بسیاری از کارآفرینان برای تبلیغ محصولات خود در تمامی فضاهای تجاری، در تلاش هستند محصولات خود را همه جا در معرض نمایش قرار دهند و مشتریانی را به سمت آن نوع محصولات جذب کنند. امروزه با توجه به گسترش و همگانی شدن اینترنت برخی از کارآفرینان با ورود به فضای مجازی و استفاده از سایتها و شبکههای اجتماعی با ترفندهای ویژهای محصولات خود را در سراسر دنیا برای عموم معرفی میکنند. یکی از سایتهایی که نظر مردم را به خود جلب کرده -یوتیوب- معروفترین و محبوبترین سایتی است که تمامی افراد ویدئوهای خود را با هر موضوعی میتوانند در آن بارگذاری کنند.
یوتیوب پس از گوگل و فیسبوک پرطرفدارترین سایت تا به امروز است که توسط سه کارمند پیپل در فوریه سال ۲۰۰۵ طراحی و راهاندازی شد. بسیاری از شرکتهای بزرگ و کوچک بعد از آشنایی با این سایت و پی بردن به توانمندیهایی که در آن نهفته است، به سمت آن هجوم آوردهاند و تبلیغات محصولات شرکت خود را روی آن بارگذاری میکنند. این شرکت به کاربران خود این امکان را میدهد که ویدئوها را روی صفحات وب، وبنوشتها و شبکههای اجتماعی منتشر کنند. این وبگاه قابلیت پشتیبانی از ویدئوهای سهبعدی و آناگلیف را دارد و با فرمتهای مختلفی از جمله فلش ویدئو سازگاری دارد، نسخه تلفن همراه این وبگاه بهصورت یک نرمافزار روی پلتفرم اندروید نیز در دسترس است.
یوتیوب در ماه مه سال ۲۰۰۵، شش ماه پیش از راهاندازی رسمی در نوامبر ۲۰۰۵ ارائه شد. این وبگاه به سرعت رشد کرد و در ماه ژوییه سال ۲۰۰۶، اعلام شد که در هر روز در یوتیوب بیش از 65هزار ویدئو بارگذاری میشود و ۱۰۰ میلیون بار مورد بازدید قرار میگیرد. با توجه به آمار ارائهشده توسط شرکت تحقیقات بازار کام اسکور، یوتیوب بهترین وبگاه بارگذاری ویدئو در ایالات متحده آمریکا است و 43 درصد مردم این کشور، ویدئوهای خود را در این وبگاه بارگذاری میکنند و در ماه مه سال ۲۰۱۰، ۱۴ میلیارد فیلم در یوتیوب بارگذاری شدهاست. در هر دقیقه، حدود ۶۰ ساعت ویدئو در یوتیوب بارگذاری میشود که حدود سهچهارم این ویدئوها را مردم ایالات متحده آمریکا بارگذاری میکنند. وبگاه یوتیوب در ماه ۸۰۰ میلیون کاربر منحصربهفرد دارد. براساس رتبهبندی وبگاه الکسا، یوتیوب پیش از فیسبوک و گوگل و پس از یاهو، سومین وبگاه پربازدید اینترنت است.
ویدیوی «چارلی انگشت منو گاز گرفت» پربازدیدترین ویدئوی یوتیوب است که در ماه مه سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۷۵ میلیون بار بازدید شد. ویاکوم از شرکتهای علیه یوتیوب بود که با رأی دادگاه به منظور انتشار ویدئوهای خصوصی خود در این وبگاه، یک میلیارد دلار از یوتیوب خسارت گرفت. این وبگاه مجهز به سیستم تشخیص حق تکثیر است و ویدئوهای نقض حق تکثیر را روی وبگاه منتشر نمیکند. البته این سیستم گاهی اوقات دچار اشتباه میشود. یوتیوب این اجازه را به کاربران خود میدهد که ویدئوها را بیرون از صفحه خود روی صفحات وب، وبنوشتها و شبکههای اجتماعی منتشر کنند. هر ویدئو در یوتیوب به همراه قطعهای از اچتیامال است که قابلیت انتشار ویدئو در وبگاهها را ممکن میسازد. کدهای جاسازی و همچنین رتبهبندی و اظهارنظر، میتواند توسط مالک ویدئو غیرفعال شود.
طی پخش ویدئویی در ۲۱ ژوییه ۲۰۰۹، مهندس پتر بنوا در اعلام کرد که کاربران یوتیوب هماکنون میتوانند ویدئوهای سه بعدی بارگذاری کنند و این ویدئوها، قابل نمایش بهصورت سه بعدی هستند. ویدئوها در روشهای مختلف، مانند آناگلیف مشترک (لنز فیروزهای/ قرمز) و با عینک سهبعدی، بهصورت سه بعدی قابلدیدن است. در ماه مه سال ۲۰۱۱، یوتیوب در نسخه جدید از خود اچتیامال۵ را در دستور کار خود قرار داد و از پخش ویدئوهای سه بعدی پشتیبانی کرد و با کارت گرافیک انویدیا سهبعدی سازگار شد. در دسامبر ۲۰۰۶ مجله تایم نوشت: «یوتیوب برای یک گشتوگذار ویدئویی، همان چیزی است که یک مرکز خرید بزرگ والمارت برای خرید کردن همه چیز آنجاست، تنها کافی است از در وارد شوید.»
در آوریل ۲۰۱۲، دادگاهی در هامبورگ حکم داد که یوتیوب از بارگذاری ویدئوهای حق تکثیر جلوگیری نمیکند. سازمان حقوق جما نیز اعلام کرد که یوتیوب به اندازه کافی از بارگذاری حق تکثیر موسیقیهای آلمانی جلوگیری نمیکند. یوتیوب در پاسخ بیان کرد: «ما همچنان در حال یافتن راهحلی هستیم برای صدور مجوز موسیقیهای آلمانی که آنها را هنرمندان، آهنگسازان، نویسندگان، ناشران و همچنین انجمن یوتیوب میسازند تا یوتیوب گستردهتر شود.
در اکتبر ۲۰۱۰، آنتونی وینر، نماینده ایالاتمتحده از یوتیوب درخواست کرد که تعداد بارگذاری ویدئوهای خود را کم کند؛ اما یوتیوب این درخواست را رد کرد و گفت که این وبگاه میزبان وب است و همه میتوانند از آن استفاده کنند. نویل جونز، وزیر امنیت بریتانیا اظهار داشت: «این وبگاه با قاطعیت در کشور ما خشونت ترویج میدهد و این کار بر خلاف قوانین است.» در نوامبر ۲۰۱۰، یوتیوب صدها فیلم خود را که مربوط به قتل و خونریزی بود، حذفکرد. از ویدئوهای حذفشده این وبگاه میتوان به فعالیتهای خطرناک یا غیرقانونی از قبیل ساخت بمب و تحریک به ارتکاب اعمال خشونتآمیز و سازمانهای خارجی تروریستی اشاره کرد. در دسامبر ۲۰۱۰، یوتیوب افزود: «ترویج تروریسم، یکی از دلایل حذف ویدئوهای نامناسب است.»