پرسش: مدیر یک فروشگاه زنجیرهای هستم، در آستانه سال نو برای فروش بیشتر محصولاتم، مشاوران بازاریابی کسب وکارم پیشنهاد ارائه تخفیفات به مشتریان را دادهاند، به نظرتان اجرای این روش میتواند به فروش بیشتر محصولاتمان هم کمک کند، علاوه براین راهنماییام کنید شیوهای را در تخفیف دادن اجرا کنم که مشتریانم دلزده نشوند؟
پاسخ کارشناس: بسیاری از کسبوکارها برای جذب مشتری در روزهای پرفروش سعی میکنند از شیوه تخفیفدادن استفاده کنند. شیوهای که تمامی مشتریان را با همه سطح درآمدی تحریک میکند. در این باره کسب وکارها یا فروشگاهها در تخفیف دادن باید دقت زیادی کنند. چون صداقت کسب وکار در اجرای این شیوه باعث وفاداری و جذب مشتریان بیشتری خواهد شد. صداقتی که کسب وکارها باید در تبلیغات از خود نشان دهند.
این موضوع از آن جهت عنوان میشود که بارها مشاهده شده کسب وکارها در تبلیغات خود درباره تخفیفاتی صحبت کردهاند که مشتریان حین ورود به فروشگاه آثاری از آن را ندیدهاند، برای مثال به تازگی کسب وکاری در تبلیغات خود عنوان میکند که برای محصولاتش 22 درصد تخفیف در نظر گرفته است.بسیاری از مشتریان این فروشگاه با اشراف به این موضوع به سراغ کسب وکار مورد نظر رفتهاند و حین خرید متوجه شدهاند که تبلیغات درست نبوده و کسب وکار فقط برای برخی از محصولاتش این تخفیف را ارائه داده است.
در این باره تعدادی از مشتریان بدون سوال کالای مورد نظر خود را انتخاب و حین حساب کردن منتظر تخفیف بودهاند که فروشنده به آنها گفته، محصول مورد نظر شامل تخفیف 22 درصدی نمیشود. اکثر مشتریان میگفتند: وقتی فروشنده این جمله را گفت بهشدت از عملکرد کسبوکار مورد نظر ناراحت شدیم و بدون خرید فروشگاه را ترک کردیم. این اتفاق شاید برای بسیاری از کسب وکارها افتاده باشد.
اتفاقی که باعث خواهد شد، کسب وکارها مشتریان همیشگی خود را از دست بدهند و اگر مجدد با تخفیفی مواجه شوند، به آن اعتماد نکنند. درنتیجه کسب وکارهایی که میخواهند به مشتریان تخفیف بدهند، باید اصول و قواعد آن را هم رعایت کنند تا مشتریان بیشتری را جذب کسب وکارشان کنند.