براساس اعلام سازمان حمایت از مصرف کنندگان، تسویه حساب مشتریان پیشین خودروسازان با نرخ قبل قیمت خودرو های مونتاژی صورت می گیرد.
به گزارش فرصت امروز به نقل ازز دیجیاتو، از ابتدای سال جاری، شورای رقابت وظیفه تعیین قیمت خودروهای مونتاژی را بر عهده گرفته و در قالب دو دستورالعمل قیمت این خودروها را اعلام کرده است. نرخ های مرحله دوم شورای رقابت که در تیرماه 1402 اعلام شد، مبنای محاسبه شرکت های خودروسازی برای خریداران خودرو از سامانه یکپارچه قرار گرفت.
این قیمت ها در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته، افزایش چشمگیری را تجربه کردند، حال آنکه مشتریان سامانه یکپارچه امیدوار بودند خودروهای مونتاژی را با قیمت پیش از بهمن 1401 تحویل بگیرند. به همین دلیل بسیاری از مشتریان سامانه یکپارچه پس از اعلام قیمت های جدید، از خرید خودرو انصراف دادند. حال سازمان حمایت از مصرف کنندگان در بیانیه ای جدید، تسویه حساب مشتریان قبل را منوط به ارائه قیمت های سال 1401 کرده است.
دو نرخ متفاوت برای قیمت خودروهای مونتاژی
بنابر اعلام سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، تسویه حساب مشتریانی که قرارداد آن ها قبل از تاریخ 11 بهمن ماه 1401 منعقد شده است، بایستی با قیمت قبل صورت بگیرد. بنابراین مشتریانی که قبل از تاریخ 11 بهمن 1401 تکمیل وجه کرده اند اما خودروی آن ها هنوز تحویل داده نشده است، ملزم به پرداخت مابه التفاوت نیستند. درنتیجه مشتریانی که سال گذشته و پیش از 11 بهمن ماه اقدام به تسویه حساب با شرکت های خودروساز کرده اند، نباید هیچ گونه وجه اضافه ای پرداخت کنند.
اعلامیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان قسمت دیگری نیز دارد. بسیاری از مشتریان خودروهای مونتاژی پس از تاریخ 11 بهمن ماه 1401 نسبت به ثبت نام یا تکمیل وجه این خودروها اقدام کرده بودند. بااین حال، ممکن است که خودرو به آن ها تحویل نشده باشد. درصورت عدم تحویل خودرو به مشتری، فاکتور نیز به او ارائه نخواهد شد و بنابراین مشتری نمی تواند درخصوص مبلغ پرداختی ادعایی داشته باشد. سازمان حمایت از مصرف کنندگان راه ثبت شکواییه را برای این گروه از مشتریان فراهم کرده است. این سازمان در اطلاعیه اش از دفاتر خود در سراسر کشور خواسته است تا نسبت به دریافت شکواییه و رسیدگی به آن اقدام کنند.