توجه به افکار عمومی و ارزیابی آن و نیز پاسخگویی به ذی نفعان، دو فرآیند مهم در روابط عمومی است که عدم توجه به آن بقای سازمان را به خطر می اندازد. غلامحسن تقی نتاج مدیر عامل بانک قوامین در چهارمین همایش تخصصی کارشناسان و نمایندگان روابط عمومی این بانک گفت: روابط عمومی ها دیده بان هایی هستند که با ارزیابی پیرامون و محیط سازمان مسیر حرکت را نشان می دهند و زمینه ی تداوم حیات سازمان را فراهم می آورند.
نتاج با تبیین مفهوم آینده پژوهی گفت: ساختن آینده مطابق آنچه سازمان ما می خواهد تعریفی از مفهوم آینده پژوهی است ودست یابی به این مفهوم ، نیازمند نوآوری و ابتکارعمل است ودر همین راستا مسئولان روابط عمومی با توجه به تفاوت های محیطی وقومیتی هر منطقه باید آینده پژوهی را باور داشته باشند و از این طریق آینده را متناسب با اهداف و نیازهای سازمان طرح ریزی نمایند.
نتاج در ادامه به تشریح اهمیت جایگاه روابط عمومی در بانک پرداخت و تصریح کرد: یکی از شرکای مهم سازمان در رسیدن به ایده آل ها در پروسه آینده پژوهی همکاران روابط عمومی ها هستند و ضروری است پتانسیل، توانایی و ظرفیت های بانک توسط کارشناسان روابط عمومی مورد مطالعه ی مداوم ومستمر قرار گیرد تا امکانات بانک برای خلق محصول وخدمات مورد نیاز مشتریان تعریف و از آن بهره برداری گردد. وی افزود : همکاران روابط عمومی به عنوان یاوران سازمان در ایجاد رابطه دو طرفه باذی نفعان وصاحبان سهام نقشی اثرگذار و ماندگار دارند که نباید از آن غافل شد.
مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به وضعیت اقتصاد بنگاه ها و اقتصاد دولتی کشور توجه به اقتصاد خانوار را مورد تاکید قرارداد و خاطر نشان کرد: نقش آفرینی در بهبود اقتصاد خانوارها در وضعیت کنونی یکی از جاهای خالی در نظام پولی و بانکی کشور است چرا که با وجود بازدهی کمتر ، نرخ ریسک پایین تری هم دارد و به صرفه می باشد. نتاج اظهار امیدواری کرد: با کمک و همراهی همکاران در مجموعه روابط عمومی ،خدمات بانک را داخل خانوارها گسترش دهیم و در این راستا گامی موثر در جهت حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی برداریم.
وی در با اشاره به اینکه گره های جدید در علم بازاریابی به دست همکاران روابط عمومی ها باز می شود، گفت: شناسایی اینکه ذی نفعان و مشتریان چه می خواهند و چه چیز آسایش آنان را فراهم می کند با همکاران روابط عمومی است چرا که در بازار جدید نمی توان مشتری را در دایره ای بسته مجسم کرد.
نتاج با بیان این که فرایند روابط عمومی بایستی راهبرد داشته باشد و هر ساله این راهبردها مورد ارزیابی قرار گیرد، تاکید کرد: ثروت ما اعداد و ارقام نیست بلکه سرمایه اصلی بانک مشتریان بیرونی و داخلی هستند که بایستی توجه ویژه به آن ها شود .وی به ضرورت رازداری در سازمان اشاره کرد و یادآور شد :چهار نکته مهم را بایستی همه عزیزان در روابط عمومی مد نظر قرار دهند که این نکات عبارتند از: صمیمیت، جلب رضایت، جلب مشارکت، انسجام سازمانی،حرکت هدفمند و هوشمند در راستای اهداف سازمان.