راههایی وجود دارد که شما با استفاده از آنها میتوانید به محصولات خود اشاره کرده و بگویید این از کالاهای تولیدی ما است بدون آنکه مجبور باشید با اتخاذ تدابیری نظیر نصب برچسب و حک کردن برندتان روی آن، محصولتان را به مردم معرفی کنید. این ایده جایی میان ناشناخته بودن و نصب یک لوگوی بزرگ روی تمامی محصولاتی است که تولید میشود.
یکی از نخستین استفادهکنندگان از این ایده کمپانی آلمانی Steiff است که از جمله « Knopf im Ohr» به معنای «دکمهای در گوش» در محصولات خود استفاده میکند. این شرکت که در صنعت اسباب بازی فعالیت میکند، دکمهای در گوش هر یک از اسباب بازیهای خود قرار داده و از این طریق قصد دارد تا کالاهای تولیدیاش را از محصولات دیگر شرکتهای متمایز سازد.
فیل نخستین اسباب بازی بود که بنیانگذار شرکت Steiff آن را به تولید رساند. محصولات این برند آلمانی پیش از این با آویزی طلایی که در گوش اسباب بازیها نصب میشد و نام Steiff روی آن حک شده بود به بازار عرضه میشد، اما امروزه دیگر اینگونه نبوده و از نام این شرکت و فیل مشهور آن روی اسباببازیها و روبان زرد رنگی که پیشتر روی گوش اسباببازیها نصب میشد، خبری نیست.
شرکت Steiff از سال 1904 میلادی از روش مذکور استفاده کرده است و این موضوع سبب شده تا محصولات آن سریعا در میان سایر برندها توسط مشتریان شناسایی شده و دکمهای که در گوش اسباب بازیهای این شرکت آلمانی قرار گرفته تضمینکننده اصالت و کیفیت آنها است. نخستین خرسهای اسباب بازی که در این شرکت تولید شده است هماکنون دهها هزار پوند قیمت داشته و متخصصان و مجموعهداران برای شناسایی اسباب بازیهای قدیمی این برند آلمانی به آویز گوش آنها توجه میکنند.
روی کیفهای تولید شده در شرکتRadley bags از نماد سگ اسکاتی استفاده میشود که این نماد یا بهصورت فلزی یا بهصورت چرمی روی کیف نصب میشود و معمولا رنگ آن با رنگ زمینه محصول در تضاد است.
نکته قابل توجه در رابطه با کیفهای Radley bags آن است که مدلهای دست دوم آن در سایت eBay به شرط سالم بودن نماد سگ اسکاتی آن همچنان ارزش و قیمت خود را حفظ کرده و به فروش میرسند.
روی کفشها و پوتینهای تولیدی شرکت Kickers نمادی بهصورت گل آفتابگردان نصب میشود. هنگامی که کودکان کفشهای Kickers قدیمی خود را میپوشند، نماد گل آفتابگردان آن را حفظ و روی کفش جدید خود نصب میکنند.
روی کیفهای اداری Paul Smith برچسبی از جنس چرم و با امضای Paul Smith نصب میشود. این در حالی است که تیشرتهای این برند از نوعی طرح گلدوزی شده متفاوتی بهره میبرند.
روی بند کفشهای تولید شده با برندPaul Smith روزنههای رنگی روشنی وجود دارد که این موضوع سبب متمایز شدن کفشهای تولیدی این شرکت در مقایسه با رقبای آن میشود.
در بالای خودکارهای تولید شده با برند Mont Blanc نمادی شبیه دانههای برف وجود دارد. دلیل اصلی این جزئیات راضی نگه داشتن مشتریانی است که برند مورد نظر را میشناسند و از سویی مایل نیستند تا از آنان به هنگام استفاده از محصولات آن برند بهعنوان ابزار تبلیغاتی استفاده شود.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
• راهی بیابید که با استفاده از آن بتوانید کالاهایتان را از دیگر کالاهای مشابه متمایز کرده و سپس آن را بهعنوان علامت تجاری خود به ثبت برسانید. استفاده از این ایده به معنای استفاده از راهی میان تبلیغات شدید و ناشناخته بودن است.
• در اینجا ما درباره چیزی متفاوت از لوگو بحث میکنیم، استفاده از این ایده نوعی امتیاز محسوب میشود چرا که برندهای دیگر هنوز به این فکر نبوده یا ضرورتی برای سرمایهگذاری در این بخش احساس نمیکنند.
• این شیوه برندینگ بیشتر مناسب افراد درونگراست، افرادی که قصد دارند با استفاده از محصولات برندها از کیفیت آن کالاها بهرهمند شده و در عین حال قصد تبلیغ لوگو و نام این برندها را ندارند.
نویسنده: سارا مک کارتنی