به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصاد۲۴، نجفی منش، رئیس انجمن همگن قطعه سازی معتقد است که خودرو در ایران گران نیست و این قدرت خرید مردم است که پایین است. او گفته است که «برخی ترجیح می دهند با فرافکنی بگویند خودرو در کشور گران است؛ از این رو مردم نمی خرند. شما به جای تمرکز روی قیمت خودرو بر قدرت خرید و بهبود آن و پیش بینی ابزار هایی برای افزایش قدرت خرید متمرکز شوید تا مشکل حل شود نه اینکه با قیمت گذاری دستوری درصدد برآیید مشکل را مدیریت کنید و زیان را به خودروسازان تحمیل کنید.»
در حالی گفته می شود که خودرو در ایران گران نیست که قیمت خودرو در کشور ما دو نرخی شده و شاهد قیمت کارخانه ای و بازار آزاد هستیم. میزان تقاضایی که برای خرید خودرو در قرعه کشی های سابق و سامانه یکپارچه فعلی وجود دارد خود نشان دهنده این است که بخش زیادی از جامعه توانایی خرید خودرو از بازار آزاد به دلیل گرانی را ندارند و به دنبال خودروی ارزان قیمت از طریق ثبت نام و خرید از کارخانه هستند.
برای بررسی بیشتر این که آیا خودرو در ایران گران است یا نه و همچنین این موضوع که با قیمت فعلی خودرو در ایران چه خودرو هایی را در سایر کشور ها می توانیم بخریم، گفتگویی با بابک صدرایی، کارشناس صنعت و بازار خودرو داشته ایم که در ادامه می خوانید.
صدرایی گفت: اگر نرخ محصولات کارخانه ای مانند قیمت ۳۵۰ میلیونی برای پژو ۲۰۷ و یا دنا را درنظربگیریم، بله خودرو در کشور ما گران نیست. اما آیا خودروی کارخانه ای به دست مصرف کننده می رسد یا خودرویی که در بازار آزاد به ۷۰۰ میلیون تومان و یا ۱۴ هزار دلار رسیده است، بنابراین باید پاسخ دهند که قیمت خودرو در ایران را با چه چیزی مقایسه می کنند.
صدرایی با بیان این که شما می توانید در سطح جهانی خودرو هایی با قیمت ۸ تا ۱۱ هزار دلار پیدا کنید که یک خودروی نرمال و با کیفیت تر از محصولات داخلی ما است، گفت: خودرو در کشور ما نسبت به سطح درآمد مردم گران است، چون با قیمت بازار آزاد به دست مردم می رسد و برای خرید محصولات کارخانه ای باید هفت خوان را پشت سر گذاشت.
وی افزود: متوسط قیمت خودروی ایرانی بدون هیچ آپشن خاصی در بازار آزاد بعد از ریزش قیمت ها که کلی هم راجع به آن شعار دادند، ۱۲، ۱۳ هزار دلار فروخته می شود. اگر همین را ملاک قرار دهیم و با قیمت ها و استاندار های جهانی مقایسه کنیم با همین مبلغ شما در دنیا می توانید خودرو های خیلی بهتری پیدا کنید که صفر کیلومتر و یا یک سال کارکرده باشد.
این کارشناس حوزه صنعت خودرو ادامه داد: با قیمت ۱۵، ۱۶ هزار دلار که برای خودروی ایرانی در بازار آزاد پرداخت می شود می توانید انواع و اقسام خودرو های چینی، خودرو های ارزان قیمت کیا و هیوندای که ویژه بازار چین و یا کره هستند و یا خودرو هایی مانند کیا پگاس، هیوندای اکسنت و داچیا لوگان را بخرید که تفاوت زیادی با خودرو های داخلی دارند.
صدرایی بیان کرد: زمانی می توانند ادعا کنند که خودرو در کشور ما ارزان است که مثلا بتوانیم یک خودروی هیوندای ۲۰۲۳ را در داخل با مهندسی معکوس و داخلی سازی ۱۲ هزار دلار تولید کنیم در حالی که همین خودرو در کره و یا کشور های حاشیه خلیج فارس ۱۵ هزار دلار است. خودرو های مشابه خودرو های داخلی سال هاست که از رده خارج شده و دیگر اصلا تولید نمی شود. مقایسه باید بین دو کالای هم مدل، هم تکنولوژی و هم سایز باشد، بنابراین مقیاس ایشان غلط است. خودرویی که مشابه اش در دنیا وجود ندارد را چگونه قیاس می کنند که ارزانتر است.
وی تصریح کرد: خودرو های اقتصادی قابل قبول در دنیا ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار قیمت دارند، اگر بعضی از خودرو های چینی را هم در این لیست بیاوریم می توان گفت که خودرو های ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری خودرو های اقتصادی هستند. زیر ۱۰ هزار دلار دیگر شما خودروی قابل قبولی در سطح جهانی نمی توانید پیدا کنید. در میان محصولات تولیدی چین، کره که یکسری خودرو های اقتصادی ویژه بازار هند و چین طراحی کرده و همچنین در اروپا نیز ماشین های اقتصادی پیدا می شود که برای بازار آمریکای جنوبی و اروپای شرقی طراحی شده است.
این کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو گفت: تمام شرکت های خودروساز مطرح دنیا مانند رنو، تویوتا، کیا و هیوندای برای کشور هند که خاستگاه خودرو های اقتصادی است خودرو تولید می کنند. برای مثال مدل رنو کویید که قرار بود در ایران هم مونتاژ شود در بازار هند تولید می شود و قیمتش هم نزدیک ۱۰ هزار دلار است.
صدرایی در پایان گفت: مورد دیگری هم که وجود دارد این است که در کشور ما قیمت خودرو های چینی که در داخل مونتاژ می شود حدودا دو برابر قیمت بازار همین خودرو ها در کشور هایی مانند عربستان، امارات و قطر است.