یکی از چالش هایی که از ابتدا با کسب و کارها همراه بوده است، فروش و عرضه محصولات یا خدمات آنهاست. به منظور ارائه خدمات و فروش بهتر، کسب و کارها احتیاج دارند به صورت مداوم استراتژی های تجاری منطبق با شرایط داشته باشند. مشاوره بازاریابی به صورت تخصصی بازار هدف کسب و کار را بررسی می کند و بر اساس نیازهای آن بهترین استراتژی تجاری را می چیند.
خدمات مشاوره بازاریابی یک سرویس تخصصی برای کسب و کارها به حساب می آید که توسط کارشناسان مجرب و ماهر مارکتینگ ارائه می شود. آژانس های دیجیتال مارکتینگ از کارشناسان و متخصصان زیادی استفاده می کنند اما هدف اصلی آنها ارائه مشاوره بازاریابی است.
بازاریابی کسب و کارها دیگر مثل گذشته نیست و به همین دلیل برای رقابت باید از روش های پیچیده و متعددی بهره ببرید. بازاریابی سنتی دیروز جای خود را به بازاریابی دیجیتال امروز داده است و استراتژی های تجاری نیز بر همین مبنا استوار است. اما ارائه یک مشاوره بازاریابی حرفه ای تنها از یک آژانس حرفه ای بر خواهد آمد و اصول ویژه خود را دارد.
مهم ترین دلایل نیاز کسب و کارها به مشاوره بازاریابی در موارد زیر خلاصه می شود:
مشاوره بازاریابی تاثیرات گسترده ای در بهبود استراتژی تجاری و فروش یک کسب و کار دارند. مهم ترین مزایای مشاوره بازاریابی در کسب و کارها شامل:
مشاوره بازاریابی می بایست در زمینه های فنی و علمی مختلفی تخصص داشته باشد تا بتواند بهترین خدمات را ارائه کند. مشاور بازاریابی علاوه بر اینکه از نظر تحصیل و دانش در این زمینه تخصص دارد، از تجربه تجاری نیز برخوردار است. قطعا مشاوری که در شرکت های صنعتی و تجاری نقش مشاور نداشته نمی تواند درک درستی از وضعیت واقعی بازار داشته باشد. مهم ترین حوزه های تخصصی مشاوره بازاریابی شامل:
برای ارائه خدمات مشاوره بازاریابی با کیفیت یک سری اصول باید رعایت شود که بهتر است با آنها آشنا باشید:
در صورتی که مشاوره بازاریابی بتواند محصول را به بهترین نحو به مشتری معرفی کند، بخش زیادی از مسیر را طی کرده است.
برای ارائه بهتر محصولات لازم است که وضعیت بازار را به درستی تحلیل کنید تا بتوانید نیازهای مشتریان را تشخیص داده و بهترین محصولات را عرضه کنید. تحلیل بازار باید با فواصل مناسب انجام شود تا بتوانید با تغییرات بازار هماهنگ شوید.
یک استراتژی فروش و بازاریابی حرفه ای به شما کمک می کند در فضای رقابتی بازار بقای خود را حفظ کرده و حتی پیشرفت کنید. همچنین این استراتژی باعث می شود شرکت در شرایط بحرانی و چالش ها نیز حرفی برای گفتن داشته و مشکلات را به راحتی پشت سر بگذارد. تدوین استراتژی فروش با کیفیت تنها از عهده مشاوره بازاریابی ساخته است.
یکی از اصول مشاوره بازاریابی موفق استفاده درست و هدفمند از روابط عمومی و رسانه های اجتماعی است که باعث ارتباط بهتر با مشتریان می شود. شرکت می تواند از رسانه های اجتماعی برای تبلیغات بهتر و بازاریابی موثر بهره ببرد.
شرکت ها احتیاج دارند مشتریان دائم و وفاداری داشته باشند که همواره برای خرید، از شرکت استفاده می کنند. مشاوره بازاریابی با ارزیابی رضایت مشتریان از طریق ایمیل، رسانه های اجتماعی و ... علاوه بر بهبود اهداف کسب و کار متناسب با رضایت مشتریان، به فروش بهتر نیز کمک می کند.
یکی از مهم ترین علل نیاز کسب و کارها به مشاوره بازاریابی، نیاز به توسعه و تحول است. مشاوره بازاریابی به صورت جداگانه و فارغ از مشکلاتی که کسب و کار با آن دست و پنجه نرم می کند، در جهت افزایش فروش و برندسازی قوی تر فعالیت می کند. اگرچه یک آژانس دیجیتال مارکتینگ حرفه ای در تحلیل بازار و تعیین استراتژی تجاری به وضعیت کسب و کار توجه می کند، اما هدف اصلی خود را افزایش فروش و جذب بیشتر مشتری می داند. توجه داشته باشید که مهم ترین عامل در پیشرفت یک کسب و کار و حتی افزایش نرخ سهام یک شرکت، تعداد مشتریان آن است.
کسب و کارهای زیادی که از یک سطح ابتدایی شروع به فعالیت کرده اند، با بازاریابی دیجیتال توانسته اند به اهداف بسیار بزرگی برسند. حتی بسیاری از شرکت های رو به زوال توانسته اند با مشاوره بازاریابی در بازار، بقای خود را حفظ کنند و حتی به تدریج رشد کنند.