شانس شکلگیری کسبوکارهای کوچک برای تعداد بیشتری از افراد وجود دارد و طیف گستردهتری از سرمایهگذاران بالقوه امکان سرمایهگذاری در کسبوکارهای کوچک را دارند. با این وجود بیشتر افراد در راهاندازی یک کسبوکار موفق نخواهند بود که میتواند دلایل زیادی داشته باشد. اغلب شروع کنندگان کسبوکارهای کوچک مصمم به اجرای ایده کسبوکاری خود هستند و بسیار دوست دارند در فضای رقابتی بازار پیروز میدان باشند. با این حال از هر 10نفری که در کسبوکارهای کوچک سرمایهگذاری میکنند هشت تای آنها به شکست منجر میشود. دلیل این امر چیست؟
با بررسی مشکلات در کسبوکارهای کوچک این حقیقت روشن میشود که فعالان این بخش همه چیز را حق خود و آسانتر از آنچه باید، تصور میکنند. علاوه براین مانند مدیران شرکتهای بزرگ ایدههای بلند پروازانهای برای رسیدن به موفقیت در ذهن ندارند. در ادامه چهار دلیل عدم موفقیت کسبوکارهای کوچک و چهار اشتباه مرسوم افراد در این زمینه آورده شده که باید از آنها اجتناب کرد.
1- عدم توجه به بازارهای آنلاین
سرعت تحرک و توسعه کسبوکار در فضای اقتصادی بهگونهای است که باید از همه پتانسیلهای موجود برای پیشرفت اهداف خود استفاده کرد. بیشتر صاحبان کسبوکارهای کوچک تصور میکنند که فعالیت آنها ارزش سرمایهگذاری در شیوههای جدید بهویژه بازاریابی اینترنتی را ندارد. اگر شما بهعنوان یکی از صاحبان کسبوکار فکر میکنید که نباید به دنبال این شیوه بروید کاملاً در اشتباهید.
امروزه در اغلب کشورهای دنیا بازاریابی اینترنتی و خریدهای آنلاین یک شیوه مرسوم و متداول محسوب میشود. در ایران هم در سالهای اخیر توجه به این موضوع و سرمایهگذاری در آن بهشدت رو به رشد است. بنابراین ارزش آن را دارد به منظورتوسعه کسبوکار خود از ابزارهای نوین و بازاریابی آنلاین و تبلیغات در شبکههای اجتماعی هم استفاده کنید. این اشتباه رایج در اهمیت ندادن به کسبوکار نخستین گام در فراهم ساختن زمینههای شکست در سرمایهگذاریهای خرد است.
2- عدم توجه به نیازهای مشتریان
موفقیت کسبوکارهای کوچک تا حد زیادی به ارتباط مثبت و موثر میان شما و مشتریانتان وابسته است. از این رو توجه به نیازهای مشتریان و حتی برقراری ارتباط صمیمی و عاطفی با میزان فروش و اعتبار کسبوکارتان موثر است. شما بازخورد شیوههای فروش محصول، قیمتگذاری و کسبوکار خود رادر نگاه مشتریانتان مشاهده میکنید. توجه به این بازخوردها و داشتن واکنشهای بهموقع و موثر در تحت تاثیر قرار دادن مشتریانتان برای تبدیل شدن به یک مشتری دائمی بسیار تاثیرگذار است. میزان اعتبار کسبوکارهای کوچک به تعداد مشتریان ثابت و دائمی آنها وابسته است.
3- عدم استفاده از اهرم رشد بلندمدت
درحالیکه بسیاری از تلاشهای صاحبان کسبوکارهای کوچک به دنبال استفاده از روشهایی برای به جای گذاشتن تاثیرات کوتاهمدت روی مشتریان خود هستند و تلاشهای بازاریابی خود را نیز در همین راستا برنامهریزی میکنند اما عموما این فرآیند به درازا میکشد و همین امر یکی از مهمترین عوامل شکست در بازار تلقی میشود. این در حالی است که توجه به نام تجاری و انتخاب اهداف بلندمدت از همان ابتدا میتواند رشدنمایی کسبوکارتان را در بر داشته باشد.
اطمینان حاصل کنید که حضور شما در بازار اعم از وبسایت شرکت، نام، لوگو، بستهبندی، شیوه برخورد با مخاطب، تبلیغات و... همه و همه در هماهنگی با یکدیگر در پیام، لحن و نگاه کلی و احساسی که به مخاطب القا میکند یک تصویر را در ذهن مخاطب ایجاد کند. مشتریان بالقوه به خوبی به وبسایتهای زیبا و دلانگیز پاسخ خواهند داد و به احتمال زیاد این هماهنگی در یک نگاه بلندمدت در موفقیت شما موثر خواهد بود.
4- عدم انطباق زمانی با تغییرات بازار
شاید مدل کسبوکار اولیه شما سطح معینی از فعالیت و تولید را در بر داشته باشد اما اگر شما دائماً به مطالعات بازار خود توجه نکنید یا از تصمیمگیری بهموقع در زمان موثر غافل شوید اکثر صاحبان کسبوکار بهویژه افراد ریسکگریز تمایل به حفظ وضعیت فعلی کسبوکار خود دارند، بنابراین معمولاً با یک تاخیر زمانی به تغییرات بازار تن میدهند و این پدیده یک آسیب جدی در مواجهه با تحولات سریع بازار است.
دریابید که شما میتوانید پیش از روند عادی بازار تحولات را درک کنید و یک قدم جلوتر از دیگران تصمیم بگیرید؛ بنابراین هرگز از شرایط موجود راضی نباشید و همواره به دنبال یافتن راههای جدید و شیوههای نوآورانه باشید. مطالعه و بررسی چگونگی رفتار موفقها در بازار این نکته را آشکار میسازد که صاحبان موفق کسبوکارهای کوچک و بهطورکلی سرمایهگذاران همواره یک گام جلوتر از روند بازار ایستادهاند.