بخش عمده مطالبی که از طریق گوشیهای همراه هوشمند در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود، در فضای موسوم به Dark Social جریان دارد.
منظور از Dark Social در شبکههای اجتماعی قسمتی از جریان ترافیک دادههاست که در فضایی دور از دسترس برنامههای تحلیلگر به اشتراک گذاشته میشود؛ مثل واتساپ، پیامرسانها و ایمیل.
به گزارش ibazaryabi.com به نقل از وبسایت Marketing Tech News، شرکت RadiumOne که در زمینه فناوری بازاریابی فعالیت میکند، میگوید در انگلیس 77درصد محتوایی که ناشران یا بازاریابها با موبایل به اشتراک میگذارند، در کانالهای فضای اجتماعی تاریک (Dark Social Channels) جای دارد.
جالب اینجاست که کلیکخوری این محتواها نیز بسیار بالاست و طبق بررسیهای صورت گرفته، این میزان در انگلیس به 80درصد میرسد و بهنوعی، همپای ترندها (موضوعات داغ روز) به شمار میرود.RadiumOne با گردآوری اطلاعات از 940میلیون کاربر به این نتایج رسیده است.
از سوی دیگر تحقیقات بینالمللی نشان میدهد که در 18 ماه گذشته تعاملات موبایلی از تعاملاتی که با رایانههای رومیزی صورت میگیرد پیشی گرفته، بنابراین جای تعجب نیست که 60درصد کلیکهایی که روی لینکهای Dark Social زده میشود، منشأ موبایلی داشته باشد. کارشناسان این موضوع را فرصتی مناسب برای برندها قلمداد میکنند.
براساس این گزارش، بازاریابها 10درصد بودجه خود را به رسانههای اجتماعی اختصاص میدهند و پیشبینی میشود که این رقم در چند سال آینده دوبرابر شود.
ولی بنا بر یافتههای این تحقیق، بسیار مناسب است که حداقل بخشی از این بودجه به سمت Dark Social Channels هدایت شود.
روپرت استاینز (Rupert Staines) یکی از مدیران RadiumOne میگوید برندها باید به آنچه باعث بازگشت سرمایه میشود، نگاه دقیقی داشته باشند.
وی معتقد است بروز گسست میان آنچه بازاریابها بابتش هزینه میکنند و آنچه عملا محل فعالیتهای عمده کاربران است، باعث میشود بازاریابها از فضای اجتماعی تاریک واهمه داشته باشند.
این کارشناس میگوید: کاربران برای به اشتراکگذاری چیزهایی که برایشان جذاب و مهم است، از کانالها و پلتفرمهای متعددی بهره میبرند و این فرآیند هر روز در حال تغییر و تحول است و به همین دلیل نحوه استفاده از آن نیز برای بازاریابها مرتبا در حال پیچیدهتر و دشوارتر شدن است.