اتخاذ تصمیمهای بزرگ، خلاقیتها و تصورات بزرگ را میطلبد. صـاحبان کسبوکارهای کوچک به تصمیمگیریهای سریع و پایدار نیاز دارند. شرایط روحی مناسب، آرامش، اعتمادبهنفس و انگیزه برای كسبوكار از جمله مواردی هستند كه مبنای یك تحول شگرف اقتصادی را بنیان مینهند. کسبوکارهای کوچک برای موفقیت باید بهترین کالا را ارائه کنند. آنها میتوانند بهراحتی بهترین کالا و خدمات را با بالاترین کیفیت شناسایی کرده و آنرا به مشتریان خود ارائه کنند.
این نقطه قوت، برای کسب وکارهای بزرگ میتواند یک نقطه ضعف باشد. برای یک کسبوکار بزرگ توجه به طیف وسیع کالا و خدماتی که ارائه میدهد و شناسایی بهترین و باکیفیتترین کالاها کار سادهای نیست. درواقع مهم این است که کالا و خدماتی ارائه شود که مشتری را راضی نگهدارد. در این صورت است که غولها در رقابت با کسبوکارهای کوچک میبازند، گویی بقیه کالاهای آنها از دور رقابت خارج شدهاند. نکته مهم این است که همیشه بهترین کالا گرانترین کالا نیست.
راهکار زیرکانه دیگر این است که در ارائه خدمات کوتاهی نکنیم. باید مطمئن شویم که خود را در تلهدرگیری بیش از حد نیندازیم. در فروشگاههای بزرگ مشتری زمان زیادی را در صف پرداخت به سر میبرد، حال مشتری در چنین وضعیتی چه احساسی دارد، از کار روزانه خسته است و باید برای پرداخت پول در صف بایستد. در یک فروشگاه کوچک فروشنده میتواند با خریدار صحبت کند، اطلاعات لازم را به او بدهد، اگر احتیاج به آموزشی هست آنرا در اختیارش قرار دهد و از مشتری برای معطل شدنش عذرخواهی كند، حتی كمی خوشوبش كند تا دل او را بهدست آورد. این همان نقطهضعفی است که در کسبوکارهای کوچک وجود ندارد.
کسبوکارهای کوچک باید بدانند که فقط با قیمت پایین رقابت نمیتوان با غولها رقابت کرد. بعضی از کسبوکارهای کوچک کمی بیشتر از رقبای قدرتمند خود خرج میکنند و این گاهی روش خوبی برای رقابت با بزرگان است زیرا گروه خاصی از مشتریان هستند که میخواهند قدری بیشتر پول بپردازند تا کالا و خدمات بهتری دریافت کنند و این به ما بستگی دارد که خدمات و کالای با کیفیتی برای آنها تهیه کنیم تا مطمئن شویم که آنها ارزش افزوده را دریافت میکنند.
این هنر ما در انتخاب راهکار بازاریابی است که این افراد را شناخته و برتری کالا و خدمات خود را نشان دهیم. تنها باید در این مسیر قدم گذاشت و با اعتمادبهنفس شروع کرد تا بازار را از دست کسبوکارهای بزرگ خارج کرد. در کسبوکارهای کوچک یکی از بهترین روشها برای رسیدن به موفقیت استفاده از راهنماییهای افراد باتجربه در صنعت مرتبط است، شخصی کـــه دارای تجربه و مهارت مرتبط با کسبوکار باشد، میتواند به مشاوری مطمئن مبدل شود. مشاوره به تصمیمگیری موثر و هدفمند نیز كمك میكند. یکی از بهترین تصمیمها، هنر آموختن و بهكار گرفتن تجربههای دیگران است.
طبق تحقیقات انجام شده، طرحها و برنامهریزیهای ضعیف برای بازاریابی، مهمترین عامل شکست کسبوکار ما در فروش محسوب میشود. سازماندهی موثر و برنامهریزی دقیق در یک کسبوکار میتواند از هرگونه شکستی جلوگیری کند. کسبوکارهای کوچک باید یاد بگیرند که از نقاط ضعف خود بهعنوان نقاط قوتشان استفاده كنند. راز موفقیت در رقابت، داشتن امكانات نیست، بلكه استفاده از «بیامكانی» بهعنوان نقطه قوت است.