قائم مقام بانک مرکزی گفت: زمان اجرای طرح ارائه تسهیلات برای خرید خودرو (تا سقف ۲۵ میلیون تومان) و کالای بادوام (۱۰ میلیون تومان) شش ماهه است و در میانه راه متوقف نخواهد شد. به گزارش مهر، اکبر کمیجانی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، هدف از اجرای سیاستهای جدید ارائه تسهیلات برای خرید خودرو و کالا را رونقبخشی فعالیتهای اقتصادی از طریق افزایش تقاضا دانست و گفت: مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هر دو مدنظر این طرح هستند.
قائم مقام بانک مرکزی، محل اختصاصیافته برای منابع این طرح را منابع بانکها و بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: رقم و مبلغ در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح مشخص است اما بسته به آنکه چه استقبالی از آن صورت میگیرد، اختصاص مییابد. کمیجانی با تأکید بر نگرانی بانک مرکزی از آثار تورمی این طرح، اظهار داشت: بیشک اثر تولیدی اجرای این طرح بیشتر از اثر تورمی آن خواهد بود و پیش از آنکه آثار تورمی آن در جامعه خود را نشان دهد، بانک مرکزی اقدامات مناسب را صورت خواهد داد.
قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به انباشت تولید و عملکرد پایین برخی واحدهای تولیدی، تصریح کرد: در بازار مازاد عرضه وجود دارد و امیدواریم با تحریک تقاضا این مازاد برطرف شود. کمیجانی با بیان اینکه بناست تا وجوه اختصاص یافته با مدیریت آن به تولیدات مشخص اختصاص یابد، گفت: با وجود این مسئله بعید است که تقاضای کاذب برای ارز در بازار بهوجود آید. وی با اشاره به انباشت تولیدات در هر دو تولیدکننده بزرگ خودرو ایرانی گفت: ابزارهای احتیاطی بانک مرکزی هم در این طرح فعال است و بهطور روزانه نوسانات بازار را کنترل میکند. قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد: عمر اجرای طرح ارائه تسهیلات برای خرید خودرو و کالا شش ماهه است و بنا نداریم که آن را در میانه راه متوقف کنیم.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: تلاش ما بر آن است تا زمان اجرای طرح و استفاده متقاضیان از تسهیلات را هر قدر که میتوانیم کوتاه کنیم. ناصر حکیمی افزود: از زمان وصول درخواست دستگاهها به بانکها ظرف مدت چهار روز کارتهای خرید کالای بادوام صادر و به دستگاهها ارسال میشود.وی گفت: فهرستی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خرید کالا اعلام کرده، بناست بهروز معرفی شود و احتمال اضافه شدن به آن یا کم شدن از آن وجود دارد.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: هدف اصلی این طرح، تحریک تقاضا و استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان است. حسین راغفر، اقتصاددان هم در ادامه این برنامه، هدف از اجرای این طرح را ترغیب تولید داخلی دانست و افزود: البته نوعی شتابزدگی و ابهاماتی در آن وجود دارد. وی گفت: بخش زیادی از مردم که دارای شغل آزاد هستند یا درآمد پایین دارند، در این طرح دیده نشدهاند و همه کارکنان نمیتوانند به یک سطح از این تسهیلات استفاده کنند و این خود یکی از علتهای پیچیده شدن اجرای این طرح است. این اقتصاددان افزود: طبقات متوسط پایین و کمدرآمد قطعاً نمیتوانند از این فرصت استفاده کنند و طبقه متوسط به بالا و پردرآمدها از آن منتفع خواهند شد.
وی اظهار داشت: بدون شک اجرای این طرح آثار تورمی در بازار خواهد داشت اما میزان آن به خاطر نامشخص بودن حجم اعتبارات در نظر گرفته شده و اینکه چه کسانی از آنها منتفع خواهند شد دقیقا معلوم نیست. راغفر با بیان اینکه بیشترین منفعت از اجرای این طرح را مونتاژکاران و خودروسازان میبرند، تصریح کرد: با اجرای این طرح با افزایش تقاضای کاذب ارز روبهرو خواهیم شد و آثار تورمی آن بیشتر خواهد شد.
این اقتصاددان گفت: در شرایطی که در رکود هستیم شاهد تخفیفهای ویژه مونتاژکاران برای خرید خودروهایشان هستیم، زیرا هزینههای تولیدشان در مقایسه با خودروسازان داخلی بسیار کمتر است. وی با اشاره به فعالیت ۲۳ شرکت و خودروساز در داخل کشور، تصریح کرد: برخی از این شرکتها حتی اتاق رنگ هم نداشتند و محصولشان بهطور کامل از خارج وارد میشد.
راغفر با اشاره به قرار گرفتن نام برخی از برندها و کالاها در فهرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: این مسئله میتواند ناشی از وجود کانونهای قدرت و حضورشان در تصمیم گیریها باشد که منابع به کدام جهت سوق داده شوند. وی با بیان اینکه آن انتظاری که در اجرای این طرح میرود، محقق نخواهد شد، افزود: بانکها در شرایط کنونی هیچ انگیزهای برای تسهیلات ۱۶ درصدی ندارند و آنها در جاهای دیگر سرمایهگذاری میکنند.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این طرح کمک به تولیدات داخلی است درحالیکه با اجرای آن اشتغالی صورت نخواهد گرفت و تلاش میشود کالاهایی که تقاضایی برای آن نبوده است، به فروش برسد.