در یک ماه اخیر تعدادی از بانکها با ارسال پیامک به مشتریان خود از آنها خواستهاند تا پایان آبانماه در رابطه با کسر 5000 تومان از حساب بهعنوان هزینه ارسال پیامک، نظر خود را اعلام کنند. به گزارش ایسنا، در ماههای گذشته برخی بانکها با ارسال پیامکهایی با توضیحات و گاهی با اعلام مبالغ متفاوت اعلام کردند که مشتریانشان باید تا پایان آبان ماه یعنی روز شنبه اعلام کنند که تمایل برای دریافت پیامک آگاهی از عملیات بانکی خود دارند یا خیر. مضمون پیامکها این است که 5000 تومان بابت آبونمان شش ماهه ارسال پیامک از حساب مشتریان کسر خواهد شد و از آنان خواسته شده اگر تمایل به دریافت سرویس پیامک ندارند تا آخر آبانماه عدد اعلام شده را به شماره سامانه آن بانک پیامک کنند.
اما بانکهایی هم هستند که به مشتری اینگونه توضیح دادهاند که 5000 تومان از حساب آنان برای دریافت خدمات پیامکی کسر شده، ولی اگر تمایلی به دریافت سرویس پیامک ندارند، تا پایان آبانماه فرصت دارند با ارسال پیامک اطلاع دهند تا هزینه کسر شده مجدد به حسابشان بازگردد.
برخی دیگر از بانکها نیز رسماً به مشتریانشان اعلام نکردهاند که رقمی از حسابشان کسر یا قبلا کم شده است، بلکه راه دیگری برای صرفهجویی در هزینههای ناشی از ارسال پیامک انتخاب و سقفی برای واریز یا برداشتهای مشمول ارسال پیامک تعیین کردهاند. بهعنوان نمونه در یکی از این پیامکهای بانکها عنوان شده که صرفاً پیامک تراکنشهای واریز و برداشت با مبلغ 20 هزار تومان و بالاتر برای مشتری فرستاده خواهد شد.
اما در اقدامی دیگر، برخی بانکها در پیامکهای ارسالی گفتهاند که اقدام آنها برای کسر هزینه طبق مصوبه شورای هماهنگی بانکهای دولتی و خصوصی صورت گرفته است. از سویی دیگر ممکن است تمامی مشتریان بانکها این دست از پیامکها را دریافت نکرده باشند که این موضوع میتواند سرانجامی مانند آنچه اوایل امسال برای بانک ملی (کسر از حساب مشتریان درحالیکه با وجود اطلاعرسانی برخی پیامک مربوطه را دریافت نکرده بودند) پیش آمد و نارضایتی مشتریان را به همراه داشت، در پی داشته باشد.
به هر حال طبق آنچه بانک مرکزی مجوز آن را صادر کرده است، بانکها میتوانند برای انجام خدمات بانکی اعم از حضوری یا الکترونیک نسبت به دریافت کارمزد اقدام کنند که بر این اساس اگر هم قرار باشد بانکها، هزینهای بابت سرویس پیامک دریافت کنند، مسئله خلاف قانونی رخ نداده است. در عین حال که ممکن است از همین امروز از حساب مشتریان برخی بانکها 5000 تومان به منظور کسر هزینه ارائه خدمات پیامکی کسر شود که یا با اطلاع یا بدون اطلاع مشتری خواهد بود.
آنچه مشخص است اگر مشتریان عدد موردنظر بانک را بنا به هر دلیلی تا پایان آبانماه به سامانه بانک پیامک نکرده باشند از نظر بانک مربوطه اینگونه استدلال میشود که مشتری خواهان دریافت سرویس پیامک است و به همین دلیل به ازای هر شش ماه، ارائه سرویس پیامک مبلغ 5000 تومان از حساب مشتری برداشت میشود.