آمانسیو اورتگا (Amancio Ortega) بهعنوان پسر یک کارگر راهآهن بزرگ شد و هماکنون یکی از ثروتمندترین خردهفروشهای جهان است. این تاجر اسپانیایی صنعت مد و موسس گروه ایندیتکس (Inditex) بیشتر به دلیل فروشگاههای لباس و مغازههای خردهفروشی تزئیناتی زارا (Zara) معروف شده است. در ماه ژوئن 2015، اورتگا توسط مجله فوربس با ثروت 1/68 میلیارد دلاری بهعنوان دومین مرد ثروتمند جهان معرفی شد. اورتگا در سال 1975، نخستین مغازه زارا را گشود، البته او نام زارا را برگزید زیرا نام موردعلاقهاش یعنی زوربا (Zorba) پیش از این انتخاب شده بود. در دهه 80، اورتگا فروشگاههای زیادی با برند زارا افتتاح کرد.
امروز زارا بخشی از گروه ایندیتکس است و 29/59 درصد از سهام این شرکت به علاوه شش هزار مغازه شاملهای برندهای زارا (Zara)، ماسیمو دوتی (MassimoDutti)، تمپ (Tempe)، برشکا (Bershka) و... به اورتگا تعلق دارد و بیش از چندین هزار نفر کارمند دارد. اورتگا تا سال 1999 خیلی شناخته شده نبود و حتی یک عکس هم از او منتشر نشده بود. او هر روز به یک کافیشاپ میرفت و ناهارش را با کارکنانش در کافهتریای کمپانی میخورد. اورتگا کراوات نمیزد و معمولا یک یونیفرم ساده میپوشید که هیچکدام هم تولید زارا نبود. گفته میشود که اورتگا عضو بسیار فعالی در فرآیند طراحی و تولید کمپانی است.
به ایدههای مختلف از مکانهای متفاوت نیاز دارید
تیم طراحی زارا متشکل از چند صد نفر هستند که مدام به دنبال ایدهها و در حال طراحی محصولات جدید هستند. یکی از طراحان این برند میگوید: «ما ایدههایمان را از کتابها، مجلهها و وبلاگها به دست میآوریم اما بیشتر از همه از بازخوردی که در فروشگاههایمان وجود دارد، ایده میگیریم. مشتریانمان به ما میگویند که چه کاری را دوست دارند، از چه طرحی بیشتر استقبال میکنند و از چه کاری خوششان نمیآید. طراحان زارا به فروشگاهها میروند و درباره تولیدات با مشتریان صحبت میکنند تا ایدههای جدید بگیرند. این یک پروسه ادامهدار است.»
کسبوکار جدیدتان را به خاطر پول آغاز نکنید
اگر فقط برای پول کار میکنید، آن را به دست نمیآورید، اما اگر عاشق کاری هستید که انجام میدهید و همیشه مشتریانتان را در اولویت قرار میدهید، موفقیت در انتظار شماست. اورتگا امپراتوریاش را بر پایه دو قانون بنا کرد: به مشتریان چیزی را ارائه داد که آنها میخواستند و سریعتر از هرکسی آنچه را که مشتریان خواستارش بودند، به دستشان رساند. همین روش بهینه تامین فروشگاهها با سایر خردهفروشیهای سنتی تفاوت بسیاری دارد و کمپانیهای معدودی هستند که این مدل موفق کسبوکار را به کار میگیرند.
به سرعت از طراحی به بازار برسید
برای زارا از جرقه نخستین ایده طراحی تا رسیدن تولیدات به بازار کمتر از چهار هفته زمان میبرد. آنها بسیار سریعتر از رقبایشان حرکت میکنند. زارا موجی را ایجاد میکند و خودش در رأس این موج قرار میگیرد. نکته دیگری که درباره فعالیت زارا اهمیت دارد این است که اگر کارهای جدیدی تولید کنند، این کارها به طور همزمان وارد تمام فروشگاههای زارا میشوند. محصولات زارا محصولاتی جهانی است که در تمام قارهها به فروش میرسد.
بازخورد کارتان را به سرعت انتقال دهید
کارکنان فروشگاهها از شبکهها و ارتباطات اینترنتی استفاده میکنند تا هر روز اطلاعات و بازخوردها را به مرکز اصلی زارا در اسپانیا برسانند. اطلاعاتی از قبیل اینکه چه تولیداتی بهتر به فروش میرسد و در چه زمینههایی کمپانی قادر به پاسخگویی به نیاز مشتریان نیست. سیاست زارا این است که آنقدر به نوآوری ادامه دهد تا مشتریان همیشه ولع رفتن به فروشگاههایش را داشته باشند تا مطمئن شوند که آیتمی را از دست ندادهاند.