بانک پاسارگاد موفق شد به سبب تلاشها و اقدامات در جهت ترویج توسعه فرهنگ زیستمحیطی، تندیس سازمان حامی محیطزیست را در بیست و یکمین همایش ملی - منطقهای انجمن متخصصان محیط زیست ایران و یازدهمین جشنوارهی توسعهی سبز کسب کند.
به گزارش روابط عمومی بانک پاسارگاد، دکتر مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در این همایش که دوشنبه سوم اسفندماه در محل دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات برگزار شد، در خصوص نقش بانکها در حفظ محیطزیست سخنرانی کرد. وی با اشاره به اهمیت محیطزیست در اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران، سیاستهای کلی محیط زیست، لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه و قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: اهمیت محیطزیست به قدری است که در اسناد بالادستی ما، به طور خاص به آن اشاره شدهاست.
دکتر قاسمی مقوله بانکداری سبز را جزو یکی از قسمتهای جدی بیانیه بانک پاسارگاد دانست و ادامه داد: در بیانیه بانک پاسارگاد آمده است که این بانک با اتکاء به سرمایه انسانی کارآمد، متخصص، خلاق، فرهنگ و ارزشهای بنیادین غنی پاسارگادی، با در نظر گرفتن نیازهای حال و آتی ذینفعان، ضمن تأکید بر بانکداری سبز و مسئولیتهای اجتماعی خود، برای کلیه ذینفعان خلق ارزش مینماید. بانکپاسارگاد از شعار «حق با مشتری است» عبور کرده و به باور «مشتری ذات بانک است» عینیت میبخشد تا بتواند روند توسعه پایدار بانک را در ابعاد ملی و بینالمللی تضمین نماید و در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور مشارکت شایسته و موثری داشته باشد.
وی به نقش بسیار مهم بانکها در مقوله حفظ محیطزیست و توسعه فرهنگ زیستمحیطی اشاره کرد و گفت: معرفی راهکارهای منطبق با حفاظت محیطزیست در عملیات و از طریق کارگاههای آموزشی برای همکاران و مشتریان، مدیریت عقلایی لوازم و مواد مصرفی، نظارت بر استفاده منطقی از آب، انرژی و سوخت و فراهم نمودن امکان صرفهجویی منطقی و عدم ارائه تسهیلات و خدمات بانکی به صنایع غیر مفید، آلاینده و مضر برای اقتصاد ملی (فعالیتهای مخرب اقتصادی) از جمله دیدگاههای بانک پاسارگاد در خصوص مسئولیتهای اجتماعی خود است.
وی تصریح کرد: در سال 1393 بیش از 92.3 درصد از تراکنشهای بانک پاسارگاد از طریق بانکداری مجازی انجام شدهاست؛ یعنی بدون مراجعه مشتریان و ذینفعان به شعبههای بانک. امروز نسبت تراکنشهای الکترونیک بانک نسبت به کل تراکنشها حدود 96 درصد است. این درصد طبق استانداردهای بینالمللی تقریباً بینظیر است. این در حالی است که ما در بانک پاسارگاد 327 شعبه داریم. اگر میخواستیم این تراکنشها را بدون استفاده از خدمات بانکداری مجازی ارایه کنیم باید هماکنون بیش از 6 هزار شعبه داشتیم تا بتوانیم چنین کارایی داشتهباشیم.
وی در خصوص تراکنشهای بانک پاسارگاد از طریق بانکداری مجازی ادامه داد: از سال 1389 که ما با پیادهسازی نرمافزار منحصر به فرد خود در بانکپاسارگاد، به طور رسمی بانکداری مجازی را آغاز کردیم، 75 میلیون تراکنش بانکداری مجازی داشتیم که در سال 1393 به 750 میلیون تراکنش رسیدهاست. هماکنون بیش از یک میلیارد و 100 میلیون تراکنش بر اساس بانکداری مجازی در بانک پاسارگاد انجام میشود و میتوانیم بگوییم بانک پاسارگاد در امر بانکداری مجازی پیشتاز است.
قاسمی در خصوص سایر راهکارهای سازگار با محیط زیست بانک پاسارگاد، افزود: تشویق مشتریان به استفاده از خدمات بانکداریالکترونیک و ارائه آموزشهای لازم به آنها جهت فرهنگسازی (مانند آموزش رایگان بانکداری الکترونیک برای بیش از 13,326 نفر از مشتریان، توسط همکاران شعبه در سال 1393)، حذف و پاسخگویی به تماسهای مشتریان در حداقل زمان ممکن و حداقل بوروکراسی اداری به منظور جلوگیری از مراجعات حضوری مشتریان، طراحی و معرفی سپرده سبز پاسارگاد، جشنواره فیلمهای 180 ثانیهای در سه محور اصلی محیطزیست و منابع طبیعی، تکریم خانواده و حقوق اجتماعی، معرفی یکی از ویژگیهای بانک پاسارگاد و یک بخش جنبی با عنوان «ارسال ایدهها»، به حداقل رساندن مصرف کاغذ در فعالیتهای مرتبط با انجام امور بانکی و نیز امور اداری و ستادی از طریق استقرار نظامهای مدرن مدیریتی از جمله سامانه اتوماسیون اداری، سامانه ERP، سامانه BI و ...، مطالعه، تحقیق و بررسی روی مدیریت مصرف انرژی و اجرای پایلوت در 7 شعبه از شعبههای تهران و یک ساختمان ستادی و ... از جمله این راهکارها هستند.
وی به برخی از اثرات زیستمحیطی فعالیتهای بانک پاسارگاد اشاره کرد و ادامه داد: اثراتی مانند کمک به کاهش ترددهای مرتبط با انجام فعالیتهای بانکی، کمک به کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش مصرف منابع تجدیدناپذیر از جمله سوخت، کاهش استفاده از مواد مصرفی در خدمات بانکی، توسعه مفهوم پول الکترونیک و جایگزینی آن با اسکناس و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، از جمله اثرات مثبت اقدامات بانکپاسارگاد هستند.
وی در پایان پیشنهادهایی را در راستای بهبود شرایط محیط زیست ارایه داد و گفت: ضرورت محاسبه تولید ناخالص داخلی سبز توسط بانک مرکزی (مثلاً هر 2 سال یکبار)، بررسی امکان بهرهگیری از انرژی خورشیدی در کلیه واحدهای بانک، تلاش شبکه بانکی در جهت کاهش مصرف کاغذ با هدف جلوگیری از قطع بیرویه درختها، تأمین مالی کلیه پروژهها توسط بانکها با عنایت ویژه به ملاحظات زیست محیطی، تأمین مالی پروژههای حمایتی از محیط زیست مانند سرمایهگذاری در انرژیهای پاک، گسترش بانکداریالکترونیک در تمامی فعالیتهای بانکی (سپردهگیری، اعطای تسهیلات، سایر خدمات)، ترویج و نهادینهسازی فرهنگ استفاده از بانکداریالکترونیک در راستای حفاظت از محیطزیست، کمک به طرحهای محیط زیست به عنوان مسئولیت اجتماعی توسط بانکها و ... از جمله این پیشنهادها هستند.