پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

آموزش سازدهنی به زبان ساده شعاری است که در این مقاله میخواهیم آن را به واقعیت تبدیل کنیم. سازدهنی که آن را با اسم هارمونیکا نیز میشناسیم در دسته سازهای بادی قرار گرفته است. بسیاری از ما فقط با صدای این ساز آشنا هستیم، عده ای بعد از شنیدن صدای سازدهنی خاطرات کودکی برایشان تداعی میگردد. اما اکثرا با دیدن این ساز اشتیاق خاصی به یادگیری آن پیدا میکنند.

بسیاری تصور میکنند که سازدهنی مخصوص کودکان است یا یک ساز پیش پا افتاده میباشد. اما بعد از کمی تحقیق و شنیدن آهنگ ها و اجراهای سازدهنی متوجه میشوند که، سازدهنی بر خلاف ظاهر آن یک ساز کاملا حرفه ای و تخصصی میباشد.

این ساز جذاب و دوست داشتنی به قدری پیشرفته و بروز میباشد که شما میتوانید با آن به راحتی تمام آهنگ های ایرانی و خارجی را بنوازید.

سازدهنی چیست و نحوه ی اجرا با آن چگونه است؟

آموزش سازدهنی به زبان ساده، معرفی انواع سازدهنی برای خرید

قبل از اینکه وارد بحث اصلی یعنی آموزش سازدهنی به زبان ساده بشویم میخواهیم ابتدا شناختی در مورد سازدهنی پیدا کنیم.

همانطور که گفتیم سازدهنی در دسته سازهای بادی قرار میگیرد که به آن ساز زبانه آزاد نیز گفته میشود. بر خلاف بسیاری از سازهای بادی که فقط با دمش هوا صدا تولید میشود، در سازدهنی با دمش و مکش هوا میتوانیم نت های موسیقی را اجرا کنیم.

به طور مثال در سازدهنی کروماتیک که مدل 12 سوراخه آن بهترین گزینه برای یادگیری میباشد، در هر سوراخ میتوانید هم بادمش هوا و هم با مکش هوا صدا تولید کنید. به طوری که با دمش هوا یک نت و با مکش هوا نتی دیگر اجرا میشود. این مزیت در سازدهنی باعث انعطاف پذیری بالای این ساز کوچک شده است.

صدای این ساز به قدری دلنشین و زیبا است که با دست گرفتن و نواختن با آن نه تنها خود شما، بلکه تمام اطرافیان شما نیز تحت تاثیر صدای این ساز قرار میگیرند. صدای این ساز به نحوی سن و سال نمیشناسد، یعنی از کودکان گرفته تا بزرگسالان به سرعت جذب صدای این ساز رویایی شده و هر کس به طریقی با آن ارتباط برقرار میکند.

مزایای سازدهنی و نوازندگی با آن

موسیقی در دنیای ما بسیار ارزشمند و مورد علاقه میباشد. این مهم ثابت شده که موسیقی علاوه بر تاثیر بر روی انسان ها تاثیرات بسیار مهمی بر روی حیوانات و حتی گیاهان نیز دارد. به نحوی دنیا با موسیقی رابطه خوبی داشته و خواهد داشت.

درصد بسیار زیادی هستند که علاقه به یادگیری یک ساز موسیقی دارند. اما هر یک به دلیلی قادر به انجام آن نیستند. عده ای به خاطر مشغله کاری، عده ای به خاطر محدودیت های زمانی یا مکانی و بخشی دیگر به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از این مسئله دور مانده اند.

در دنیای موسیقی ادوات موسیقی بسیاری وجود دارد و همه روزه به تعداد این سازها اضافه میشود. اما اکثر ما سازی را میپسندیم که بتوانیم همه جا آنرا همراه خود داشته باشیم و به نحوی استفاده از آن راحت باشد. در مقاله آموزش سازدهنی به زبان ساده قطعا به این موضوع پی خواهید برد.

سازدهنی یکی از این ساز ها میباشد، شما میتوانید این ساز کوچک و جذاب را همه جا و همیشه همراه خود داشته باشید و از آن لذت ببرید. مهمترین مزیت سازدهنی ابعاد آن میباشد، ابعاد آن باعث شده بسیاری به سمت این ساز کشیده شوند. چرا که بر خلاف ابعاد کوچک آن، صدایی پر قدرت و زیبا دارد.

انواع سازدهنی و کاربرد آنها در نوازندگی

سازدهنی خود انواع مختلفی دارد که میخواهیم در مقاله آموزش سازدهنی به زبان ساده محبوب ترین و پر کاربرد ترین مدل آن یعنی سازدهنی کروماتیک را به شما معرفی کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

سازدهنی کروماتیک که در مدل های 10، 12،14 و 16 سوراخ تولید شده است به ترتیب از 2/5 اکتاو تا 4 اکتاو صدا را پوشش میدهد. شیوه کار کردن با سازدهنی کروماتیک به صورت دمش و مکش هوا میباشد. به این صورت که شما با دمش هوابه داخل سوراخ یک نت را اجرا میکنید و با مکش هوا نتی دیگر را.

سازدهنی کروماتیک اجزای مختلفی مانند بدنه(شانه) که تمام اجزای سازدهنی بر روی آن سوار میشوند. رید پلیت ها که یک صفحه ارتعاش صدا میباشد و تیغه ها و ویندسیور ها بر روی آن سوار میشوند.

هر سازدهنی 2 کاور پلیت دارد که صفحات پوشاننده سازدهنی نام دارند. ما به کمک کاور پلیت های سازدهنی، ساز را داخل دستان خود میگیریم و با آن اجرا میکنیم.

در این سازدهنی ویندسیور ها نقش مهمی دارند. ویندسیور ها که فقط در سازدهنی کروماتیک وجود دارند وظیفه ذخیره هوا را بر عهده دارند. به کمک آن ها تمام هوای دمیده شده و مکیده شده به داخل ساز به صدا تبدیل میشود و بخش خیلی کوچک آن از ساز خارج میشود.

شیوه ی اجرا در سازدهنی ها متفاوت است بعضی از مدل های سازدهنی قادرند در سبک های خاصی اجرا داشته باشند، اما سازدهنی کروماتیک به نحوی میتواند در تمام سبک های موسیقی دستی داشته باشد.

اسلاید در سازدهنی کروماتیک چه نقشی دارد؟

مهمترین قسمت در سازدهنی کروماتیک سیستم اسلاید میباشد. اسلاید نیز فقط در سازدهنی کروماتیک وجود دارد و بقیه مدل های سازدهنی فاقد اسلاید میباشند. ما به کمک اسلاید میتوانیم تمامی فواصل نیم پرده ای بین نت ها را اجرا کنیم. به این ترتیب قدرت اجرای سازدهنی بسیار افزایش پیدا میکند و میتوانید قطعه های بسیاری را با آن اجرا کنید.

در حالت عادی با دمش و مکش هوا ما قادریم نت های اصلی سازهنی را اجرا کنیم، اما زمانی که اسلاید را فشار میدهیم تمامی نت ها نیم پرده جابجا میشوند.

همانطور که گفتیم در حالت عادی بر روی یک سوراخ با دمش و مکش هوا دو نت اجرا میشوند. اما وقتی اسلاید نیز استفاده شود هر سوراخ دارای 4 نت میباشد. به این ترتیب در یک سازدهنی 12 سوراخ که معمول ترین مدل سازدهنی کروماتیک میباشد ما 48 تیغه یا اصطلاحا 48 نت موسیقی در گام های مختلف داریم.

با کمک این 48 نت میتوانید تمامی آهنگ های ایرانی و خارجی را به سبک حرفه ای بنوازید و از آن لذت ببرید.

آموزش سازدهنی به زبان ساده

اکنون شما تا نیمه راه امده اید. تا این جا قصد داشتیم شناختی در مورد سازدهنی، مخصوصا سازدهنی کروماتیک پیدا کنید تا بدانید قدرت اجرای این ساز رویایی تا چه حد میتواند بالا باشد و نوازندگی با آن چقدر میتواند حرفه ای و تخصصی باشد.

حالا نوبت به آن رسیده تا یادگیری این ساز جادویی را هرچه زودتر شروع کنید. در مرحله آموزش سازدهنی به زبان ساده شما باید زیر نظر مدرس خبره و با استعداد باشید. عده ی گمان میکنند سازدهنی به دلیل ابعاد کوچکی که دارد بسیار ساده است به نحوی که میتوانند خود آموزش یادگیری آن را پیش ببرند.

آموزش سازدهنی به زبان ساده، معرفی انواع سازدهنی برای خرید

اما در مدت کوتاهی به این نتیجه میرسند که اشتباه کرده اند. یادگیری سازدهنی نکات بسیار مهمی به همراه دارد. از نحوه دست گرفتن سازدهنی گرفته تا نحوه دمش و مکش هوا و نحوه اجرای قطعه ها. تمامی این ها نیازمند نکاتی ظریف و حساس میباشد که باید حتما زیر نظر مدرس باشد تا بتوانید یک نوازندگی حرفه ای را تجربه کنید.

یکی از روش های نوین برای یادگیری سازدهنی به زبان ساده، به صورت آنلاین میباشد. امروزه با توجه به مشکلات رفت و آمد ها، ترافیک، کمبود زمان و مشغله کاری های متفاوت، زمان کافی برای حضور یافتن در آموزشگاه ها و آموزش های حضوری به ندرت یافت میشود.

از طرفی در زمان بیماری هایی همچون کرونا که لازم است فاصله ها به طوری جدی حفظ شود آموزش های آنلاین میتواند بهترین روش برای یادگیری هر هنری باشد.

خرید سازدهنی کروماتیک و نکات مربوطه

اگر تا به اینجا مقاله آموزش سازدهنی به زبان ساده رسیدید وقت آن رسیده که ساز خود را انتخاب و خریداری کنید. خرید سازدهنی میتواند جذاب ترین مرحله ای باشد که شما با آن سرو کار دارید. چرا که سازدهنی ها در مدل ها و طرح های مختلفی تولید و عرضه شده است.

از این رو خرید سازدهنی مطابق با سلیقه و نیاز شما میتواند بخش جذاب کار باشد. و البته باید در مورد خرید بسیار دقت کنید و با افرادی که در این حوزه تخصص دارند حتما مشورت داشته باشید. چرا که این ساز شماست که در تمام مراحل آموزش سازدهنی همراه شماست و صدای شما در دنیای موسیقی خواهد بود.

اگر سازدهنی هایی با قیمت پایین و ارزان میخواهید باید به سراغ برند ایستاپ باشید. از معروف ترین سازدهنی های کروماتیک برند ایستاپ میتوان به سازدهنی کروماتیک کینگ دریم king dream ، سازدهنی کونگ شنگ بلوبرد blue bird ، سازدهنی کروماتیک T1248 F و سازدهنی ایستاپ مدل eap 12 اشاره کرد که کیفیت بسیار بالایی نیز دارند.

اگر هزینه را مقداری افزایش دهیم میتوانیم در برند های سوزوکی و هوهنر که کیفیت آن ها در سراسر جهان شناخته شده است انتخاب کنیم.

مدل هایی مانند سازدهنی کروماتیک هوهنر دیسکاوری 48 ، سازدهنی سوزوکی scx 48 و سازدهنی هوهنر cx12 black اشاره کرد. طبیعتا سازدهنی هایی با قیمت بالا و کیفیتی بالاتر نیز موجود است که بستگی به شما دارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Pl8EgEiV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه