به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، گرچه قرار بود آزادسازی واردات خودرو منجر ساماندهی صنعت و بازار خودرو شود، اما حالا این موضوع خود به معضلی جدید برای سیاست گذاران تبدیل شده است. هفته گذشته اعلام شد که 1500 دستگاه از خودروهای وارداتی تحویل شده اند؛ با این حال معلوم نیست که این محصولات با چه قیمتی به دست مشتریان می رسد و این به جدیدترین معضل در رابطه با محصولات خارجی تبدیل شده است. البته طبق گزارش ها قرار است هفته آینده این موضوع تعیین تکلیف شود.
در همین زمینه مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت، در گفتگوی اخیر خود با خبرگزاری فارس گفت: وزیر صمت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان توسعه تجارت دستور داده تا در راستای تسریع در تحویل خودروهای وارداتی ظرف هفته جاری قیمت خودرو های وارداتی آماده برای تحویل، انجام شود و این خودروها جهت عرضه در سامانه بارگذاری شوند.
با توجه به این اظهارات، تاکنون حدود 4000 تا 5000 دستگاه خودروی صفر کیلومتر، وارد کشور شده که همگی آماده عرضه از طریق سامانه یکپارچه و تحویل به مشتریان است؛ اما به دلیل اینکه قیمت خودروهای وارداتی مشخص نشده، امکان تحویل به مشتریان وجود ندارد.
قیمت خودروهای وارداتی تا هفته آینده مشخص می شود؟
برای اعلام قیمت خودروهای وارداتی، باید ابتدا خودروی وارداتی مذکور برای تحویل در گمرک حضور داشته باشد. از سوی دیگر سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف کننده باید تمامی هزینه های مربوط به شرکت واردکننده را به همراه مالیات و سود آن شرکت، مشخص کرده و در اختیار شورای رقابت قرار دهد. سپس شورای رقابت، اقدام به تعیین قیمت هرکدام از خودروها کند.
اما از طرفی محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک کشور، در گفتگوی اخیر خود با صداوسیما، اعلام می کند که هنوز هیچ خودروی کارکرده ای وارد کشور نشده و حتی آیین نامه آن در وزارت صمت نهایی نشده است. بنابراین فعلاً نحوه محاسبه قیمت خودروهای وارداتی کارکرده مشخص نیست.
از طرف دیگر، طبق آخرین اخباری که از وضعیت خودروهای صفر کیلومتر منتشر شده، تاکنون حدود پنج هزار دستگاه صفر کیلومتر وارد کشور شده که شامل هیوندای، کیا، فیات، زوتی، سوزوکی، بستیون و هونگچی می شود.
مدل دقیق وارداتی هرکدام از این شرکت فعلاً مشخص نبوده و بنابراین تعیین قیمت جداگانه هرکدام از محصولات این شرکت ها، باید وقت گیر باشد. چرا که در تعیین قیمت پنج محصول شرکت سایپا از سوی شورای رقابت، به وضوح مشاهده شد که از اردیبهشت ماه امسال، خودروهایی مانند اطلس در مرحله دوم سامانه یکپارچه به فروش رسیدند؛ اما شورای رقابت در تاریخ 21 شهریور ماه (یعنی حدود چهار ماه پس از فروش) قیمت آن ها را تعیین کرد.
تعداد محصولات وارداتی، بسیار محدود است!
بر اساس آیین نامه واردات خودروهای صفر کیلومتر، محصولات اغلب شرکت های خودروساز با رعایت حجم موتور و سقف قیمتی مجاز، توانایی ورود به داخل کشور را دارند. بنابراین درصورتی که واردات خودروهای صفر کیلومتر به صورت گسترده صورت بگیرد، مدت زمان بسیاری نیاز است تا نرخ فروش آن ها از سوی شورای رقابت به واردکنندگان این خودروها ابلاغ شود.
این مورد نیز جای سوال است که شورای رقابت چگونه می خواهد برای تمامی خودروهای وارداتی اعم از نو و کارکرده، قیمت سازی کند؟ شورای رقابتی که در تعیین قیمت حدود 30 الی 40 دستگاه خودروی مونتاژی و داخلی، نیاز به زمان چند ماهه داشت، چگونه می خواهد قیمت خودروهای وارداتی را (که درصورت آزادسازی گسترده واردات، تعداد آن ها قطعاً بسیار بیشتر خواهد بود) قیمت گذاری کند؟
همه این سوالات از زمان آغاز به کار شورای رقابت مطرح بود و در همان زمان نیز بی پاسخ ماند. باید منتظر بود و دید که آیا وعده واردات خودرو عملی خواهد شد و یا در همان حد حرف و وعده باقی می ماند.