بازیپردازی تکنیکی است که شرکتها میتوانند علاوه بر فضای کسب وکار خود، در زمینه تجارت و آموزش نیز از آن استفاده کنند. طبق گزارش مجله فوربس، بیش از 70 درصد شرکتها و کمپانیهای بزرگ جهان از سال 2013 استفاده از بازیگونگی را در خدمات، سرویسها و ارائه کالاهای خود برای نگه داشتن مشتری و افزایش مشتری پیشبینی کرده و برای پیادهسازی آن تلاش کردهاند. اگر بخواهیم با مثال این موضوع را روشن کنیم میتوانیم از کمپانی DevHub نام ببریم که با افزودن اِلمانهای بازیگونگی در سیستم خود، مشارکت کاربران را از 10 درصد به 80 درصد افزایش داد.
سایت محبوب و پرطرفدار stackoverflow نیز با درنظر گرفتن امتیاز برای کلیه عملکردهای کاربران، خیلی زود به مرجع سوال و جواب در جهان مبدل شد که باعث قرارگرفتن آن در لیست 10 سایت برتر جهان شد. یکی از دیگر کاربردهای gamification استفاده در آموزش و یادگیری است. استفاده کمپانی بزرگ مایکروسافت در پروژه Ribbon Hero 2 برای آموزش موثر کاربران استفادهکننده از ابزارهای مایکروسافتی نمونه خوبی در این زمینه است یا مدرسه Q2L در منهتن که علاوه بر استفاده از مدرسان و اساتید گوناگون از مشاوران حوزه بازیسازی و صنعت گیم نیز برای ارائه برنامه آموزشی جذابتر استفاده میکند.
در روش «یادگیری همراه با بازی» آیتمهای گوناگون بازی در کنار آیتمهای آموزشی گنجانده میشود تا علاوه بر افزایش سرعت انتقال اطلاعات از حافظه کوتاهمدت به طولانیمدت، از خستگی و کسلکننده بودن دروس نیز کاسته شود. شبیه ساز پرواز یا تختههای هوشمند (وایت بردهایی که قلم دارند) دیگر مثال هایی از این دست هستند که سبب ایجاد جذابیت در آموزش و افزایش بهرهوری هوش و زمان دانشآموز میشود. این ابزارها در واقع یادگیری را چند رسانهای کردهاند.
آموزش نیروهای ارتش آمریکا توسط بازیهای کامپیوتری US Army که در سال 1999 استارت زده شد نیز نمونهای درباره بحث آموزش اقدامات جنگی و رزمی از طریق کامپیوتر است. تاثیر هدفمند بودن اینگونه ابزارهای بازی گونه بر سرعت آموزش یا آمارهای خروجیاش از قبیل سرعت شلیک، توانایی کمین و. . . غیرقابل چشم پوشی است. آنها با این نرمافزار از توانایی اشخاص داوطلب آگاه میشوند. البته باید یادآور شد که در اینجا بحث آمادهسازی وجود دارد و این بازیها صرفا معیار لازم برای انتخاب نیروهای ارتش نیست. این نرمافزارها، نرمافزارهای هزینه بری هستند اما با استفاده از آنها مدت زمان آموزش و یادگیری بسیار سریع تر طی میشود.
* مشاور کسب و کار و مدیر تیم مارکتینگ گرافیک باز