ویروس، یک پوشش پروتئینی شامل مواد ژنتیک است. ویروس حملهکننده از پوشش پروتئینی خود برای اتصال به یک سلول سالم استفاده میکند. نخستین بار که اتصال محکم و قابل اطمینانی صورت پذیرفت، ویروس مواد ژنتیک خود را وارد سلول سالم میکند و بهصورت دائمی DNA سلول میزبان را تغییر میدهد. یک ویروس نسبتا موثر میتواند سلول میزبان را به یک کارخانه تکثیر ویروس تبدیل كند.
بازاریابی ویروسی به بازاریابیای اطلاق میگردد که با استفاده از آن یک سازمان بتواند فروش و عرضه محصولات و خدمات خود را بهصورت تصاعدی و فزاینده افزایش دهد. تبلیغات کلامی یا دهان به دهان با استفاده از ابزارهای ارتباطی نوین و مخصوصا شبکه جهانی اینترنت موجب افزایش فروش و رونق کسبوکار شده و قطعا برای دسترسی به تعداد زیادی افراد روش بسیار مناسب و مفیدی است. بازاریابی ویروسی با تبدیل شبکه اینترنتی مشتریان و مشترکان به ماشین عظیمی که خبرها را دهان به دهان پخش میکند، شرکت را در معرض دید همه قرار میدهد.
پیام تبلیغی یک شرکت با استفاده از تشویق مشتریان به معرفی آن شرکت به دوستان و آشنایان میتواند به طور چشمگیری افزایش یابد. در واقع شرکت از مشتریان خود برای انجام این کار استفاده میكند و مشتری با هر بار استفاده، بیاختیار فروشنده محصول شرکت میشود. اگر درصد زیادی از دریافتکنندگان پیام، آن را به تعداد زیادی از دوستان خود ارسال کنند، رشد ارسال آن پیام بسیار قابل توجه خواهد بود و بالطبع اگر تعداد تبادل کم شود، رشد با شکست مواجه خواهد شد. بازاریابی ویروسی به معنای عرضه تسهیلاتی به طور مجانی و دادن اجازه به افراد برای انتقال آن به دیگران است. امکان ارسال هر یک از صفحات یا متون موجود در وبسایت شرکت به وسیله بازدیدکنندگان به دوستان و اطرافیانشان، به طوری که افراد تنها با وارد کردن نام و نشانی ایمیل موردنظر خود بتوانند متن مورد علاقهشان را به فرد دیگری ارسال کنند نیز یکی از روشهای بازاریابی ویروسی است.
روش دیگر نوشتن مقالاتی است که موضوعات آن مرتبط با محصول یا خدمت موردنظر باشد. در این ارتباط، باید به افراد اجازه استفاده مجدد از این مقالات را در وبسایتشان یا جای دیگر داد، چرا که آنها با معرفی مرجع و منبع مقاله و اشاعه محتویات آن به طور غیرمستقیم و ناخودآگاه به نفع شرکت اقدام به بازاریابی میکنند.
به وجود آوردن امکان عضویت بازدیدکنندگان در سایت شرکت و امکان ارسال خبرنامه به ایمیل کاربران و ارائه فضای کافی به آنها برای ساخت سایت شخصی به طور رایگان و در زیرمجموعه سایت اصلی شرکت تا از این طریق هم آنها به فضایی برای ارائه مطالب خود و رسیدن به اهدافشان دست یابند و هم شرکت امکان تبلیغ برای کالا و خدمات خود را در آن فضا داشته باشد.
ایجاد مکانی برای گفتوگو به منظور تماس و ارتباط با افراد و همچنین برقراری ارتباط میان آنها. به این ترتیب تبادل اطلاعات و ارتباطات میان افراد با هم و با شرکت بسیار آسان میشود. انتشار یک کتاب الکترونیک و دادن این اجازه به افراد که تبلیغات موردنظر خود را ضمیمه این کتاب کنند که به آنها انگیزه لازم را جهت انتقال کتاب موردنظر به سایرین میدهد. به این ترتیب پیام یا تبلیغ موردنظر شرکت به آسانی انتقال مییابد. به علاوه حتی محتوا و موضوع کتاب در صورت جذابیت میتواند مورد توجه و علاقه خوانندگان قرار گرفته و انگیزه لازم را برای فرستادن آن به دیگران در آنها ایجاد کند. همانطور که در بالا اشاره شد، بازاریابی ویروسی قابلیتهای فراوانی دارد و بهوسیله قدرت ارتباطات گسترش مییابد و مراحل تکامل خود را میگذراند.