گوگل با اعلام خبر تغییر نام شرکت خود به «الفبا»، دنیای فناوری را حیرتزده کرد. هسته اصلی تبلیغات و کسبوکار رسانهای –YouTube، تبلیغات آنلاین، نقشهها و اندروید- همچنان گوگل نامیده میشوند. در نگاه اول این کار یک حرکت عجیب مارکتینگی است اما کارشناسان معتقدند ساختار جدید، برند گوگل را تحتتاثیر قرار نخواهد داد. تابی سوتگیت، مدیرعامل اتحادیه جهانی برند میگوید: «برند گوگل تا جایی پیش رفته که توانسته یک اسم را به فعل تبدیل کند (گوگل کردن) و حالا هر تغییر کوچکی را مردم متوجه میشوند. به نظر من تغییر اسم شرکت مادر، خیلی کار جالبی است».
به گزارشام بیای نیوز، گوگل کسبوکار خود را در دو جعبه مختلف میگذارد که درنهایت زیر یک چتر به اسم Alphabet زندگی خواهند کرد. در حالیکه رسانهها و کسبوکار تبلیغاتی نام گوگل را خواهند داشت، باقی قسمتهای شرکت Nest و گوگل X که چندان سودآور نیستند و همچنین شاخه سرمایهگذاری شرکت، گوگل Ventures، از گوگل جدا و در Alphabet ادغام میشوند. مدل این هلدینگ به این شکل است که میخواهد در مورد میزان درآمد شرکت با سرمایهگذاران و تحلیلگران، شفافیت کافی داشته باشد. ساختار همچنین به شکلی طراحی شده که هر بازوی کاری گوگل بتواند در برند خود رشد کند. بن هوردل (Ben Hordell)، شریک آژانس Dx، میگوید: «گوگل با جایگاهسازی خود بهعنوان محل پرورش ایدهها، به شرکتهای شخصی با اسامی، فرهنگها و برندهای منحصربهفرد اجازه میدهد زیر چتر Alphabet رشد کنند.»
جان مارشال، مدیر ارشد بخش مشتری و استراتژی Lippincott، عقیده دارد اسم جدید نوآوری و خلاقیت بیشتری را به دنبال خواهد داشت و میگوید: «استراتژی جسورانه تغییر معماری برند سروصدای زیادی خواهد کرد و خلاقیت بیشتری در پی خواهد داشت.» دیوید گاسپار، مدیر عامل DDG میگوید: «با این کار گوگل مدیریت بهتری درمورد سرمایهگذاریها و ابداعاتش نشان خواهد داد زیرا فناوریهای جدید گوگل از سیطره نام برند رها خواهند شد و باید در بازار روی پای خودشان بایستند.»