این روزها دیگر مانند گذشته نمیتوان با انجام کاری سخت و رکوردشکنی در آن به کتاب رکوردهای گینس وارد شد. مدیران این مؤسسه ثبت رکورد، رکوردشکنی در بسیاری از کارهای خطرناک و گاهی احمقانه را که موجب آسیب دیدن مردم میشد، ممنوع کردهاند. اما با این حال انجام کارهای شگفت انگیز و ثبت رکورد در کتاب گینس غیرممکن نیست. چیزهای دیگر وجود دارند که میتوانند به اندازه رکوردشکنیهای پر هیجان توجه شما را به خود جلب کنند.
این کار باید طوری باشد که مردم با دیدن آن هیجانزده شده و بگویند: «وای خدای من! من هم میخواهم این کار را انجام دهم.» نه اینکه پس از دیدن آن بگویند: «عجب کار بیخود و احمقانهای!»
ایده
سر ریچارد برنسون تعدادی از رویدادهای اجتماعی را به صورت عمومی ایجاد و سازماندهی کرده است.
وی در اقیانوس اطلس با قایق سرعتی خود به نام Virgin Atlantic Challenger در مسابقات قایقهای سرعتی در سال 1986 میلادی شرکت کرده و به قهرمانی رسیده است. سر ریچارد برنسون و پر لیندستراند نخستین کسانی بودند که با استفاده از یک بالن حرارتی از اقیانوس اطلس گذشتند.
همزمان با افزایش سن و کاهش قوای بدنی، سر ریچارد از ابعاد و گستره ماجراجوییهای خود کاست ولی با وجود این در این راه دچار مشکلات و حوادثی نیز شد. برخورد با دیوار هنگام پایین آمدن از ساختمان یک هتل و پرتاب شدن از روی جت اسکی به درون آب در دریاچهای در لاوگاس از جمله این حوادث محسوب میشوند. همچنین هنگام آغاز رکود اقتصادی در جهان سر ریچارد برنسون مجبور شد تا از قایق سرعتی خود دست کشیده و آن را در کشتی تفریحی خود قراردهد.
داستان یکی از عجیبترین و مهیجترین ماجراجوییها به صورت یک فیلم به نام Calendar Girls درآمد و تصویر سنتی و قدیمی زنان را بهطور کلی تغییر داد. در این میان برخی دیگر از شرکتها و صنایع تصمیم گرفتند تا با صورت دادن رویدادهای جالب توجه مردم را به خود جلب کرده و از طریق این رویدادها کمک هزینههای مورد نیاز برای کمک به فرآیند تحقیقات درباره سرطان خون را جمعآوری کنند.
یک نمونه از انجام کارهای خارق العاده، شرکت تولید لوازم آرایش Lush است که یک بار بهعنوان رکورددار ساخت بزرگترین صابون آرایشی در جهان شناخته شد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
• رویداد جالب توجه خود را به صورت گروهی انجام داده و آن را به صورت فردی انجام ندهید. کارکنان خود را درگیر این پروسه کنید. حتی اگر این رویداد به بهترین شکل ممکن انجام نشود، شرکت کردن در آن گامی مثبت محسوب میشود.
• موضوعی را انتخاب کنید که به شکل جالب توجهی با ارزشهای برندتان همخوانی داشته باشد. به یاد داشته باشید که اقدام مذکور نباید خطرناک باشد. چنانچه شما از آن قبیل شرکتهایی نیستید که بتوانید کارهای خارقالعاده انجام دهید بهتر است جشنوارههایی نظیر یک رویداد بافندگی را سازماندهی کنید یا بزرگترین کلاس یوگای دنیا را برگزار کنید. فراموش نکنید که لازم نیست حتماً رکوردشکنی کنید، همین که توجه دیگران را جلب کنید کافی است.
• جمعآوری کمکهای نقدی برای اهداف انسان دوستانه نیز اقدام مفید دیگری است که سبب پوشش رسانهای تشکیلات شما خواهد شد و از سوی دیگر وجهه شما را بهعنوان یک برند مثبت و مسئولیتپذیر معرفی کرده و ارتقا میدهد.
نویسنده: سارا مک کارتنی