تولید نوشابه های گازدار در مقیاس وسیع نیازمند استفاده از آب تمیز و تازه است. شرکت کوکاکولا به عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان نوشابه های گازدار، 9 سال قبل اعلام کرد که این شرکت چند ملیتی به دنبال تصفیه مجدد آبی است که در فرآیند تولید محصولات این شرکت هدر می رود. این کمپانی آمریکایی هم اکنون پس از 9 سال اعلام کرده که به هدف خود در این زمینه دست یافته است.
در این راستا و همزمان با بزرگداشت هفته جهانی آب، کوکاکولا با انتشار آماری اعلام کرد که در سال گذشته میلادی حجمی معادل 9/191میلیارد مترمکعب آب را به چرخه طبیعت و همچنین مناطقی که به آب آشامیدنی پاکیزه نیاز داشتند، اختصاص داده است.
گفتنی است ادعای اخیر شرکت کوکاکولا در این رابطه در حالی مطرح می شود که اقدام این شرکت در رابطه با تصفیه مجدد آب و تزریق آن به شبکه آب شهری توسط نهادهای نظارتی مستقل نظیر شرکت های LimnoTech و Deloitte مورد تایید قرار گرفته است.
Muhtar Kent ، مدیرعامل و مدیراجرایی شرکت کوکاکولا در ارتباط با فعالیت های اخیر این شرکت برای صرفه جویی در مصرف آب گفت: «دستیابی به هدفی که 9 سال پیش ترسیم کرده بودیم مایه افتخار کوکاکولا و شرکای آن خواهد بود.»
وی در ادامه سخنان خود افزود: «هدفی که در سال 2007 میلادی از آن به عنوان یک بلندپروازی یاد می شد هم اکنون یک دستاورد جهانی و ارزشمند است و ما این روند را به منظور رشد و توسعه هرچه بیشتر خود حفظ خواهیم کرد.»
در 25 آگوست سال گذشته شرکت کوکاکولا با انتشار ویدئویی اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تا به نخستین شرکت تولید کننده مواد غذایی تبدیل شود که از آب استفاده شده در فرآیند تولید محصولات خود به بهترین نحو استفاده کرده و با تصفیه آن، مجددا از این منبع ارزشمند در شبکه آب شهری و همچنین بخش کشاورزی استفاده کند.
شایان ذکر است که هفته جهانی آب که دستاورد اخیر کوکاکولا در آن به صورت رسمی اعلام شد رویدادی است که در آن وضعیت منابع آبی جهان و همچنین کیفیت آب آشامیدنی موجود و میزان دسترسی جمعیت جهان به آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. گفتنی است موضوع این رویداد در سال جاری که توسط انیستیتو بین المللی آب استکهلم در سوئد برگزار شد رشد پایدار منابع آبی بود.
در همین چارچوب شرکت های تجاری و کسب و کارهایی که میزان قابل توجهی از منابع آب آشامیدنی را به تولید محصولات خود اختصاص می دهند زیر ذره بین برگزار کنندگان هفته جهانی آب قرار داشته و کارشناسان و فعالان این حوزه هرساله فعالیت این شرکت ها و میزان منابع آب مصرف شده توسط آنها را رصد می کنند.
لازم به ذکر است که گروه ها و فعالان محیط زیست از جمله دیگر شرکت کنندگان اصلی در هفته جهانی آب محسوب می شوند که علاوه بر توجه به میزان مصرف منابع آب آشامیدنی، استفاده از قوطی های آلومینیومی توسط شرکت های تولید کننده مواد غذایی را نیز به چالش می کشند چراکه این قوطی های فلزی قابل بازیافت نبوده و سال ها در طبیعت باقی می مانند.
در آمارهای منتشر شده توسط برگزارکنندگان هفته جهانی آب در استکهلم، شرکت کوکاکولا به منظور تولید محصولات خود سالانه از 300 میلیارد لیتر آب آشامیدنی استفاده می کند. از سوی دیگر شرکت پپسی نیز به عنوان دیگر تولید کننده عمده نوشابه های گازدار آمریکایی با به روزرسانی اهداف خود در زمینه صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی از طریق تصفیه و ارسال مجدد آن به شبکه آب شهری وبخش کشاورزی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: «آب آشامیدنی سالم یک امتیاز ویژه نیست بلکه یک حق است.»
در ادامه بیانیه پپسی آمده است: «تصفیه مجدد آب و تولید آب آشامیدنی سالم و پاکیزه برای مردم در اقصی نقاط جهان اولویت اصلی پپسی بوده و این شرکت خود را متعهد به حفظ منابع آبی موجود می داند.»
در همین رابطه و براساس گزارش های منتشر شده در رسانه ها، شرکت پپسی در سال 2015 میلادی مصرف آب آشامیدنی خود را به میزان 26درصد کاهش داده که این رقم 6درصد از هدف اعلام شده این شرکت بیشتر است.
با تعهد پپسی و کوکاکولا به مصرف کمتر آب آشامیدنی و تصفیه مجدد و سپس تزریق آن به شبکه آب شهری به نظر می رسد که دیگر شرکت های تجاری فعال در حوزه های صنعتی مختلف نیز از این الگو پیروی کرده و از میزان منابع آبی مصرفی خود بکاهند.