به گزارش فرصت امروز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ علم، فناوری و نوآوری را می توان یکی از مهم ترین ارکان اقتدار ملی و محور توسعه و بالندگی در کشور دانست. همان گونه که در گفتمان سیاستی سال های اخیر کشور نیز بسیار بر آن تأکید شده است، مهیا ساختن زمینه لازم برای توسعه فناوری و نوآوری و حرکت به سمت نفوذ آن در بخش های مختلف اقتصادی، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در سطوح مختلف برنامه ریزی و اجرا باید به آن توجه داشت.
با توجه به تغییرات فناورانه ای که سال های اخیر، صنایع و بخش های مختلف را تحت تأثیر خـود قـرار داده، لزوم اندیشیدن به راهکار های بهره گیری از این تغییرات در راستای حل مسائل و اولویت های کشور و همچنین استفاده از ظرفیت آن در خلق ارزش اقتصادی و به کارگیری نیروی انسانی دانش آموخته و تحصیل کرده را بیش ازپیش مشخص کرده است.
امروزه با پیشرفت های روزافزون تکنولوژی، کمتر کسی واژه هوش مصنوعی را نشنیده است، این فناوری در زندگی روزمره ی انسان ها کاربرد های بسیاری دارد و حضور آن در بعضی جا های زندگی قابل لمس و در بسیاری جا ها نامحسوس است.
اشکال مختلف هوش مصنوعی که برای کمک به نرم افزار ها و سایر محصولات فناوری مورداستفاده قرار می گیرد، در فضا های عمومی مانند ادارات، بیمارستان ها و در فضا های خصوصی خانه ها وجود دارد که به صورت روزانه با آن سروکار داریم، در آینده نه چندان دور هوش مصنوعی تقریباً بر هر صنعت و هر انسانی تأثیر خواهد گذاشت.
در واقع هوش مصنوعی به عنوان محرک اصلی فناوری های نوظهور مانند کلان داده ها، رباتیک و اینترنت اشیاء عمل کرده است و پیش بینی می شود که در آینده قدرت بیشتری پیدا کند.
یک سیستم هوش مصنوعی همان گونه که از اسمش پیداست باید فعالیت های ذهن انسان را به صورت مصنوعی انجام دهد. هوش مصنوعی یک سیستم کامپیوتری است که رفتار انسان را طبق ۴ توانایی پردازش اطلاعات، استدلال، حل مسئله و یادگیری بروز می دهد.
سیستم هوش مصنوعی با ترکیب و استفاده از مهارت های یادگیری ماشین و سایر روش های تجزیه وتحلیل اطلاعات به توانایی های نظیر رباتیک و بهینه سازی دست می باید.
اولین قدم برای تحول موفقیت آمیز به وسیله هوش مصنوعی، ایجاد یک مدل کسب و کار جامع هوش مصنوعی و متصل کردن آن به استراتژی شرکت است. در این قدم باید دیدگاه واقع بینانه از قابلیت هوش مصنوعی داشت و با درک چگونگی عملکرد آن، محدودیت های هوش مصنوعی را شناخت.
بنا بر اعلام مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۵ عنصر مهم در تحولات موفقیت آمیز هوش مصنوعی شامل استفاده از نمونه ها و منابع ارزش، زیست بوم اطلاعات، مهارت ها و ابزارها، ادغام گردش کار و فرهنگ و سازمان منعطف است.
هوش مصنوعی در ۴ حوزه اساسی و مهم می تواند برای یک شرکت ارزش آفرینی کند. در قسمت پروژه با هوشمند سازی واحد تحقیق و توسعه، نقش بسزایی در تسریع انجام تحقیقات دارد و با توانایی پیش بینی، ریسک کمتر را برای کسب وکار به ارمغان خواهد آورد.
در بخش تولید با توجه به اتوماسیون سازی پیشرفته و تولید هوشمند در بهینه سازی و بهره وری کارخانه ها نقش مهمی داشته و همچنین نیاز به تعمیر و نگهداری را کاهش داده است. در بخش ترویج از زنجیره ارزش با تجزیه وتحلیل کلان داده ها به پیشرفت بازاریابی کمک کرده و فروش خرده فروش ها را هدفمند کرده است.
همچنین در قسمت ارائه، با ایجاد پلتفرم ها و نرم افزار های پیشرفته تجربه کاربری فوق العاده ای به استفاده کنندگان منتقل کرده که سهم زیادی از بازار دیجیتال را به خود اختصاص داده است.
کاربرد هوش مصنوعی در کسب وکار و ایده های به کارگیری آن برای پیشرفت و توسعه، یکی از دغدغه های اصلی مدیران سازمان ها است. به عنوان شاخه ای از علوم رایانه ای، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه های گوناگون رواج بسیاری پیدا کرده است. در جهان تجاری امروز کمتر کسی را می توان یافت که برای کوچک ترین امور خود به نوعی از این فناوری کمک نگیرد.
در کشور چین از هر ۵ نفر ۱ نفر دارای دستگاه های مبتنی بر هوش مصنوعی است و همچنین نیمی از مردم این کشور تمایل به خرید چنین دستگاه هایی دارند.
فناوری هوش مصنوعی در ایران نیز روندی رو به رشد داشته است و در حال حاضر شرکت های زیادی به این حوزه ورود کرده اند و توسعه زیست بوم هوش مصنوعی و هوشمند سازی در دستور کار ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.