ما همراه باشید.

معاملات الگوریتمی چیست؟

زمانی که سرمایه گذار با توجه به استراتژی خود الگوریتمی طراحی کند و ربات نیز با در نظر گرفتن دستورات نوشته شده به جست وجو بپردازد تا بهترین فرصت را برای انجام معامله پیدا کند به آن معاملات الگوریتمی می گویند.

با توجه به اینکه معاملات در این روش در کسری از ثانیه انجام می شوند اگر سرمایه گذار به عنوان یک معامله گر استراتژی خوبی داشته باشد و با دانش و علم کافی وارد آن شود احتمال کسب موفقیت افزایش می یابد.

برای بهره مندی از این روش در بازار سرمایه علاوه بر داشتن استراتژی لازم است به یکی از زبان های برنامه نویسی نیز تسلط داشته باشید. البته با توجه به پیچیدگی این زبان ها و زمان بر بودن یادگیری آنها، استفاده از نرم افزارهای طراحی شده برای معاملات خودکار نیز گزینه مناسبی به حساب می آید.

کامپیوترها و ماشین ها فاقد درک و فهم هستند. آنها تنها می توانند دستورات ما را با سرعت و دقت بالایی اجرا کنند. ازاین رو معامله گر باید در طراحی الگوریتم و نوشتن کدها دقت بسیار بالایی داشته باشد. همچنین بهره مندی از سخت افزار مناسب به افزایش سرعت انجام معاملات کمک می کند.

بهترین نرم افزار معاملات الگوریتمی در بورس

وظایف الگوریتم های معاملاتی چیست؟

با توجه به قابلیت های الگوتریدینگ 4 وظیفه اساسی نیز برای آن مشخص شده تا بتواند با در نظر گرفتن استراتژی معامله گر بهترین معاماله را انجام دهد. این موارد عبارت اند از:

  • سرعت و دقت بالا در رصد و تحلیل کل بازار
  • ثبت اردرها و پوزیشن گیری
  • توانایی مدیریت پوزیشن
  • مدیریت ریسک و سرمایه

زمانی که الگوریتم ها برای رسیدن به اهداف خود تنها از ربات های معامله گر استفاده کنند به آن معامله خودکار می گویند. در مواردی که هوش انسان نیز کنار این 4 وظیفه مورد استفاده قرار گیرد با نام نیمه خودکار شناخته می شود.

نحوه استفاده از معاملات الگوریتمی در بورس ایران

معامله الگوریتمی به دلیل برهم زدن تعادل بازار برای مدتی در بازار بورس ایران با محدودیت و ممنوعیت قانونی همراه بود که این مورد با توجه به گسترش الگوتریدینگ در بازارهای مالی بین المللی و سرمایه گذاری شرکت های داخلی روی ابزارهای مناسب برای این کار برطرف شد.

برای استفاده از این نوع معامله ابتدا باید با استفاده از کدها یک برنامه دقیق و جامع پیاده سازی کنید. پس از آن باید برنامه را برای ربات تعریف کرده تا با تست بخش های مختلف خطاهای موجود شناسایی شوند.

به این نکته توجه داشته باشید که کامپیوتر و ربات ها نمی توانند هدفی که در ذهن دارید را بخوانند. آنها تنها وظیفه دارند کدها را به ترتیب و با سرعت بالا اجرا کنند تا درصورت به وجود آمدن شرایط مطلوب، معامله در کوتاه ترین زمان انجام شود. پس باید در طراحی الگوریتم تمام احتمالات را بررسی کنید و بهترین کدها را بنویسید.

با پایان یافتن مرحله تست و برطرف سازی خطاها می توانید با کمک الگوریتم های طراحی شده به انجام معامله در بازار بپردازید. به این نکته توجه کنید که نتیجه الگوی طراحی شده ممکن است در شرایط مختلف بازار یک سان نباشد پس مقایسه نتایج در بازه ها ی زمانی مختلف لازم است.

برای اینکه بتوانید در شرایط مختلف بازار از الگوریتم ها نتیجه مطلوبی ببینید و بهترین نتیجه از ربات ها حاصل شود توجه به 2 نکته زیر و رعایت آنها اهمیت دارد.

  • تمام خروجی ها را در فواصل زمانی مشخص بررسی کنید و با توجه به نتیجه به دست آمده بهینه سازی لازم را انجام دهید.
  • رفتار کنونی بازار را شناخته و الگویتم را بر اساس آن بهینه کنید.

مزایای معاملات الگوریتمی

هر روشی که شما برای سرمایه گذاری یا افزایش سرمایه انتخاب کنید دارای مزایای و معایب خاصی است. معامله گر باید در نظر گرفتن این موارد تصمیم بگیرد که کدام روش مناسب تر بوده و آن را انتخاب کند. از مزیت های معاملات خودکار باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • تست الگوریتم های طراحی شده و یافتن خطاهای احتمالی و از بین بردن آنها
  • میتوان میزان سود یا زیان احتمالی را در مرحله های پیش تست تعیین کرد. ازاین رو با اعمال تغییرات لازم و بهینه سازی کدها تا حد زیادی ریسک معاملات را پایین آورد.
  • کامپیوتر و ربات های اجرا کننده دستورات سرعت و دقت بالایی در انجام معاملات دارند.
  • عدم دخالت انسان در انجام معاملات و در نتیجه کاهش تصمیمات هیجانی برخلاف استراتژی تعیینشده که در شرایط مختلف هر معامله گر ممکن است آن را تجربه کند. 
  • سرعت بسیار زیاد در یافتن سهامی که بیشترین نزدیکی به هدف ما را دارد.
  • خطاهای انسانی مانند خستگی و خطای دید در انجام معاملات تاثیرگذار نیستند.
  • سرعت بالا در تحلیل اطلاعات مختلف با چند روش گوناگون برای یافتن بهترین فرصت های معاملاتی

معایب معاملات الگوریتمی

به طور کلی باید گفت این روش محبوبیت بسیار زیادی در کل دنیا دارد و می تواند به معامله گران حرفه ای کمک کند در کوتاه ترین زمان به اهداف خود برسند. با این حال نباید از معایب آن چشم پوشی کرد. از مهم ترین معایب الگوریتم های معاملاتی باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روش برای معامله گران آماتور مناسب نیست
  • معامله گر باید به حداقل یک زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشد
  • توانایی پیاده سازی استراتژی ها
  • داشتن سخت افزار قدرتمند
  • تحلیل کلی بازار به صورت مداوم توسط شخص

معرفی بهترین نرم افزار معاملات الگوریتمی در بورس

برای کاهش ریسک های احتمالی که حین نوشتن کدهای الگوریتم ممکن است صورت بگیرد افراد می توانند از نرم افراهای طراحی شده برای این منظور استفاده کنند. اما کدام یک قدرت، سرعت و امکانات بیشتری برای ما به همراه دارد؟

نرم افزار معاملات الگوریتمی داهی از بهترین ابزارهایی است که برای انجام معاملات عمده از آن استفاده می شود. الگوریتم های ازپیش تعیین شده در این نرم افزار بسیار متنوع و کاربردی هستند.

از افرادی که به این نرم افزار نیاز دارند باید به بازارگردان ها، سبدگران ها و معامله گران گروهی اشاره کرد. البته اگر حجم معاملات یک شخص یا نهاد زیاد بود نیز می توانند از این نرم افزار استفاده کنند.

نرم افزار داهی با ویژگی های به خصوصی مانند کاهش خطاهای انسانی، برخورداری از 5 الگوریتم پیشرفته و امکان و تنظیم یا کنترل آنها، امکان تعیین سطوح برای دسترسی کاربران مختلف، نوبت دهی هوشمند و ارسال مرحله به مرحله سفارشات برای رعایت اصل انصاف و قابلیت تنظیم استراتژی های مختلف برای بیش از 1000 مشتری به بهترین نرم افزار معاملات الگوریتمی تبدیل شده است.

بررسی معاملات آنلاین، آفلاین و معامله الگوریتمی

زمانی که معامله در لحظه و در بستر اینترنت اما توسط سفارش های معامله گر انجام شود به آن برخط یا آنلاین می گویند. گسترش اینترنت باعث به وجود آمدن این روش شد و امروزه بسیار محبوب و پرطرف دار است.

به طور کلی در شرایطی که شما به صورت مستقیم از طریق اینترنت به خرید و فروش سهام یا سایر فعالیت ها بپردازید در واقع در حال انجام معاملات آنلاین هستید. با توجه به اینکه معامله الگوریتمی نیز توسط کامپیوتر اما بر مبنای الگورتیم طراحی شده انجام می شود می توان آن را در دسته فرآیند های آنلاین دانست.

همچنین در مواردی که مدیریت کارگزاری سبدگردانی را انجام دهد و شما برای خرید و فروش سهام خود مجبور به تماس یا ثبت درخواست شوید به آن آفلاین می گویند.

جمع بندی

معاملات الگوریتمی از طریق کدهای برنامه نویسی تعریف می شوند و کامپیوتر آنها را با استفاده از ربات ها اجرا می کند. این نوع معاملات برای حجم های بالا مناسب هستند. البته شناخت بازار، داشتن استراتژی و تسلط بر برنامه نویسی در این روش لازم است. همچنین افراد به جای نوشتن کد می توانند از نرم افزار داهی استفاده کنند.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bi1TINLi
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه