سنجش و اندازهگیری، یکی از فعالیتهای بنیادین در رشتههای مختلف علمی است. فرآیند سنجش و سوالات گسترده علمی آن، با یکدیگر در ارتباط نزدیک هستند، به طوری که حد و مرزهای میان آنها اغلب به چشم نمیآید. این ارتباط زمانی نمایان میشود که یک هویت جدید در زمان سنجش پدیدار شود.
کتاب مقیاسسازی در تحقیقات بازاریابی نوشته پروفسور روبرت دی ویلیس و ترجمه دکتر کامبیز حیدرزاده و دکتر امین اسداللهی با ارائه ساختار به نسبت پیچیدهای از اطلاعات مربوط به تحقیقات بازار، خوانندگان را در درک منطق نهفته در خلق و استفاده و ارزیابی ابزارهای سنجش یاری کرده و احساس درونیتر و شهودیتری را نسبت به چگونگی استفاده از مقیاسهای سنجش در آنان ایجاد میکند. پس از آن، سعی بر آن بوده که از طریق مرتبط ساختن سنجش با تجربههای عینی و واقعی و با تکیه بیشتر بر درک مفهومی تا درک ریاضیاتی، اسرار نهفته در رویکرد سنجش را کشف کرده و در اختیار خوانندگان این اثر بگذارد.
آنچه در این کتاب برای خوانندگان مفید و مثمرثمر جلوه کرده تاکید بر ارائه اثری است که برای دانشجویان و دانشپذیران قابل دسترسی بوده و با توجه به پیشینه کمتر آن در بازار کتب علمی، حتی برای افرادی که تجربه کافی در زمینه سنجش دارند نیز آگاهیرسانی لازم را به همراه داشته باشد که این امر نیز در کتاب ذیل محقق شده است. کتاب با بهرهگیری از روشهای نوین سنجش در علوم اجتماعی و انسانی و با بهکارگیری مثالهای ملموس در حوزه بازاریابی و تحقیقات بازار، افقهای جدیدتری را در این حوزه برای محققان و مطالعهکنندگان روشن کرده است.
این کتاب با نثر روان و مناسبی ترجمه شده و در 274 صفحه با قیمت 18500 تومان توسط نشر علم به چاپ رسیده است.